היום לפני 50 שנה החל "מבצע דמיטריוס" בצפון אירלנד

היום לפני 50 שנה, החל "מבצע דמיטריוס" בצפון אירלנד: 3,000 אנשי ביטחון בריטים פשטו על אזורים קתוליים כדי לבצע מעצרים מנהליים נגד חשודים בפעילות טרור בניסיון לעצור את האלימות הגואה. אולם רשמו כישלון מהדהד – רק 342 מתוך 450 מבוקשים נעצרו, איש מתוכם לא היה מבוקש בכיר, ויותר ממאה שוחררו בתוך 48 שעות מאחר שהיו חפים מפשע.

המעצרים המנהליים נמשכו עד 5 בדצמבר 1975. בסך הכל נעצרו 1,981 חשודים – הרוב המוחלט שבהם, 94.5%, היו קתולים ורק 107 היו פרוטסטנטים-לויאליסטים, הראשונים שבהם נעצרו בפברואר 1973.

המעצרים עוררו זעם בקהילה הקתולית, לא רק מכיוון שהמבצע כוון באופן ישיר נגד הקהילה, אלא גם בשל הגילוי כי 12 מהחשודים עברו חקירות נוקשות ועינויים. ארגוני הטרור הבדלניים ניצלו את התרעומת כדי לגייס חברים חדשים, ואף זכו לתמיכה פעילה בכסף ובאמצעי לחימה מגולים אירים בארה"ב, בעוד שהמפלגות הקתוליות פתחו במחאה אזרחית עם שביתות, הפגנות והתפטרויות.

קצין בריטי בכיר סיכם את ההשלכות של מבצע המעצרים המנהליים: "זה היה אסון מוחלט. זה גרם למספר גדול מהאוכלוסייה הלאומנית, שבאותו זמן הייתה לצדנו, לעמוד מולנו… האוכלוסייה הלאומנית לא בטחה יותר בכוחות הביטחון, ובמבצע של ביטחון פנים – כפי שהייתה צפון אירלנד – המאבק על התודעה הוא חלק חשוב".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: ויקיפדיה