השבוע שבין ה-16.7.21 ל- 22.7.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- תפילות המוניות, שחיטת כמויות של בעלי חיים, וחלוקה נרחבת של סיוע, מלווים את חג הקרבן שנחוג השבוע, ודחק לשוליים כמעט את כל הסוגיות הציבוריות. על רקע החג, ניכרת עליה משמעותית בהיקף פעילות הסיוע של ארגוני צדקה אסלאמיים המזוהים עם החמא"ס גם באיו"ש.
*- למרות הזעם והגינויים, קיבלו הפלסטינים בהשלמה את העליה ההמונית של יהודים להר הבית בתשעה באב. במקביל, ממשיכים תושבי הכפר ביתא בפעילות ההטרדה והפרות הסדר סמוך לישוב המפונה אביתר. בכפר תורמוסעיא, נרשמו הרוג ופצוע בעקבות תאונת עבודה.
*- הרש"פ מנפחת דיווחים על מצוקה כלכלית, ופונה לעזרת הממשל האמריקאי, כדי שילחץ על ישראל לבטל את קיזוז כספי התמיכה שלה בטרור. במקביל, מעביר הממשל האמריקאי 135 מליון דולר לאונר"א.
*- זאהר ג'בארין, מחבל ממשוחררי עסקת שליט נבחר לסגן ראש החמא"ס באיו"ש, באקט של השלמת הליך הבחירות הפנימיות בתנועה.

ובהרחבה:

במוקד השבוע עמד חג הקרבן המוסלמי שדחק לשוליים את מרבית הנושאים האחרים לפחות עד סוף החג. התמונות העיקריות מאיו"ש ורצועת עזה הינן של תפילות המוניות ברחבות פתוחות, שהגדולה מכולם כמובן היתה בהר הבית, שם נאספו למעלה ממאה אלף איש בבוקר היום הראשון של החג. תפילות עם אלפים ועשרות אלפים נערכו בכל רחבי רצועת עזה, ומעט פחות באיו"ש, בעיקר במערת המכפלה, שלרגל החג הועברה באופן מלא כמעט לשליטת המוסלמים.

לצד זאת, נמלאו רחובות הערים והכפרים במחזות של שחיטת בעלי חיים, כאשר כל הנסיונות להסדיר את השחיטה בבתי מטבחיים מודרניים כשלו על הסף. ברבים מהרחובות ניתן היה לראות מחזות של צעירים רודפים אחרי כבש או עגל, נמלט מהסכין, וכמובן שלוליות ונחלי דם, בכל פינה כמעט. כדי לחוס על בריאותכם הנפשית לא העליתי דבר מהסרטונים הרבים בנושא. מספר רב של עמותות, רובן בעלות אוריינטציה איסלאמית, ביצעו חלוקה נרחבת של בשר בהמות למשפחות נזקקות, כאשר למרות מהלך ההשתלטות הפורמלית של הרש"פ על ארגוני הצדקה האסלאמיים, בפועל, נותרה השליטה בהם והניהול השוטף בידי אנשי החמא"ס.
אוירת החג, דחתה, את הלחצים סביב המצוקה ברצועת עזה ואיומי ההסלמה. באיו"ש יצאו המונים לישראל, חלקם עם היתרי יציאה, רבים אחרים ניצלו פרצות בגדר, ומילאו את כל אתרי הנופש והפארקים. היציאה הזו גם גבתה קרבנות, כאשר בחוף עכו נדרס ע"י סירת מנוע, ונהרג צעיר מהכפר עוריף. למותר לציין שלהרוג לא היה היתר יציאה, כמוהו כרבים אחרים שמילאו את חופי ישראל. רבים אחרים מאיו"ש יצאו לחו"ל דרך ירדן, מה שיצר עומס כבד אל אולמות הנוסעים בגשר אלנבי.
קודם לחג, שוב נוצרה מתיחות רבה סביב סוגיית הר הבית, כאשר ביום תשעה באב עלו להר קרוב ל- 1700 יהודים, מה שגרר קולות שבר ואיומים מכל חוגי החברה הפלסטינית. אנשי החמא"ס שאיימו בעבר לשגר רקטות, למדו את הלקח ממבצע "שומר החומות", והסתפקו בקריאה לתושבי איו"ש ומזרח ירושלים להתעמת עם "המתנחלים" והשוטרים בהר ולמנוע בגופם את העליה ההמונית. לצד זאת, נתנו אנשי החמא"ס אור ירוק לשיגור בלוני תבערה מעזה לכיוון העוטף, בהיקף מספיק כדי ליצור הד ציבורי, אך לא בכדי לגרור תגובה ישראלית משמעותית.

