מבזקי חדשות מהעולם ליום 31-8-21

*- ימים ספורים לפני יום השנה הראשון לפיצוץ הענק בנמל ביירות ב-4 באוגוסט, מדווחת סוכנות רויטרס כי הדוח המסווג של חקירת ה-FBI מאוקטובר 2020 קבע כי כמות האמוניה חנקתית שהתפוצצה עמדה על כ-552 טון, כחמישית מתוך 2,754 הטון שהוחזקו במחסן בנמל מאז שהורדו מאונייה בשנת 2013, אולם לא ידוע להיכן נעלמה הכמות הנותרת.

*- בית משפט במינכן היום גזר שש שנות מאסר על סוזן ג. (55), ניאו-נאצית שהורשעה בעבירות של תכנון מעשה אלים שמסכן את המדינה, איומים, הפרת חוק הנשק ושימוש הסדר הציבורי. זאת לאחר שאיימה לפגוע בבכירים מקומיים באזור בוואריה ובמוסלמים ורכשה מדריך לבניית מכונית תופת ואת הרכיבים הנדרשים עבור הפצצה.

*- הקרדינל לשעבר תיאודור מקאריק (91), שהיה הארכיבישוף של וושינגטון הבירה, מואשם בתקיפה מינית נגד בן 16 במהלך קבלת פנים בחתונה במסצ'וסטס ב-1974, איש הדת הקתולי הבכיר ביותר שמועמד לדין בארה"ב בפרשות הפדופיליה. האישום התאפשר מאחר שמקאריק לא היה תושב מסצ'וסטס בזמן האירוע ולכן תוקף ההתיישנות פסק כשיצא מהמדינה.

*- מחקרים חדשים שופכים מים קרים על החשיפה הדרמטית מ-2018 על קיום אגמים תת קרקעיים מתחת לקוטב הדרומי של מאדים: מדענים שניתחו את הממצאים וביצעו ניסויים במעבדה מעריכים כי האותות שנקלטו במכ"ם של מקפת סביב מאדים ושימשו בסיס למאמר על האגמים היו למעשה של חרסית ולא של מים מאחר שהטמפרטורה בכוכב האדום אינה מאפשרת למים להישאר נוזליים בקרבת הקרקע.

*- 228 מחוקקים רפובליקנים מהסנאט ומבית הנבחרים, בהם מנהיגי המיעוט בשני בתי הקונגרס, פנו לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את הפסיקה בתיק רו נגד ווייד מ-1973 על הזכות להפלות, במסגרת הדיון בעתירה של מדינת מיסיסיפי. "הקונגרס והמדינות הראו שהם מוכנים ויכולים לטפל בסוגיה באופן שמשקף את נקודות המבט המגוונות של האמריקאים ומבוסס על המדע של התפתחות העובר ובריאות האם, כתבו בתצהיר.

*- סיפור מרוסיה: בן 24 התעלף במונית בשל הרעלת אלכוהול והנהג נסע לתחנת משטרה כדי לבקש סיוע. השוטרים החליטו להעיר את הצעיר באמצעות אקדח הלם חשמלי והוא מת כעבור זמן קצר. היום נידונו השוטרים לארבע שנות מאסר אחרי שהורשעו בניצול מוגזם של סמכותם עם שימוש באמצעים מיוחדים.

"הנוסע לא היווה בעיה עבור האנשים סביבו, לא ביצע שום עבירה או פשע, לא הראה התנגדות ועל פי המומחים, באותו זמן הוא היה בתרדמת אלכוהולית עמוקה", קבע בית המשפט.

*- התרעת צונאמי פורסמה ברחבי האוקיינוס השקט לאחר רעידת אדמה עזה בעוצמה 8.2 שהתרחשה מול חופי פריוויל שבאלסקה ובעומק של יותר מ-46 ק"מ.

*- נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה, עדכן את הפרלמנט על משלוח של 1,495 חיילים למוזמביק על מנת לסייע לכוחות הביטחון המקומיים להיאבק בקיצונים האסלאמים המזוהים עם דאע"ש בצפון המדינה. כוחות ראשונים הגיעו כבר בשבוע שעבר כחלק מכוח סיוע אזורי שכולל בין השאר גם לוחמים מרואנדה ומבוטסואנה.

*- חברת בואינג הודיעה על רווח של 567 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, אחרי שישה רבעונים רצופים של הפסדים, בעוד שההכנסות עמדו של כ-17 מיליארד דולר, יותר מההערכות המוקדמות של האנליסטים. "יש לנו עוד דרך לעבור לפני שנתאושש לחלוטין, אבל מעודד לראות את השוק המסחרי משתפר בזכות הפצת חיסונים ודרישה גוברת לטיסות", אמר המנכ"ל, דיייב קלהון.

*- בית המשפט העליון בהונג קונג הרשיע היום את טונג יינג-קיט בעבירות טרור והסתה לבדלנות, האדם הראשון שמורשע במסגרת חוק הביטחון הלאומי שהידק את האחיזה הסינית בעיר.

טונג (24), שנעצר ביולי אשתקד, הואשם שהסתער עם אופנוע לעבר שלושה שוטרים במהלך הפגנה כשהוא נושא דגל שעליו נכתב "תשוחרר הונג קונג, המהפכה של זמננו".

הצעיר הכחיש את האישומים נגדו, אולם בתום משפט של 15 יום שהתקיים ללא מושבעים, בניגוד למסורת המשפטית בהונג קונג, שלושת השופטים הרשיעו אותו היום בעבירות החמורות. בשל כך, עומד טונג בפני עונש של מאסר עולם.

על פי השופטת אסתר טו, הסיסמה "תשוחרר הונג קונג" עלולה להסית אחרים לפעול למען מטרות בדלניות וטונג היה צריך להבין את המשמעות של מעשיו. כמו כן, השופטים קבעו כי סירובו של טונג לעצור במחסום המשטרתי "סיכן באופן משמעותי את ביטחון הציבור" וכי הוא פעל "במטרה להטריד את הציבור כדי לקדם סדר יום פוליטי".

פעילי זכויות אדם מיהרו לגנות את הפסיקה. "להרשיע את טונג יינג-קיט ב'בדלנות' בשל הצגת דגל עם סיסמה פוליטית שנמצאת בשימוש שכיח זו הפרה של החוק הבינלאומי שקובע כי אסור להפוך את חופש ביטוי לעבירה פלילית אלא אם מדובר באיום מפורש", אמרה ימיני מישרה, מנהל אזור אסיה והפסיפיק בארגון אמנסטי.

*- כוחות הכיבוי ביוון הכריזו על מצב חירום בשל שריפת יער גדולה מצפון לבירה אתונה, כאשר אחד הכפרים כבר החל בפינוי בעת הלהבות מתקרבות לבתי מגורים. עשרות אנשי כיבוי, בסיוע מסוקים ומטוסים, מנסים לעצור את הלהבות, אולם הרשויות הודו כי המצב מורכב. "נלחמים כדי להציל את הבתים"

השריפה פרצה באזור בית הקברות של סטמטה ובשל רוחות חזקות התפשטו הלהבות במהירות לאזור שבין סטמטה ורודופולי שבאזור אטיקה, בפאתיה הצפוניים של אתונה. עשרות כבאים ומתנדבים, בסיוע של מטוסים ומסוקים מנסים להיאבק באש, אולם היא ממשיכה להתקרב לעבר מבני מגורים.

רשויות ההגנה האזרחית החלו לפנות את הכפר גאליני, שנמצא בקו הקדמי מול הלהבות, והפצירו בתושבי האזור "להישאר בכוננות ולעקוב אחרי ההנחיות". התושבים גם נקראו לסגור את הארובות, החלונות והדלתות על מנת למנוע את כניסת העשן והחום הכבד.

יורגוס קוקאליס, שעומד בראש המועצה האזורית של סטמטה, הודה כי המצב אינו פשוט, וגם ראש עיריית דיוניסוס, ג'יאניס קלפטליס, הזהיר כי המצב יצא מכלל שליטה. "אנחנו מנסים להציל את התושבים ולכן ביקשנו את פינוי גאליני", אמר. "אנחנו נלחמים כדי להציל את הבתים. מנסים לכבות את האש ממטוסים, צינורות, כבאים, כולם נמצאים בקרב, אבל המצב קשה".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות