רוסיה הציעה לארה"ב לרגל אחרי הטאליבן מבסיסיה בטג'יקיסטן

הבסיס הזר הגדול ביותר של רוסיה ממוקם בטג'יקיסטן, עם כוח של ששת אלפים חיילים

עם המשך הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, והחיפוש אחר פתרונות מעשיים להמשך פעולותיה המודיעיניות נגד הטאליבן, קיבלה וושינגטון הצעה בלתי צפויה מצד הרוסים להשתמש בבסיסים הזרים שלה.

הקרמלין הציע לוושינגטון להשתמש בבסיסים הצבאיים שלה במרכז אסיה לאיסוף מודיעין על אפגניסטן.

הנשיא ולדימיר פוטין הבהיר כי הציג את ההצעה במהלך פגישת הפסגה עם הנשיא ג'ו ביידן, שהתקיימה בז'נבה בחודש שעבר – כך דיווח העיתון "הניו יורק טיימס" ביום ראשון.

כמו כן, הציע פוטין כי ארצות הברית תשתמש בבסיסים צבאיים רוסיים בקירגיזסטן ובטג'יקיסטן כדי לאסוף מידע, כולל באמצעות כטב"מים שישוגרו מעבר לגבול, כך טוענים גורמים ששוחחו עם העיתון הרוסי "קומרסנט".

ביום שישי אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי נסיגת ארצות הברית ונאט"ו מאפגניסטן הפכה את המצב המדיני והצבאי לבלתי ודאי יותר, מה שבתורו החמיר את איום הטרור באזור.

בשיחת ועידה עם בכירים במרכז אסיה בטשקנט, בירת אוזבקיסטן, אמר לברוב כי רוסיה רוצה לעזור בייזום שיחות שלום בין הצדדים הלוחמים באפגניסטן.

רוסיה מאיימת על הטאליבן

ביום רביעי שעבר הדגיש מנהל מחלקת אסיה במשרד החוץ הרוסי זמיר קבולוב כי כל ניסיון של הטאליבאן לפגוע בביטחון בעלות בריתה של רוסיה באזור מרכז אסיה יהיה כרוך באבדות כבדות לתנועה.

הבכיר הרוסי הסביר כי ארצו עוקבת מקרוב אחר המצב, תוך שהוא מאיים על הטאליבאן כי כל ניסיון לפגוע בביטחון בעלות בריתה של מוסקבה במרכז אסיה יהיה רצוף במכות כואבות נגדם.

ראוי לציין כי הבסיס הזר הגדול ביותר של רוסיה ממוקם בטג'יקיסטן ושם פועל כוח של ששת אלפים חיילים רוסים. לרוסיה יש גם בסיס קטן יותר בקירגיזסטן, כ -500 מייל מהגבול האפגני.

 

قوات أمريكية في العراق

קרדיט לתמונה: הצבא האמריקאי