מחקר ממשלתי באיראן: תופעת השוחד פושה בקרב אנשי כוחות הביטחון

מחקר של ממשלת איראן חשף את "חדירת" השוחד בקרב אנשי כוחות הביטחון, והצביע על כך שאנשי הביטחון פונים לקבלת שוחד כתוצאה מהמשברים הכלכליים המטילים צל על תנאי המחיה של קבוצות רבות במדינה.

היום, ראשון, פרסם אתר האופוזיציה איראן ווייר דיווח על מהלך ותוצאות המחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת ”دراسات الأمن والسلامة للقوات الأمنية“ , שכותרתו: "הסבר על הגורמים המשפיעים על הביטחון כתוצאה מלקיחת שוחד על ידי הכוחות ".

המחקר הצביע על כך שיש מספר גורמים עיקריים התורמים להתפשטות השחיתות הפיננסית בתוך כוחות הביטחון, והחשוב שבהם הוא המשברים הכלכליים, הדוחפים את אנשי כוחות הביטחון להשתתף בפשעי שחיתות, כולל נטילת שוחד באופן ישיר.

המחקר הממשלתי הראה כי הגורמים של "אי שיוויון בשכר" ו"אי החלת עונשי הרתעה נגד מפירים "בנוסף ל"העדר פיקוח מספיק" תרמו רבות להיווצרות "שחיתות בתוך כוחות הביטחון".

המחקר האיראני ציין כי "הקצאת אנשי כוחות הביטחון למספר רב של משימות היא מעבר ליכולתם"מה שמביא להתפשטות השחיתות הפיננסית והמנהלית בקרב כוחות הביטחון.

הדיווח של אתר האופוזיציה האיראני התייחס למחקר הממשלתי ואמר: "מוסדות ממשלתיים רבים, בעיקר שירותי הביטחון, עדים לשחיתות פיננסית נרחבת בקרב אנשיהם בהיעדר פיקוח וחוסר הקפדה על יישון החוק".

הדו"ח קבע כי "שחיתות בקרב שירותי הביטחון האיראנים, בין אם במשטרה ובין אם בכוחות המזוינים, אינה מתפרסמת בתקשורת בצורה בולטת, בשל מיעוט המידע הקיים על מקרי שחיתות בתוך מוסדות אלה".

תוצאות המחקר החדש תואמות ממצאים דומים אחרים שפורסמו לאחרונה באחד מכתבי העת של איראן, שאישרו כי "המשבר הכלכלי בקרב חברים ואלמנטים בצבא האיראני הוא המניע העיקרי להופעת תופעת הריגול בשורות הצבא ".

המחקר, שכלל את חוות הדעת של כ -200 מומחי ביטחון איראנים, קבע כי "יותר מ -95% מאנשי הצבא המעורבים בתיקי ריגול פנו לכיוון זה כתוצאה מהידרדרות תנאי החיים וממצוקתם הכלכלית".

מומחים הדגישו כי אנשי הצבא האיראני, כמו רוב המעמדות בחברה, סובלים ממשברים כלכליים כבר הרבה שנים, בעוד שהמשברים הללו אינם  מתפרסמים באמצעי תקשורת בשום צורה.

בשנים האחרונות הכריזה מערכת המשפט האיראנית על מעורבותם של מספר גורמי ביטחון בתיקי ריגול, המקושרים לעתים קרובות להתנקשויות בבכירים הקשורים לתוכנית הגרעין האיראנית.

מחקר ממשלתי באיראן: שוחד "חודר" בקרב אנשי כוחות הביטחון