דו"ח מפריך את "תפיסת" הטליבאן של ציוד אמריקאי "בשווי 85 מיליארד דולר"

ה"וושינגטון פוסט " הטיל ספק באמיתות הדיווחים שנפוצו באמצעי התקשורת כי ארצות הברית השאירה ציוד צבאי בשווי של יותר מ -80 מיליארד דולר באפגניסטן וכי הטליבאן תפס אותו עם נסיגת הכוחות האמריקאים.

חדשות אלה התפשטו בכל אמצעי התקשורת והמדיה החברתית, כאשר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אף אמר כי "יש להחזיר את כל הציוד לארה"ב באופן מיידי, וזה כולל כל אגורה מה-85 מיליארד דולר".

אך ניתוח הוושינגטון פוסט מצא כי סכום זה הוצא על הכשרה ותמיכה בצבא האפגני במשך 20 שנים, בעוד שחלק הציוד, בסכום הזה, היה כ -24 מיליארד דולר, וציין כי "שווי הציוד בפועל שבידי הטליבאן עשוי להיות הרבה פחות אפילו מהסכום הזה. "

לאחרונה התפרסמו ברשתות החברתיות סרטונים של גורמי הטליבאן המחזיקים בנשק וכלי רכב מתוצרת ארה"ב שתפסו מהצבא האפגני, סצנות שהעלו חששות לגבי האפשרות שנשק זה יגיע לארגונים קיצוניים כמו דאעש.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן הדגיש בהודעות עיתונאיות קודמות כי "אין תמונה מלאה לאן הגיע הציוד הצבאי, אך בהחלט ציוד בסכום הגון נפל לידי הטליבאן", על פי הוושינגטון פוסט.

דובר משרד ההגנה האמריקאי (הפנטגון), ג'ון קירבי, אמר בתדרוך עיתונאי שהתקיים לאחרונה כי לצבא האמריקאי אין הערכה מדויקת באשר לכמות הנשק שבידי הטליבאן.

העיתון האמריקאי מציין כי הנתון של 83 מיליארד דולר, או 85 מיליארד דולר, מבוסס על דו"ח המפקח הכללי לשיקום אפגניסטן (SIGAR), שפורסם ב -30 ביולי, והכחיש את כל ההוצאות של הקרן על כוחות הביטחון האפגניים מאז תחילת המלחמה בשנת 2001.

בדו"ח המפקח מצוין כי סך החשבון של הקרן הסתכם ביותר מ- 144 מיליארד דולר, מתוכם 82.9 מיליארד דולר הוצאו על כוחות ההגנה והביטחון הלאומיים האפגניים (ANDSF) בתוך 20 שנה, כולל כמעט 19 מיליארד דולר שהוצאו בין 2002 ל -2009. כל הכסף הזה הופנה לאימוןולציוד הצבא והמשטרה האפגנית, כך שנשק הוא רק חלק מהכסף הזה.

דו"ח משרד האחריות הממשלתי לשנת 2017 מראה כי כ -29 אחוזים מהכסף שהוצא על כוחות הביטחון האפגניים, בין השנים 2005-2016, הועבר לציוד ותחבורה (הובלת ציוד, טייסים קבלניים ופקידים). כ -70 אחוז מכספי הציוד הגיעו לצבא האפגני והיתר למשטרה הלאומית.

כלומר מדובר בציוד בשווי של 24 מיליארד דולר שזרם למדינה במשך שני עשורים.

בין השנים 2005 ל -2016, ארצות הברית העבירה 76,000 כלי רכב לאפגניסטן (כולל 43,000 טנדרים של פורד ריינג'ר, 22,000 Humvees ו- 900 MRAPs), 600,000 כלי נשק ויותר מ -200 מטוסים. על פי משרד האחריות הממשלתי.

הדו"ח הממשלתי מציין שחלק מהציוד הזה מיושן, נהרס או שלא ניתן יהיה להשתמש בו בקרוב.

הדו"ח של המפקח הכללי לשיקום אפגניסטן מראה כי 167 מטוסים מתוך 211 היו שמישים אך עדיין היה חסר לחיל האוויר האפגני מספר מתאים של טייסים מוסמכים.

לא הוכשרו מספיק צוותי אחזקה לתחזוקת  המטויםס, ונמסר כי הם זקוקים לתמיכה חיצונית מתמדת בכדי לשמור על כשירות המטוסים.

ב"וושינגטון פוסט " מסבירים כי הטליבאן תפסו את מסוקי ה-" בלאק הוק " האמריקאים שארצות הברית העבירה לאפגניסטן השנה, לבקשת הנשיא לשעבר, אשרף גאני.

 

הגנרל קנת מקנזי, ראש פיקוד המרכז האמריקני, אמר בראיון לרשת CNN , ביום שלישי בבוקר, כי לפני שעזב את שדה התעופה בקבול, הצבא "הרס" 70 כלי רכב משוריינים 27 Humvees ו -73 כלי טייס. "המטוסים האלה לעולם לא יטוסו יותר", אמר, "אף אחד לא יוכל להפעיל אותם".

"הייתי אומר לך שהם יכולים לבדוק מה שהם רוצים. הם יכולים להסתכל על זה (הציוד), הם יכולים להסתובב סביבם, אבל הם לא יכולים לעוף", הוסיף קירבי.

רשת CBS אומרת כי בימים האחרונים לנסיגה שקלה ארצות הברית האם להעמיס או להרוס את הציוד, אך עקב הצורך לפנות אנשים מאפגניסטן, הוחלט להרסם בפיצוצים מבוקרים.

הכלים המנוטרלים שנותרו בשדה התעופה היו או "גדולים מאוד", כמו ARPA, על פי גורם אמריקני, או שהיו ישנים.

הדו"ח מציין, עם זאת, כי יש חשש שהטליבאן תפס נשק אחרים מחוץ לבירה.

אנתוני קורדסמן מהמרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים אמר לוושינגטון פוסט כי אין הערכה באשר לכמות הציוד שנותר במהלך השבועות האחרונים של ההתרסקות.

הוא הוסיף שללא "קבלני תחזוקה זרים" הכוחות האפגניים לא יוכלו לשמור על הציוד הזה "שרובו מטוסים, הרבה מוצרי אלקטרוניקה וכלי נשק כבדים" ו-"הטליבאן יתקלו בבעיות חמורות מאוד בהפעלתו ".

ארסנל הנשק החדש של הטליבאן:

תמונה