ארה"ב שוב קוראת לסוריה להשמיד את ארסנל הנשק הכימי שלה

ביום שבת האחרון חידש משרד החוץ האמריקאי את קריאתו לנשיא סוריה בשאר אל-אסד לחשוף ולהשמיד כליל את תוכנית הנשק הכימי שלו בהתאם להתחייבויותיו הבינלאומיות.

מהמשרד נמסר בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט שלו כי וושינגטון מעריכה כי משטר אסד השתמש בנשק כימי נגד העם הסורי לפחות 50 פעמים מאז תחילת מלחמת האזרחים במדינה.

כמו כן, המשרד חידש את גינויו "באופן החזק ביותר את השימוש בנשק כימי בכל מקום על ידי מישהו, בכל מצב שהוא".

משרד החוץ אישר את תמיכתו החזקה של ארצות הברית במאמצים "להבטיח נטילת אחריות על הזוועות הרבות האחרות שביצע המשטר נגד העם הסורי, שרבות מהן מסתכמות בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות", והדגישו את תמיכתו גם במאמצים להגיע לפתרון פוליטי.

ראוי לציין כי בתחילת החודש (אוגוסט 2021) הודיע ​​סגן הנציג העליון של מזכ"ל האו"ם לענייני נשק, תומאס מרקר, לחברי מועצת הביטחון של האו"ם כי הודעת המשטר הסורי על סיום התוכנית הכימית שלו  "לא היתה מדויקת ולא שלמה, וכי היו פערים וחוסר עקביות במידע".

ב- 13 בספטמבר 2013 הצטרפה דמשק לאמנת הנשק הכימי, ובאותו חודש אימצה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה מס' 2118 בנושא הנשק הכימי הסורי.

זאת לאחר שטבח נורא התרחש בגוטה המזרחית (ליד דמשק) חודש בלבד לפני שהמשטר הודיע ​​על הצטרפותו לאמנה.

סעיף 21 להחלטת מועצת הביטחון מפליל כל מי שמשתמש בנשק כימי, בהתאם לסעיף השביעי של אמנת האו"ם.

הערה ברקע הידיעה: לא מן הנמנע כי הקריאה החוזרת של ארה"ב לסוריה להשמיד את "שאריות" התשתית של הנשק הכימי שלה בא על רקע מידע חדש שהגיע אליהם בדבר כוונות סוריות-איראניות להשתמש בנשק זה על מנת להתגבר על מוקדי התנגדות עיקשים בתוך סוריה המונעים ממשטר אסד להשלים את הכיבוש מחדש של כל חבלי הארץ בסוריה.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות בסוריה