עיראק : "אוצרות" של שומר ובבל נמכרים באינטרנט

מספיק מאות דולרים בכדי לרכוש לוח חימר שומרי משנות 3000 לפני הספירה, דרך אתר "מכרזים חיים", שהטאבלט מצא את דרכו לבריטניה, והגיע לבתי אספנים בקלות, מקדם את ההברחה והסחר של עתיקות עיראקיות שכבר פורחות, בשל היעדר הגנה על אתרים ארכיאולוגיים ושחיתות מימסדית.

מנהל המכירות ב- Timetable Auctions, ששם תג מחיר על היצירה במכירה פומבית – כ -600 דולר, מאשר כי הוא "רכושו של מאסטר מווסט סאסקס בבריטניה", והיה "חלק ממערך צלחות נוסף שהיה שייך למאסטר מלונדון לפני כן ב-1992. ". 

יש אינספור פריטי חפצים המוברחים מאלפי אתרים ארכיאולוגיים לא מוגנים מספיק, במדינה שסבלה עשרות שנים של מצור ומלחמות, ומתמודדת עם אתגרים של שחיתות ודומיננטיות של קבוצות חמושות, בעוד "אין נתונים סטטיסטיים על מספר ההברחות של עתיקות " מעיראק, לדברי מנהל רשות העתיקות והמורשת העיראקית, לאית 'מג'יד, " ההברחה לא כוללת רק יצירות שנגנבו ממוזיאונים, אלא גם מחפירות אקראיות של אתרים ארכיאולוגיים ".

שומר של אתר ארכיאולוגי בדרום עיראק, בו פרחו הציביליזציות השומריות והבבליות, שעבד במקצוע זה עשרים שנה, מספר כיצד מצא עצמו באש צולבת של מבריחים שלא היה אכפת להם מנוכחותו במקום , שהם ללא ספק חלק מ"רשתות גדולות ומאורגנות להברחת עתיקות בעיראק ", כפי שמסביר מומחה עיראקי שעדיף להישאר אנונימי ל- AFP.

השומר בן החמישים, שגם רצה לשמור על זהותו בסוד, מספר – "פעם, בזמן ששמרתי על האתר, ראיתי משאית עם שלושה חמושים עליה. הם הסתערו על האתר והחלו לחפור, וכשצעקתי עליהם בקול גדול הם ירו באוויר וקיללו אותי באומרם: האם זו אדמך? רכוש אביך? "

האיש מצא את עצמו חסר אונים מול האנשים האלה לבד, "מספר השומרים לא מספיק כדי להגן על האתרים הארכיאולוגיים. אולי הדמויות של אנשים אלה יבואו שוב ויירו בנו, ואין לנו את האמצעים לעצור אותם, והשכר שלנו כבר נמוך מאוד "במדינה שבה 40% מארבעים מיליון תושביה סובלים מעוני, על פי הבנק העולמי".

ארכיאולוג עיראקי, המבקר לעתים קרובות באתרים ארכיאולוגיים כדי לבצע חפירות חדשות, ואומר סוכנות הידיעות הצרפתית, "כפי שאנו מדברים כעת, אני בטוח שמבריחים או אלה שעובדים איתם מקרב התושבים חופרים תל ארכיאולוגי וגונבים את תוכנו . "

עובדים במשלחות חופרים זרות התנגשו גם הם אין ספור פעמים עם מבריחים שבאו לחפור את האתרים שבהם הם עובדים, על פי מומחה ביטחון מערבי שעוקב אחר נושא הברחת עתיקות, שרצה שזהותו תישמר בסוד.

פעולות החפירה מתרכזות בקוט, סמווה ונסיריה בדרום, שם יש אינספור אתרים חסרי אבטחה מספקת, ומשם הפריטים עוברים לעמרה ממערב, המהווה "מרכז הברחת עתיקות", לדברי המומחה העיראקי, או באזורים מדרום לעמרה בביצות.

ستة أسئلة عن الحضارة السومرية...هل تستطيع أنت الاجابة؟ | فن وثقافة

אותם אתרים אבודים במדבר, שחלקם ידועים אך מוזנחים, כמו אתר תל אל-עובאיד בדהי-קאר, שלדברי המומחים היה המקום הראשון להתיישבות אנושית בדרום עיראק, לפני 8,000 שנה, וסללו את הדרך להופעת הערים השומריות הראשונות, ואחרות שעדיין לא נחפרו וקשה לספור אותן, אך היא המקור העיקרי להברחה במשך עשרות שנים, לדברי המומחה המערבי.

"ב- Dhi Qar, המכיל אלפי אתרים לא חפורים, יש מספר קטן של שומרים המקבלים משכורות נמוכות", אמר סג'ג'אד עבדול חסן, מנהל המוזיאון לציוויליזציה של Nasiriyah בדרום עיראק.

הברחות בעיראק, שיש לה גבולות עצומים ונרחבים עם איראן, סוריה, טורקיה, ירדן וסעודיה, מזינה את רשתות הפשע המאורגן, על פי גורם המקורב לממשלה שהעדיף להישאר בעילום שם, במדינה הסובלת מתפוצה של נשק בלתי חוקי והשתלטות של קבוצות חמושות, עד כדי כך ש"גניבת העתיקות הפכה לחלק ממערכת השחיתות במדינה ", לדברי המומחה העיראקי.

לאחר מכן נכנסים העתיקות לאיראן כדי "לחצות את הים למדינות המפרץ", על פי הערכת המומחה העיראקי.

سومر - ويكيبيديا

קו ההברחה הבולט הנוסף ממוקם מעבר למדבר העצום עד לגבול עם ירדן, על פי המומחה העיראקי, כמו גם הגבולות עם טורקיה וסוריה, אך במידה פחותה, וכך עתיקותינו מסתיימות באתרים כמו eBay , מכירות פומביות באינטרנט, מוזיאונים או אצל אספני עתיקות, אנשים עשירים או אוניברסיטאות ומכוני מחקר.

האתרים הארכיאולוגיים המרוחקים מכילים חפצים קטנים, אך אולי גם אוצרות יקרות ערך כגון הלוח "חלום גילגמש", שיחזור בקרוב לעיראק.

ראוי לציין כי אותן כנופיות שעובדות בהברחת סמים עוסקות גם בהברחת עתיקות, על פי המומחה העיראקי.

באשר לדאעש, הוא הרס אתרים ארכיאולוגיים בעלי חשיבות רבה בצפון המדינה, כמו האנדרטאות של נמרוד, "אבל הוא גם אירגן הברחות, מה שאפשר לו להרוויח הון רב , אבל זה השפיע יותר על הצד הסורי", על פי מומחה מערבי.

שווי ההכנסות שנאסף על ידי הארגון מ"מסחר בעתיקות, או הטלת מסים על מבריחים בשטחים שבשליטתו, מוערך בעשרים מיליון דולר, מתוך סך הכנסותיהם שנאמדו ב -2.3 עד 2.68 מיליארד בשנת 2015, על פי נתוני דו"ח של ארגון "היוזמה העולמית נגד פשע" בשנת 2020.

עיראק פועלת להחזרת העתיקות במדינות בכל רחבי העולם, כפי שקרה עם -17 אלף היצירות שהוחזרו מארצות הברית לאחרונה, אך מאמץ זה אינו מספיק, לדברי הגורם המקורב לממשלה, רואה שהבעיה "היא במדינות השכנות" והמעבר, ואילו "המדינה חלשה והיא לא נותנת עדיפות להצלת עתיקותיה".

كنوز سومر وبابل من قلب صحراء العراق إلى يد المقتنيين على الانترنت