איראן הציבה מכ"מ במזרח סוריה מול נוכחות כוחות הקואליציה. משמעות

בהשגחת מומחים מטהראן, מקורות המרכז הסורי לזכויות אדם דיווחו מאזור הפרת המערבי, ביום ראשון, כי מיליציית משמרות המהפכה האיראנים הקימה במהלך השעות האחרונות תחנת "מכ"ם" לאיתור טיסות בתוך אזור החוות, שהוא אזור ההתכנסות הגדול ביותר של הכוחות האיראנים בפאתי העיר אל-מיאדין בפאתיה המזרחיים של העיר דיר א-זור.

באזור הנ"ל נמצאים הבסיסים האיראנים הגדולים ביותר בשטח סוריה. מומחים צבאיים בעלי אזרחות איראנית פיקחו על התקנת המכ"ם, והם התקינו והפעילו אותו באזור.

الرادارات العسكرية military radars | udefense منتدى التحالف لعلوم الدفاع

חשיבות אסטרטגית

ראוי לציין כי לאזור החוות יש חשיבות אסטרטגית היות והוא נמצא במיקום טופוגרפי גבוה המשקיף על העיר אל-מיאדין ועל האזורים שבשליטת הכוחות הדמוקרטיים הסורים (הכורדים)  וכוחות הקואליציה בראשות ארה"ב ממזרח לנהר הפרת.

בשעות האחרונות, מיליציה "אבו אל-פאדל אל-עבאס" הנאמנה למשמרות המהפכה האיראנים נסוגה מאתר צבאי שלה הממוקם ליד אזור עתיקות א-שיבלי בפאתי העיר אל-מיאדין שבפאתיה המזרחיים של דיר א-זור.

חיזבאללה מתערב

כוחות המיליציה האיראנית העבירו את הנקודה לידי חיזבאללה הלבנוני, שלוחמיו הוצבו מיד שם  , והציבו במקום ותותחי נ"מ בקוטר 23 מ"מ, ועד כה לא התקבל כל מידע על הסיבות לנסיגה.

ראוי לציין כי המיליציה האיראנית העבירה בחודש שעבר כמות נשק ותחמושת ממקומות האחסון שלהן באזור החוות לבתים בתוך שכונות מיושבות בעיר, שהמיליציה השתלטה עליהם.

תהליך ההעברה בוצע לבתים שנתפסו באזור "רחוב 16" בעיר, על רקע החשש של אזרחים מהתפיסה ומהעובדה שהמיליציות האיראניות ישתמשו בהם כמגנים אנושיים.  משמרות המהפכה האיראנים תפסו עשרות בתים בעיר , ממזרח לדיר אז-זור, והפכו אותם למחסני נשק ותחמושת. הדבר מהווה סכנה לאנשים במקרה של תקיפה מהאוויר, בין אם מצד ישראל ובין על ידי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב.

מרכיבי חיזבאללה

הערה ברקע הידיעה: הצבת המכ"מ מול  הנוכחות האמריקאית במזרח סוריה אינה אלא הפגנת כוח חסרת משקל צבאי כלשהו. לאיראנים ברור כי הטכנולוגיה האמריקאית ומערכות הנשק החדישות מסוגלות לטפל ולשתק מכ"מ זה כהרף עין מתי שרק יעלה על דעתם לעשות זאת . 

ברור לאיראנים כי התחנה תושמד באחת התקיפות של הצדדים הרבים הפועלים באזור באמצעות כוחות האוויר שלהם . 

התקנת תחנת המכ"מ נועדה יותר למטרות עידוד והעלאת המורל של המיליציות הנאמנות לאיראן הרואות תקיפות לא נגמרות עליהם בעוד ידם של האיראנים להגן עליהם קצרה והם למעשה מופקרים לתקיפות מהאוויר.

ללא ספק כי מערכות התצפית באמצעות לוויין של ארה"ב כבר זיהו את סוג המכ"מ שהותקן והכינו לו חבילת טיפול בהתאם.