אפגניסטן: גורל לא ידוע למיליארדי דולרים לאור הסנקציות נגד הטליבאן

בתקופה בה ארצות הברית מסווגת את הטליבאן כארגון טרור, גורלם של מיליארדי דולרים בעתודות בינלאומיות וסיוע חוץ קפוא לקאבול נותרה החלטה קשה עבור וושינגטון.

האתגר הוא כיצד לאפשר את המשך זרימת הכספים מבלי להעשיר עוד יותר את הטליבאן, המהווה מבחן מורכב של תכנית הסנקציות האמריקאית, כך על פי דיווח של הניו יורק טיימס .

הדו"ח ציטט את אדם סמית ', בכיר במנהלת הסנקציות של משרד האוצר בממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, שאמר: "משרד האוצר חייב להחליט אילו חריגים או רישיונות הוא ייתן לסוגים מסוימים של עסקאות".

"יש לקבוע אם כל אפגניסטן, או רק הנהגת הטליבאן, יישארו תחת סנקציות", הוסיף.

עם עליית הטליבאן בחודש שעבר, ארה"ב חסמה במהירות כספים בסך של 9.5 מיליארד דולר ולחצה על קרן המטבע הבינלאומית לעצור את ההעברה של יותר מ -400 מיליון דולר במזומנים.

דובר קרן המטבע אמר בעבר כי "כמו תמיד, קרן המטבע מונחית על ידי דעותיה של הקהילה הבינלאומית … כיום קיימת חוסר בהירות בתוך הקהילה הבינלאומית בנוגע להכרה בממשלה באפגניסטן. וכתוצאה מכך אין למדינה זו גישה לזכויות משיכה מיוחדות או למשאבים אחרים של קרן המטבע הבינלאומית".

ואילו בכיר במשרד האוצר האמריקאי אמר לעיתון, "ארצות הברית לא מתכוונת להקל את הסנקציות על מנהיגי הטליבאן או להקל על ההגבלות המשמעותיות של גישתם למערכת הפיננסית", זאת בשל הגדרתם כתנועת טרור מצד האו"ם, ארצות הברית ומדינות אחרות.

אולם האוצר אמר בשבוע שעבר כי הוא ינקוט בצעדים שיאפשרו לארגונים הומניטריים להמשיך בעבודות סיוע המועילות לעם האפגני, ובכך לאפשר משלוח מזון, מחסה, תרופות ושירותים רפואיים לאפגניסטן.

ביוני הוציא האוצר האמריקאי רישיונות דומים המאפשרים משלוח של אספקה חיסונים לקורונה לאיראן, סוריה וונצואלה.

ישנם אינדיקציות לחידוש התזרים הכספי לאפגניסטן, לאחר שהן הוקפאו במהלך השבועיים האחרונים.

הענקית האמריקאית "ווסטרן יוניון" הודיעה כי תחדש את פעילותה באפגניסטן. ו- Moneygram, חברת העברת כספים, הודיעה ביום חמישי כי תחדש את פעילותה.

גורמים בבנקאות אמרו כי מוסדות פיננסים אמריקאים ממתינים לממשל ביידן שיבהיר אם רכוש אפגני נחשב לרכוש הטליבאן, מכיוון שהבנקים חוששים שהם עלולים להפר את הסנקציות האמריקניות אם יבצעו עסקאות במדינה.

גורם באוצר אמריקאי אישר כי הם פנו למוסדות פיננסיים כדי לייעץ להם לאפשר העברות אישיות, על פי הדו"ח.

עם זאת, הדו"ח אמר שלא יהיה קל להרחיק את כספי הסיוע מידי הטליבאן. סנקציות קשות עלולות גם לאלץ את הטליבאן להסתמך יותר על מימון בלתי חוקי וסחר בסמים, למרות התנערותם הפומבית מנושאים אלו.

הבית הלבן גם סימן השבוע כי הוא לא יוותר על הפעלת לחץ כלכלי על הטליבאן, כאשר גורמים בממשלת ביידן התעקשו כי השפעה כזו תהיה קריטית להבטחת המחויבות של הטליבאן לאפשר לאמריקאים, תושבי קבע ואזרחי אפגניסטן אשרת מהגרים מיוחדת לעזוב את המדינה.

حركة طالبان تسعى إلى إقامة علاقات ودية مع الولايات المتحدة - دار الهلال