אלפי פריטי עתיקות שהוברחו מסוריה נתפסו בטורקיה

העתיקות בסוריה עוברים תהליך של בזיזה רחבת היקף . למעשה כי מי שחי או מסתובב על אדמת המדינה השסעוה הזאת קשור באיזו שהיא צורה בשוד עתיקותיה.

גם גורמים ממשלתיים סורים מושחתים יחד עם אנשי המיליציות השיעיות וגורמים איראניים ידם במעל ביודעם כי ניתן להפיק רווח צדדי מהיר במבלי להסתכן יותר מדיי. העולם מנסה לעצור תופעה זאת אך נראה כי המאמצים המושקעים הם קטנים מדיי מול התופעה הרחבה מדיי.

ביום שבת, 14 באוגוסט, סיכלו השלטונות הטורקים את הברחת 2,533 מטבעות ארכיאולוגיים בשער הגבול "גילווה גוזו" המוביל למעבר באב אל-הווא שבצפון סוריה. במחוז רייחנלי שבמחוז חטאי עברה משאית חשודה שיקוף רנטגן.

משרד הסחר הטורקי הוסיף כי הצוותים ערכו בדיקה יסודית על המשאית, לאחר שהתקבלו אותות התראה ברורים מהמכשיר לסריקת הרכב.

המשרד הטורקי הסביר כי צוותי החיפוש מצאו 8 חבילות של מטבעות עתיקים שהוסתרו בחלקה הקדמי של המשאית.

שלטונות טורקיה ציינו כי המטבעות העתיקים שנתפסו נשלחו למנהלת המוזיאונים בחאטאי, שם כבר נמצאים 308 יצירות המתוארכות לתקופה ההלניסטית,  2016 יצירות המתוארכות לתקופה הרומית, ו -209 יצירות מהתקופה הביזנטית. כמו כן צויין כי הרשויות המוסמכות פתחו בחקירה נגד המבריחים.

ראוי לציין כי שלטונות הביטחון הטורקים עצרו ביום שלישי האחרון 93 חשודים, על רקע רשת להברחת עתיקות ל-30 מדינות. במהלך המעצרים נערכו סריקות ב-30 אתרים , ב-91 דירות פרטיות ו-17 מקומות עבודה , ובין העצורים היו 5 אספני עתיקות.

הערה ברקע הכתבה: גם בטורקיה הסחר בעתיקות שנבזזו מסוריה נעשית בהיקף רחב אך השלטונות, הרוצים לעשות "הצגה" לעיני העולם שהם נלחמים נגד תופעה זאת , ארגנו הפעם פשיטה מסוקרת היטב כדי להרשים את כולם במאמציהם הגדולים.