הנה תמונות מהעימותים בהר הבית:

בשולי הדברים, דווח על מותו של עציר פלילי מזרח ירושלמי במתקן המעצר של מגרש הרוסים. לטענת משפחתו, העציר הוכה קשות במהלך המעצר, מה שגרם למותו.
וברקע, ממשיכים תושבי הכפר ביתא בהתפרעויות ובפעילות הטרדה ליד הישוב אביתר למרות פינוי המקום מיושביו. דומה שהמאבק במקום הפך לתחביב לרבים מבני הכפר, שמחפשים כל הזמן גימיקים חדשים.

כך לדוגמא, ערב חג הקרבן, הם נעמדו בסמוך והחלו לקרוא "אללה אכבר", בקריאות קצובות, כפי שנהוג לעשות לפני תפילות החגים:

ועוד מאיו"ש, השבוע דווח על הרוג ופצוע בתאונת עבודה בכפר תורמוסעיא. כפרו של המחבל מנתצר שלבי, שביצע את הרצח בצומת תפוח, שביתו נהרס בשבוע שעבר. בהקשר זה דווח, כי עשרות פעילי הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית נעצרו בסוף השבוע שעבר, כשבאו לסיור בבית ההרוס. המעצר הוליד גל מחאה של פעילי הגוש באוניברסיטה.

ואחרי כל אלה המתיחות ברצועה אינה פוסקת, ולמרות רצונם, לא הצליחו אנשי החמא"ס להביא את ישראל להסכים לחזרה למתווה של חלוקת הכסף הקטרי ללא בקרה. אנשי החמא"ס והגא"פ מאיימים בתגובה קשה אחרי חג הקרבן, אם לא יוסדר נושא הכנסת הכסף, ויוענקו הקלות של ממש בכל הנוגע להכנסת סחורות לרצועה. על רקע זה, התקיימה מסיבת עתונאים של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים במחנות השיבה במזרח עזה, בדרישה להקלת המצור, כאילו כדי לאותת שיש לפלגים אופציה נוספת להטרדת ישראל, מלבד זליגה לעימות מלא.

הנה תמונות מהארוע:

מנגד, גם הרש"פ מנסה ליצור רושם של היותה במשבר כלכלי ולנפח מצוקה לא קיימת, כדי ללחוץ על ישראל לותר על קיזוז כספי התמיכה בטרור. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ טען שגרעונה השנתי של הרש"פ בשנת 2021, יתקרב ל- 2 מליארד ₪, והיא סובלת מחובות כבדים לבנקים. בהקשר זה דווח, כי הממשל האמריקאי המוטרד מהמצב הכלכלי של הרש"פ, פנה לממשלת ישראל בבקשה לסייע. בפועל, מדובר במשבר מלאכותי ומנופח, הנובע מניפוח המנגנון הציבורי, תשלומי קיצבאות למחבלים בהיקף עצום, והתנהלות מושחתת, והרש"פ לא היתה מעזה לדווח על גירעון תקציבי, לולא חשבו אנשיה שיוכלו לסחוט מישראל דחיה נוספת של יישום החוק לקיזוז כספי התמיכה בטרור.
מנגד, חמא"ס, שנמצאת במצוקה כלכלית קשה, לאחר סבב הלחימה האחרון, ובייחוד נוכח עצירת הכסף הקטרי, וצמצום הפעילות במעברים, שהיוותה מקור ההכנסה העיקרי לפעילות האזרחית של שלטונה ברצועה, הודיעה השבוע על הטלת מיסים חדשים על מוצרי צריכה, בדגש על סיגריות ומוצרי טבק. ההחלטה עוררה זעם רב ברחוב העזתי, אבל אפס יכולת להתנגד.
ובמקביל, הודיע הממשל האמריקאי על הזרמת סיוע בהיקף 135 מליון דולר לאונר"א. אם מישהו חושב, שעכשיו אונר"א תדווח על עודף בתקציבה, הוא כנראה ממש לא מכיר את התנהלות הארגון. מכל מקום דוברי הרש"פ בירכו בחום על המהלך.
ובחזרה לחמא"ס. הארגון הודיע, כי זאהר ג'בארין, נבחר לסגן ראש חמא"ס באיו"ש, תחת צאלח אלעארורי, במהלך החותם את הליך הבחירות הפנימיות בתנועה. ג'בארין, יליד סלפית. פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם, ומי שגייס לארגון את המהנדס יחיא עיאש. הוא ריצה מאסר עולם בכלא הישראלי ושוחרר בעסקת שליט, וגורש לחו"ל, משם הוא מסייע בהכוונת פיגועים.

למעוניינים הנה ראיון ממושך שהתקיים עמו לפני כשנה:

ועוד מסלפית, מושל המחוז הכריז על מעצר זמר מקומי שהופיע באירוע באזור תעשיה ברקן, וסרטון שלו הועלה ליוטיוב (לצערי לא מצאתי).
ובעזה, השבוע דווח על רצח צעיר מהעיירה בית להיה, שבצפון הרצועה, בנסיבות לא ברורות. צעיר נוסף מאותה עיירה התאבד השבוע.
עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש