ישראל דוחפת את וושינגטון לכיוון "אופציה צבאית" נגד איראן

ישראל מציעה לארה"ב לכלול את האופציה הצבאית בנוסף לסנקציות כלכליות כדי לרסן את שאיפות הגרעין של טהראן, מכיוון שהיא מטילה ספק בכוונתה של טהראן לחזור להסכם הגרעין, במיוחד לאחר מינויו של איברהים רייסי לנשיא איראן, והסלמה בעימותים בין טהרן לתל אביב באזור, וזה בא במקביל לביקורו של מנהל סוכנות הביון המרכזית (CIA) בתל אביב כדי לדון בנושא האיראני.

עיתון "הארץ" ציטט גורם ישראלי המכיר את הפרטים, כי הדרך היעילה לחייב את איראן לסגת מתוכניות הגרעין שלה מחייבת הצגת איום צבאי אמריקאי קונקרטי, בנוסף לסנקציות כלכליות ודיפלומטיות שיובילו לבידוד טהראן ועצירת התפשטותה באזור, כולל בסוריה ובלבנון.

העיתון דיווח כי תל אביב הורידה את ציפיותיה להצלחת שיחות "וינה" על תוכנית הגרעין האיראנית, וישראל סבורה כי הסיכוי לחתום על הסכם גרעין חדש עם טהרן הוא "קטן משמעותית", לאחר שאבראהים רייסי קיבל על עצמו את המושכות. של הנשיאות באיראן.

بعد تنصيبه رئيساً.. واشنطن لرئيسي: اغتنم فرصة الدبلوماسية الآن

מנהל סוכנות הביון המרכזית (CIA) וויליאם ברנס, שמבקר בישראל לראשונה מאז נכנס לתפקידו , מביא את התיק האיראני לשולחן הדיונים עם הישראלים המעוניינים ללמוד על תכניות וושינגטון כיצד להתמודד עם טהראן בנושא הסכם הגרעין כפי שדנים עליו עכשיו בשיחות וינה.   

ראוי לציין כי ברנס הוא האדריכל של הסכם הגרעין האיראני, המכונה "תוכנית הפעולה המקיפה המשותפת" שנחתמה בשנת 2015, והוביל ,עם ג'ייק סאליבן, שהוא כיום היועץ לביטחון לאומי הארה"ב , שיחות חשאיות עם האיראנים, שהסתיימו ב- "הסכם הגרעין האיראני".

חשיבות הביקור של מנהל ה- CIA בתל אביב נובעת מהעובדה שברנס הוא דיפלומט ותיק המחזיק בעמדה ביטחונית בכירה בבית הלבן, במיוחד לאחר שהישראלים כעסו על הדרתם על ידי ממשל ביידן מהשתתפות בשיחות ווינה " בהן דנים על החייאת הסכם הגרעין.

על פי הגורמים שצוטטו ב"הארץ ", ישראל מנסה להבטיח שהממשל האמריקאי יהיה מוכן לגייס את הקהילה הבינלאומית במסע לחץ על איראן, אם האחרונה תסרב להגיע להסכם שיאלץ את טהראן לנטוש את שאיפותיה הגרעיניות בעתיד קרוב.

הגורמים הישראלים מסרו כי לאחרונה נעשה ניסיון להבטיח שארצות הברית תוכל ליישם את תכניותיה בנוגע לגיבוש הסכם מחמיר יותר ולאלץ את איראן לחתום עליו.

مُحلِّلٌ عسكريٌّ إسرائيليٌّ نقلاً عن محافل أمنيّةٍ رفيعةٍ: "أمريكا تتخبّط  ونستعِّد لعمليةٍ عسكريّةٍ ضد إيران"... كوخافي للأمريكيين: " ليس من المُمكِن  خداع الإيرانيين وتوجيه تهديداتٍ دون رصيدٍ".. "حكومة تل أبيب صادقت على

הערכות ישראליות: איראן רחוקה חודשיים מרכישת נשק גרעיני

הנתונים שנאספו על ידי סוכנויות הביון הישראליות מצביעים על כך שחלה התקדמות משמעותית בתוכנית הגרעין האיראנית בתקופה האחרונה. וכי האיראנים הפרו את ההבנות שחתמו בהסכם 2015, המאפשרת להם להעשיר 300 ק"ג אורניום בלבד במידה העשרה שלא תעלה על 3.67%.

על פי הערכות בישראל, איראן מחזיקה כיום 10 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של  60% , 140 ק"ג של אורניות המועשר עד לרמה של  20%  ו -2,500 ק"ג של אורניות מועשר בדרגה של 4% , ומשתמשת במאות צנטריפוגות מתקדמות, שנאסרו עליה במסגרת ההסכם.

כמו כן מתקיימות פעולות העשרה באתרים אחרים במתקן פורדו, בניגוד להסכם, ודרגת העשרה שלו מגיע ל -20%.

בתל אביב מעריכים שאיראן צריכה חודשיים כדי להפוך למדינה גרעינית, ולכן הישראלים חוששים מגרירת הרגלים של טהראן וחוסר מעש של הקהילה הבינלאומית.

גורמים ביטחוניים ישראליים מצביעים על כך שכניסתה מחדש של איראן להסכם עם המעצמות הגדולות עלולה לעכב את הגעתה לרף הגרעין בארבע שנים, וציינו כי ישראל תומכת בכריתת הסכם בינלאומי חדש עם האיראנים, אך היא מתנגדת להשגת "הסכם גרוע". "

בחודש הבא אמור להתחיל סבב חדש של שיחות בווינה בין וושינגטון לטהרן, בהשתתפות המעצמות הגדולות, לאחר כישלון של שישה סיבובים קודמים, בעוד שהסיבובים הבאים יתקיימו כשראיסי נשיא איראן , המתואר במערב כ"בעל קו קשוח ".

המתיחות הלכה והחריפה בשבועות האחרונים, בין ישראל לאיראן על רקע ההתקפות המיוחסות לאיראן על ספינות מערביות ובבעלות ישראל, כשהבולט שבהן היה הפיגוע באניה מרסר סטריט לפני כשבועיים.

נראה כי העימותים בין שני הצדדים לובשים צורה של "מלחמת צללים"  באזור.

שר הביטחון הישראלי, בני גנץ, איים בשבוע שעבר על איראן כי ארצו מוכנה לפתוח במתקפה צבאית על איראן, על רקע ההתקפות על ספינות סוחר במימי המפרץ הפרסי. תוך ציון כי איראן מהווה איום בינלאומי ואזורי, לא רק על ישראל.

הנתונים מצביעים על כך שישראל הצליחה, על רקע המתקפה המיוחסת לאיראן על ספינת "מרסר סטריט", במיוחד מכיוון שהתקיפה גרמה להרג של שני אזרחים זרים מצוות הספינה, לגייס את דעת הקהל הבינלאומית נגד איראן.

גם מדינות אירופה הצטרפו לגינוי איראן על התקיפה.

الخنادق - هآرتس: "إسرائيل" قد تعرض الخيار العسكري على واشنطن لردع إيران