מפקד המרינס האמריקאי לשעבר: כך תתנהל המלחמה בין ישראל לחיזבאללה

כיצד , ריצ'רד פ. נטונסקי – לוטננט גנרל אמריקאי בדימוס יוצא חיל הנחתים של ארצות הברית אשר שימש כמפקד פיקוד כוחות חיל הנחתים וכמפקד דיוויזיית הנחתים הראשונה, רואה את המלחמה הבאה בין ישראל ללבנון (חיזבאללה ) ?

" התרחיש כמעט מוחלט של מה שיכול להיות אם וכאשר מלחמה תפרוץ בין ישראל לחיזבאללה, בהמשך להבנתי על מה שקרה ברצועת עזה וכיצד ישראל צריכה להפיק תועלת מנסיונה לקראת עימות בהחלט צפוי ואפשרי בין חיזבאללה לישראל .

המלחמה המתקרבת הזו תהיה הרסנית וחסרת תקדים לכל מבין עניין , ארסנל התחמושת שברשות חיזבאללה כיום הם בסדר גודל שונה לחלוטין מזה שהכרתם ברצועה, קטלני ומדויק יותר , זה שונה לגמרי מכל משהו אחר שהכרנו עד היום בעזה .

אני מדבר לפחות על כ 160,000 טילים ביניהם מאות טילים מדוייקים ומערך מזל"טים מתאבדים שכבר שמענו על מעלליהם והצלחתם  בערב הסעודית ובעוד מקומות, אני חושב שחיזבאללה יצליח לעשות מה שחמאס עדיין לא הספיק וחלם לעשות . כלומר , כמעט יצליח להכניע את רשת ההגנה האווירית הרב שכבתית של ישראל למרות מוכנותה המקסימלית.

IDF releases footage of Hezbollah precision-missile factory

החלטתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחדש את מלאי המיירטים של ההגנה האווירית קצרת הטווח של כיפת ברזל בישראל , ששימשה כמגן יותר מתמיד בהסלמה האחרונה , היא רק הצצה קטנה למה שתצטרך ישראל בעימות הבא עם חיזבאללה . בנוסף להתחמשות במערכות כיפת ברזל, וושינגטון צריכה לדאוג לייצור משותף מתאים בין וושינגטון לתל אביב של מערכות ההגנה האווירית קלע חץ דוד, שיהיה בהם צורך להתגונן מפני חזבאללה מאיים חזק יותר, המסוגל לכסות את כל השטח בישראל . אני מדבר על טילים איראניים , כולל מערך הטילים המדויקים שברשות החיזבאללה.

זו עובדה, לצערי ,מוגמרת , לחיזבאללה יש כעת יותר כוח אש מאשר ל 95% מהצבאות הקונבנציונליים בעולם, ויותר טילים מכל חברי נאט"ו האירופיים ביחד.

אצל הפלגים הקיצונים בעזה יש ארסנל גדול של טילים קצרי טווח שרובם המכריע לא מונחים ולא מדויקים .  חיזבאללה מחזיק ,ככל הנראה, בכמות גדולה פי כמה וכמה של רקטות קצרות טווח , יתכן כ- 30,000 רקטות .

חיזבאללה מחזיק גם באלפי טילים בעלי טווח בינוני וארוכי טווח לא מונחים אך רבי עוצמה, שרבים מהם יכולים להגיע לכל שטח ישראל . לעומת כמה מאות לכל היותר בעזה שיכולים להגיע למרכז ישראל, כולל תל אביב ולחלקים מסויימים בצפון.

טילים בעליי טווחים ארוכים יותר שברשות החיזבאללה המוצבים להם בכל ברחבי לבנון בתוך מבניי ציבור ומוסדות ציבור כולל בביירות ועמק הבקעא, מאפשרים להם לכסות שטח ישראלי גדול בהרבה מאשר הטילים מעזה.

Hezbollah doubled its precision-guided missiles in a year, says Nasrallah | Arab News

להבדיל מהארסנל של חמאס או הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, חיזבאללה מחזיק במאות טילים מדויקים. טהרן הצליחה להחדיר טכנולוגיה זאת לתוך לבנון כדי להסב את הרקטות הבלתי מונחות הנמצאות בשפע רב בידי חיזבאללה ולהפכם לטילים מדויקים . מכיוון שכיפת ברזל מתמקדת בטילים המאיימים על אזורים בנויים, האתגרים של ישראל יגדלו באופן יחסי עם מלאי התחמושת המדויקת שאיראן הצליחה להעביר לחיזבאללה ולבעלי בריתה נוספים ברחבי האזור.

איראן הצליחה ליצור "טבעת אש" סביב ישראל מלבנון וממקומות אחרים ולאתגר קשות את ההגנה האווירית הרב שכבתית של ישראל ע"י מטחי טילים ,חסרי תקדים במספרם , יותר מכל מה שנראה עד כה.

אני מאמין כי חיזבאללה צבר ניסיון איכותי בשדה הקרב מאז מלחמתו האחרונה נגד ישראל וסביר להניח שהארגון יבצע מתקפה מתוכננת ונראה פלישות קרקעיות לישובים סמוכים לגדר בצפון ישראל.

באשר לתמונת המלחמה הקרובה, צה"ל יצטרך לתעדף יעדים להתקפה בתוך לבנון, אני מדבר על יותר מ -2,000 התקפות אוויריות ביום שיבוצעו בלבנון, סוריה, עזה ואולי מעבר לכך, לעומת כ 200 ליום בסיבוב הלחימה האחרון ברצועת עזה . ככל הנראה, הצבא הישראלי ינהל גם מבצע קרקעי מיידי עם תקיפות אוויר משולבות בלבנון בהיקף גדול בהרבה מאשר היה בשנת 2006 או בעזה בשנת 2014 .

Israel accuses Iran of planning to tool up in Lebanon with laser-guided missiles

מכיוון שמערכות ההגנה האווירית הישראלית תתעסק בהגנה על מתקני צבא חיוניים , תשתיות אזרחיות בערים יחטפו אלפי רקטות וטילים שיכוונו בין השאר למבני תעשייה, תחנות כוח , מקורות מים ותחבורה וגם לאזורי חוף המיושבים בצפיפות בישראל.

התוצאה עלולה להיות הרסנית ,יהיו נפגעים רבים, יגרם הרס פיזי מאסיבי שיגרום להפרעה קשה במהלך החיים ולשיבוש שירותים בסיסיים נחוצים לאזרחים .

למרות שהפגיעה בישראל, ככל הנראה, תהיה חסרת תקדים, זה יהיה נכון פי כמה ,למה שיקרה לאזרחים בעזה ,בלבנון ואף בגבול הסורי . חמאס וחיזבאללה מציבים את המשגרים שלהם בתוך אתרים אזרחיים, באופן בלתי חוקי, ובכוונה חושפים אותם לפגיעה מהצד שכנגד. כמו כן הם מקימים בסיסים צבאיים נרחבים בסמוך ומתחת לדירות, בתי ספר, מסגדים ובתי חולים. "

 

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב   קרדיט לאיור: דיילי ביסט