נאס"א הצליחה למפות את המבנה הפנימי של כוכב מאדים

ניתוח של רעידות האדמה שתועדו על ידי נחתת המחקר של נאס"א במאדים סייע למפות את המבנה הפנימי של הכוכב האדום, כאשר המדענים מעריכים כי הקוטר של הליבה הפנימית של מאדים מגיעה ליותר ממחצית הקוטר הכולל של כוכב הלכת.

זמן קצר לאחר נחיתתו על מאדים בסוף נובמבר 2018, תיעד אינסייט (InSight) את רעידת האדמה הראשונה ומאז זיהו המכשירים המתקדמים על הנחתת יותר מאלף רעשים, חלקם הגיעו לעוצמה של 3.0 עד 4.0.

הנתונים שנאספו מהרעידות אפשרו למדענים לנתח באופן מעמיק וחסר תקדים את החלק הפנימי של מאדים, והממצאים פורסמו היום בשלושה מאמרים בכתב העת סיינס.

על פי אחד המאמרים, הקרום של מאדים עבה יותר באזורי הרמה בדרום, בעוד שבאזורי השפלה בצפון, שם ככל הנראה נאספו האוקיינוסים הארעיים של הכוכב לפני שנים רבות, הקרום דק יותר. בנוסף, התברר כי הקרום מורכב משלוש שכבות – העליונה עשויה מסלעים וולקניים שהתנפצו על ידי מטאוריטים, האמצעית היא של סלע וולקני יותר קוהרנטי ואילו עדיין לא ידועים מה התכונות של השכבה התחתונה.

החוקרים גם זיהו כי המעטפת של מאדים עבה יותר מהקרום, בדומה לכדור הארץ. אולם החלק הנוקשה של המעטפה העליונה – שבכדור הארץ הוא משמש בסיס ללוחות הטקטוניים – עבה פי שניים במאדים. "ייתכן שזה ההסבר הפשוט לכך שאנחנו לא רואים לוחות טקטוניים על גבי מאדים", הסביר אמיר חאן, גיאו-פיזיקאי ממכון המחקר בציריך שהשתתף בכתיבת כל המאמרים.

מאמר נוסף, שבדק את תנועת הגלים הסייסמיים ב-11 אירועי רעידה שתועדו, מעריך כי הליבה של מאדים מגיעה לקוטר של 3,660 ק"מ, מעט יותר ממחצית הקוטר של כל מאדים ויותר מכל ההערכות הקודמות. הגודל העצום גם מנע מאינסייט לאתר את כל הגלים הסייסמיים בכוכב, וההערכה היא שמאדים יותר פעיל מבחינה סייסמולוגית מאחר שהנחתת לא הצליחה לאתר גלים מאזור תרסיס, שם יש את הרי הגעש הפעילים של הכוכב.

בנוסף, התברר כי הליבה של מאדים מכילה ברזל וניקל, כמו בכדור הארץ, אולם יש בה גם כמות ניכרת של מרכיבים קלים יותר, כדוגמת חמצן, פחמן, גופרית ומימן. החוקרים זיהו כי הליבה החיצונית עשויה מנוזל, אולם עדיין לא ידוע אם יש לה גם ליבה פנימית מוצקה כמו בכוכב הלכת שלנו.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי   קרדיט לתמונה: נאס"א