השבוע שבין ה-20.8.21 ל- 26.8.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- אנשי החמא"ס מנצלים את האיפוק הישראלי מול הפגנה שקיימו בגבול הרצועה, כדי לירות מטווח אפס בקלע ישראלי מיחידת המסתערבים. ישראל, הגיבה בהפצצת מתקני חמא"ס ריקים בלבד. שתי הפגנות נוספות לאורך הגדר השבוע עברו ללא ארועים חריגים, פרט למספר, ובעקבותיהן הרחיבה ישראל את ההקלות לרצועה. מנגד בחמא"ס מתחייבים להמשיך במאבק עד לשבירת הסגר על עזה באופן מוחלט.
*- המתחים וחוסר האמון בהנהגת הרש"פ מביאים לדחיית, ואולי ביטול, המהלך של חילופי הגברי בממשלתו של מחמד אשתיה. בתוך כך, גורמים ברש"פ תוקפים את המפגן הצבאי שערכו חמושים מכלל הארגונים בג'נין בשבוע שעבר ורואים בו קריאת תיגר על שלטון הרש"פ.
*- גל מעצרים של פעילים נגד הרש"פ באיו"ש, מביא למחאה פומבית בעיצומו של פסטיבל מוזיקה בראמאללה. הפסטיבל נערך תחת הסיסמא: "מן הים עד הנהר".
הקורונה ממשיכה להרים ראש ולהפיל חללים. ראש משלת הרש"פ מכריז שעובד מדינה שלא יתחסן יוצא לחופשה ללא תשלום.

ובהרחבה:

לפעמים חייבים את הדרך הקשה, כדי להבין מה ערכן של הבטחות מחבלים. השבוע שילם את מחיר שכר הלימוד, החייל בראל שמואלי, שכולנו מתפללים לרפואתו. בחמא"ס הכריזו על מפגן מחאה לאורך הגבול, והעבירו מסרים באמצעות הצד המצרי שמדובר בארוע בשליטה, שלא יחרוג מ"גבולות המחאה התקשורתית", הן כנגד הסגר על רצועת עזה, והן לציון יום השנה להצתת בימת הדרשן במסגד אלאקצא, שביצע תמהוני היסטורי לפני 52 שנה. ישראל בתורה, נתבקשה ע"י המצרים לדאוג לתגובה מאופקת של חיילי צה"ל מול ה"מפגן הלגיטימי". החיילים לאורך הגבול נדרשו לשמור על איפוק ונאסר עליהם כל שימוש בנשק החורג מרימוני הלם וגז מדמיע. התוצאה, שורה של פרובוקציות, נסיונות להוציא נשק מידי הקלעים שפעלו מאחורי חומת המגן, ואז אחרי שורת התגרויות שגרמו לרגע אחד של חוסר ערנות, הגיח פעיל חמא"ס שבידו אקדח, ומתוך החרך ירה בקלעי של יחידת המסתערבים ופצע אותו אנושות כפי שניתן לראות בסרטון המזעזע המובא כאן, ואני מבקש בכל תוקף לא להראותו לילדים, או למי שהינם רגישים במיוחד:

בעקבות הארוע הגיבה ישראל בהפצצת מתקני חמא"ס ריקים, תגובה שעוררה בעיקר ביטויי לעג אצל אנשי החמא"ס. יצויין, כי בחמא"ס הגיבו להפצצה הישראלית בירי נ"מ, וקליעים פגעו באזור שדרות כתוצאה מכך. ישראל לא נקטה בשום צעד אזרחי, כמו ביטול ההקלות להכנסת מלט וחומרי בניין, או יציאת פועלים במסווה של סוחרים מעזה לישראל. גם לא בוטל המתווה להכנסת הכסף הקטרי לרצועה באמצעות האו"מ, אף כי יישומו טרם החל. אולי, כתוצאה ממחאת הרש"פ, הטוענת שכל הכנסת כסף לעזה חייבת להתבצע, דרכה.
מנגד, המצרים, אולי כדי להפגין אמינות הכריזו על סגירת מעבר רפיח למעבר מהרצועה ואליה עד להודעה חדשה. כן, לחצו המצרים על החמא"ס למנוע הישנות התמונות הקשות, בשתי הפגנות מחאה נוספות שנערכו השבוע לאורך הגדר. הראשונה באזור מחסום ארז, לא התקרבה לגדר, והמשתתפים הסתפקו בשיגור בלוני מחאה לאויר. הארוע השני, באזור ח'אן יונס, כלל מספר נסיונות להתקרב לגדר שסוכלו באיבם, הן ע"י סדרנים שהציבה החא"ס, והן באש מרחוק של קלעים ישראלים, מה שהביא לסיום הארוע, עם מספר פצועים קל מהצד הפלסטיני בלבד. בנוסף בלמו בחמא"ס, לאחר מספר ימים את המשך שיגור הבלונים. בתגובה הרחיבה ישראל את ההקלות לעזה, ואישרה הכנסת חומרי בניה נוספים כמו ברזל וחצץ, וכן הכנסת רכבים חדשים לרצועה.
עם זאת, גורמים ברש"פ מציינים שהחמא"ס פועלת מתוך מצוקה אמיתית, לאחר שאף אחת מהבטחותיה, הן לבלימת הפעילות הישראלית בירושלים (פרט לעצירת פינוי הפולשים הערבים משכונת שמעון הצדיק, המעוכבת בהוראת בג"ץ), והן להקלת המצוקה הכלכלית בעזה, לא מצליחה להתממש.
אבל לא רק החמא"ס במשבר. הרש"פ במשבר לא פחות חמור, והמזל היחיד של אבו מאזן ואנשיו הינו שלצידם נמצאת ישראל בנוכחות ברורה של צה"ל וההתיישבות היהודית. לולא כן, מזמן היו רואים גם כאן את המחזות של "הבריחה מאפגניסטן", או את פעילי הפת"ח מושלכים מגגות המגדלים.
גם מהלך פשוט יחסית של חילופי גברי, בהיקף מוגבל בממשלת מחמד אשתיה שהיה אמור להתבצע בשבוע שעבר נדחה עקב חילוקי דיעות בין אבו מאזן לאשתיה, וחוסר האמון הפנימי בשורות הפת"ח. על פי אחד הדיווחים, ישנה גם מחלוקת קשה, בסוגיית הכפפת המודיעין הכללי למשרד הפנים, מהלך שמאג'ד פרג' מפקד המודכ"ל מתנגד לו בתוף, ודורש להשאר כפוף ישירות ליו"ר הרש"פ, ולמעשה, להישאר לא כפוף לאיש. גורמי פת"ח מעריכים, כי קרוב מאוד השלב של חיסולי חשבונות באופן פיזי. בינתיים הודיע מי כילה, שרת הבריאות על סיום תפקידה, ללא קשר לחילופי הגברי, אלא בשל שחיקה, לאחר התמודדות בלתי פוסקת מול מגיפת הקורונה. כילה, נחשבת לאחת השרות היותר אהודות בממשלה, ולא דבקו בה טענות לשחיתות.
גם השבוע נמשכו פיגועי ירי נגד כוחות צה"ל הפועלים בשטחי איו"ש. במסגרת זו בוצע ירי לעבר כח צבאי שפעל במחנה בלאטה בשכם. הכח לא נפגע והרג את אחד המחבלים.
ברקע, המשך התגובות על חיסול המבוקשים בג'נין בשבוע שעבר, ומפגני הכח, שערכו החמושים מכלל הפלגים בעיר לאחר מכן, מפגנים שקוראים תיגר על שליטת הרש"פ. על רקע זה, כינה תופיק טיראוי, חבר הנהגת הפת"ח את המפגנים הללו כפגיעה ברש"פ, וכינה את המשתתפים בהם "משתפי פעולה עם הכיבוש".
מנגד, מעניקה הרש"פ גיבוי מלא להפרות הסדר האלימות ברחבי כיו"ש, ובמיוחד לאלו של המחבלים מהכפר ביתא שמדרום לשכם. אלו לא מפסיקים לנסות לפגוע בבסיס הצבאי שפועל בשטח הישוב שפונה מתושביו.

הנה תמונות:

ועוד מאיו"ש: בראמאללה נפתח השבוע זו השנה ה- 12 פסטיבל "ווין ע- ראמאללה" (לאן? לראמאללה, על שם שיר בשם זה), בחסות העיריה ותחת הסיסמא: "מן הים עד הנהר". זאת, כדי לשקף השתתפות אומנים גם מהמגזר ערבי בישראל, וגם כדי לבטא את השאיפות הלאומיות הפלסטיניות. מופע הפתיחה, כלל הופעת להקת בנות מירושלים.

הנה תמונות מארוע הפתיחה:

ביום השני, של הארוע, הופרעו ההופעות כאשר קבוצת צעירים הניפה תמונות של ניזאר בנאת, עם כרזות הדורשות להפסיק מעצרים פוליטיים.
לצד זאת, בוצעה השבוע שורה של מעצרים מצד מנגנוני הרש"פ, לאחר הפגנה בראמאללה נגד מעצרים פוליטיים. בין העצורים בכיר הג'האד האסלאמי, ח'דר עדנאן, ולצידו שורה של פעילי שמאל. עדנאן, המורגל בשביתות רעב, לאחר שורה של מעצרים מנהליים בכלא הישראלי, הכריז על שביתת רעב גם בכלא הרש"פ, וכמוהו יתר העצורים. עציר נוסף של מנגנוני הרש"פ היה ג'האד עבדו, פעיל בארגון הנקרא: "הוגדשה הסאה" (טפח אלכיל – طفح الكيل), שהוקם במחאה על הריגתו של ניזאר בנאת. בעקבות הלחץ הציבורי ושביתת הרעב, שוחררו כל העצורים בתוך פחות מיומיים.

הנה תמונות של מעצרה מפגינים בראמאללה:

במישור הפנימי דווח השבוע על שני פצועים בינוני וקשה מירי באויר במהלך חתונה בקבאטיה. כן נתגלעו השבוע סכסוכי חמולות אלימים בעיירה עיזריה שממזרח לירושלים, ובחברון ללא נפגעים קשה.
בראמאללה, עצרה המשטרה צעירה בלונדינית, שעברה בין אנשים, ובמיוחד צעירות, וביקשה מהן את הטלפון הפרטי בטענה שאיבדה את המכשיר שלה. העובדה שהיא עשתה זאת מספר פעמים, לצד המראה המוזר שלה עורר חשדות וחרושת שמועות, שמטרת הצעירה הינה להוציא מהמכשירים תמונות אישיות כדי להשתמש בהן לסחיטה. לאחר חקירה קצרה, הסתבר שמדובר בערביה ישראלית הסובלת מהפרעות נפשיות, והיא שוחררה.

הנה סרטון על הפרשה:

ובהקשר אחר: הקורונה ממשיכה להרים ראש. השבוע נרשמו 5 מתים ביממה אחת כולם בעזה. באיו"ש, מספר המתים קטן יחסית, אך בבתי החולים מתחיל להיווצר עומס. המרכז לזכויות האדם סגר את סניפיו ברצועה, ובחברון נסגר בית הדין השרעי, לאחר שנתגלו חולים. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הכריז שעובד מדינה שלא יתחסן יוצא לחל"ת. לעומת זאת, נפתחה הגרלה של פרסים כספיים למי שכן יבוא להתחסן.

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש