אונסק"ו הכניסה 3 קהילות יהודיות בגרמניה לרשימת אתרי המורשת העולמיים

כבוד להיסטוריה היהודית במרכז אירופה: סוכנות האו"ם אונסק"ו הכניסה את שלוש קהילות שו"ם (שפירא, וורמייזא ומגנצא) שהתקיימו על גדות נהר הריין לרשימת אתרי המורשת העולמיים, הפעם הראשונה שבה קהילות יהודיות בגרמניה זוכות לתואר.

חברי ועדת המורשת העולמית של סוכנות החינוך והתרבות של האו"ם שמכונסים בסין הכריזו כי שלוש הקהילות בערים שפייר, וורמס ומיינץ במדינת ריינלנד-פפלאץ, שפעלו בימי הביניים היוו את ערש היהדות באירופה וזכו לכינוי "ירושלים על הריין". ההכרזה כוללת את החלק היהודי העתיק של שפירא עם המקווה ובית הכנסת שנחנך בשנת 1104, את בית העלמין העתיק של וורמייזא ואת בית העלמין העתיק של מגנצא.

הבשורה זכתה לתגובות נלהבות. "שפייר מרוצה מהכללת אתרי השו"ם ברשימה", מסרה ראש העיר, סטפני סיילר. "הם תיעדו מאות שנים של חילופי ידע, תרבות וכלכלה בין נוצרים ויהודים". ראש העיר של וורמס, אדולף קסל, הוסיף כי "יש לנו כבוד עצום לאתרים היהודיים, למרכז הקהילתי של ימי הביניים עם בית הכנסת, בית ספר לנשים, המקווה ואולם הקהילה לשעבר, כמו גם לבית העלמין העתיק".

אנה קישנר, יו"ר הקהילה היהודית במיינץ ובוורמס, ציינה כי "היהודים יכולים לתרום למוניטין העולמי של ריינלנד-פפלאץ". "הלוואי שהעיניים של התיירים שבאים לראות את המורשת של ימי הביניים יתרחבו לנוכח היופי של התרבות שלנו, שיכירו בקשרים ויהפכו לשגרירים, לא רק עבור קהילות השו"ם, אלא גם עבורנו, היהודים שחיים פה כיום ליד נהר הריין".

UNESCO - Wikipedia

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה