מעתיקים את השיטה: איראן מקימה מיליציה "שיעית" חדשה באפגניסטן

המיליציה הופיעה לאחרונה בשכונות השיעיות בבירה קאבול

נראה כי איראן מוצאת בימינו, בזירה האפגנית, הזדמנות חדשה להרחיב את השפעתה, בטענה שיש לה את הכוח והיכולת למצוא איזון מול תנועת הטליבאן הקיצונית, ובכך טוענת כי תיכפה יציבות במדינה.

כדי להשיג זאת, טהרן לא מצאה זאת טוב יותר מאשר לשחזר את ניסיונותיה הקודמות בזירות אחרות. עיתון מקומי איראני חשף את הקמתה של מיליציה חדשה באפגניסטן בשם "הגיוס השיעי" – "الحشد الشيعي" – אלחשד אלשיעי (על משקל אלחשד אלשעבי בעיראק)  כדי להילחם בתנועה הקיצונית.

על פי העיתון, המיליציה הופיעה לאחרונה בשכונות השיעיות בבירה קאבול, ונערכת להילחם בטאליבן.

המיליציה החדשה מצטרפת לסיעה אפגנית אחרת, הנתמכת אף היא על ידי איראן, "חטיבת פטימון", הנהנית מתמיכה כספית וצבאית משמעותית מצד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראנים, והסד"כ שלו מוערך בכ -30,000 לוחמים והוא השתתף במיוחד במלחמה בסוריה.

מיליציה זאת עוררה פחדים גדולים באפגניסטן, אך שר החוץ ג'וואד זריף ניסה להפחית את החששות ממנה, ואמר לערוץ אפגניסטי שמספר לוחמי החטיבה אינו עולה על 5,000 לוחמים ועשוי להוות כוח תמיכה בכוחות ממשלת אפגניסטן במלחמתה נגד דאעש, כלשונו.

משא ומתן עם הטאליבן

באשר לחימוש ותמיכה של איראן בקבוצות שיעיות באפגניסטן, במקביל היא הושיטה ידה לתנועת הטליבאן, והפעילה יוזמות כלפי התנועה, בהודעתה כי היא תארח את סבבי שיחות בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן במאמץ להשיג פיוס פוליטי בין הצדדים. 

היה מדהים לראות איך הטאליבן ואיראן הביעו את הערכתן זו לזו כאשר כוחות הטליבאן השתלטו על מעבר הגבול הגדול בין 2 המדינות –  מעבר "איסלאם אל-קלעא".

ראוי לציין כי הדואליות של איראן בזירה האפגנית בין תמיכה בתנועות קיצוניות שיעיות לבין מגעה עם תנועות דומיננטיות סוניות כמו הטאליבן משקפת את האסטרטגיה של איראן בלבנון, תימן, עירק וסוריה.