חופש הפעולה האווירי של ישראל בסוריה

"ארבעה מטוסי קרב ישראלים שיגרו שמונה טילים מונחים לעבר מטרות באזור חלב. שבעה מהם יורטו ע"י מערכות ההגנ"א pantsir-S וBuk-M2 הרוסיות".
אלו הם דבריו של ואדים קוליט, סגן ראש מרכז הפיוס הרוסי בסוריה, הפועל מאז 2016 תחת הסיסמה של "הבאת שלום בין המשטר הסורי לאופוזיציה הסורית", בהתייחסו לתקיפה הישראלית ב19.07 במרחב חלב.

בהתייחסו לתקיפה הישראלית במרחב חומס ב22.07 ציין קוליט כי: "שני מטוסי F-16 ישראלים שיגרו ארבעה טילים מונחים לעבר מטרות במרחב חומס אך כל הטילים יורטו ע"י מערכות ההגנ"א הסוריות מדגם Buk-2ME". את הדברים אמר קוליט לסוכנות הידיעות טאסס, הכפופה לממשלת רוסיה.
מדובר בהתייחסויות רוסיות חריגות לתקיפות ישראל בסוריה, דבר שלא ראינו בעבר.

בנוסף לכך, השבוע פורסמה באלשרק אלאוסט כתבה הסוקרת את הודעותיו החריגות של המשטר הרוסי תוך הבאת ציטוטים לכאורה מפי גורם ביטחוני רוסי הטוען כי השתנתה המשוואה בין ישראל לרוסיה בדבר חופש הפעולה הישראלי בסוריה.

בנוסף, דווח מפי קוליט בסוכנות הידיעות טאסס כי באזור השעה 05:40 בבוקר יום ראשון מערכות ההגנ"א הרוסיות מדגם Buk-2ME סיכלו תקיפה ישראלית שבוצעה ע"י שני מטוסי F-16 אשר שיגרו 2 טילים לעבר מרחב דמשק".
בפועל, אכן דווח על יירוטים ופיצוצים בשמי דמשק באותן שעות אך בפועל לא בוצעה תקיפה ישראלית במרחב, מה שהוביל למסקנה כי מדובר בתקלה של מערכות ההגנ"א שכנראה נמצאות בדריכות בעקבות התקיפות האחרונות של ישראל בסוריה.

האם יש אמת בדיווחים היוצאים מפי רוסיה הרשמית? מסתבר שלא.
כמו לאחר כל תקיפה ישראלית בסוריה, נצפות בתמונות לווין המתפרסמות לאחר התקיפות הפגיעות במטרות כתוצאה מהתקיפה.

מדוע ברוסיה נזכרו להתייחס לכל תקיפה ישראלית במרחב, גם לכאלו שלא התרחשו, תוך פירוט מספר הטילים ששוגרו והמערכת המיירטת?
סוריה הוא מגרש המשחקים של רוסיה, תוך ניצול מלחמת האזרחים במדינה היא מנסה אמל"ח חדש, שיטות לחימה חדשות ובין היתר גם מערכות הגנ"א, וכך לשווק את מוצריה בשוק הנשק הגלובלי.
ברגע שחדשות לבקרים מדווח בתקשורת על תקיפות ישראליות החודרות את שכבת ההגנה הרוסית, רוסיה צריכה לתת קונטרה ולהראות מצג, גם אם הוא שיקרי, כי מערכות ההגנ"א הרוסיות עובדות בצורה מעולה ומצליחות לסכל טילים, אפילו כאלה המשוגרים ע"י חיה"א החזק במזרח התיכון. עד לרמה שיירוט שווא של מערכות ההגנ"א הרוסיות משווק בתקשורת כסיכול תקיפה ישראלית ע"י 2 טילים, מה שכמובן לא היה ולכן לא יהיה לו תיעוד בתמונות לווין.

בישראל מוכנים להבליג על הדיווחים הרוסיים בתקשורת, כשבפועל מתבצע תיאום הדוק בין שתי המדינות בסוגיית התקיפות הישראליות במרחב ואך מעבר לכך.
התיאום בין המדינות צפוי להמשיך להתקיים כמו בעבר וכך גם תקיפות ישראליות במרחב, במקרה הצורך.

תמונה

קרדיט : ערוץ הטלגרם – האיש החושב  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות