ארה"ב מאיימת לחנוק את ייצוא הנפט האיראני אם המו"מ בווינה ייכשל

לאחר שהתפרסמה הידיעה כי המשא ומתן בוינה על הסכם הגרעין עם איראן יישאר מושעה עד תחילת ספטמבר הבא, דיווחים בתקשורת העלו כי וושינגטון שוקלת להחמיר את הסנקציות על הנפט האיראני שייוצא לסין.

דו"ח של הוול סטריט ג'ורנל העלה, ביום שני, כי הסנקציות יכוונו נגד חברות ספנות איראניות, המייצאות כמיליון חביות ביום, אם השיחות בווינה , התקועות כרגע , ייכשלו.

על פי העיתון  הנושאים ונותנים האמריקאים פועלים יחד עם שותפותיהם האירופים והבינלאומיים בווינה מאז אפריל כדי להחיות את הסכם 2015 המגביל את תוכנית הגרעין האיראנית, בתמורה להקלה נרחבת בסנקציות.

עם זאת, כאשר השיחות הללו מקרטעות, נאמר בדו"ח ארצות הברית תציב יעדים אחרים כדי לדחוק באיראן להמשיך במשא ומתן, ותנקוט באמצעי ענישה אם היא לא תתמיד בכך – על פי גורמים אמריקניים ואנשים המכירים את הנושא.

גורמים רשמיים גילו גם כי אחת התוכניות המתגבשות תביא לחניקת מכירות הנפט הגולמי העצומות של איראן לסין, שהיא הלקוח העיקרי של המדינה, וציינו כי הסנקציות החדשות ישפיעו על חברות הספנות המסייעות בייצוא המוערך בכמיליון חביות ביום והמניבות הכנסות חשובות לאיראן.

הם הדגישו כי הצעדים החדשים ייושמו אם שיחות הגרעין ייכשלו, והתוכנית תכלול יישום קפדני של סנקציות קיימות שכבר אוסרות על עשיית עסקים עם תעשיית הנפט וחברות הספנות האיראניות באמצעות הוראות חוק.

ראוי לציין כי ארצות הברית הטילה סנקציות על קברניט מכלית נפט איראנית שהפליג  לסוריה, וכן החרימה משלוחי דלק שטהרן שלחה לוונצואלה.

התפתחויות אלה הגיעו בזמן של חשש לעתיד השיחות בווינה, שהחלו בתחילת אפריל, במטרה להחיות את הסכם הגרעין, על ידי השבת הסימטריה ההדדית בין טהראן לוושינגטון.

המידע הצביע על כך שהמשא ומתן הגרעיני בווינה נכנס לשלב עדין ועתידו תלוי,כרגע, בהנחיותיו של הנשיא האיראני הנבחר איברהים ראיסי. הוא היה גם זה שהחליט על השעיית השיחות עד תחילת ספטמבר.