דו"ח: ישראל איפשרה לחברות שמוכרות תוכנות ריגול לעבוד עם ערב הסעודית

הניו יורק טיימס דיווח , ביום שבת, כי ישראל איפשרה בחשאי לקבוצת חברות המתמחות בתוכנות ריגול לעבוד עבור ממשלת סעודיה.

העיתון דיווח כי ישראל נקטה בצעד זה למרות החשש הבינלאומי שסעודיה משתמשת בתוכנות ריגול ישראליות כדי למחוץ את מתנגדים מבית ומחוצה לה, כך על פי גורמים ממשלתיים ואחרים המכירים את החוזים שנחתמו בין חברות ישראליות לריאד.

לאחר הריגתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חקשוקג'י בקונסוליית ארצו באיסטנבול בשנת 2018, העיתון ציין כי קבוצת "NSO" הישראלית ביטלה את חוזיה עם סעודיה, אך ממשלת ישראל עודדה אותה ושתי חברות נוספות להמשיך לעבוד עם הממלכה.

ממשלת ישראל החליטה גם להוציא רישיון חדש לחברה רביעית כדי שיעבדו עם ערב הסעודית, תוך התעלמות מהחששות מפני הפרות זכויות אדם, כך על פי גורם בכיר בישראל ושלושה אנשים הקשורים לחברות שדיברו עם העיתון.

אחת החברות הישראליות המפורסמות ביותר היא NSO, שאחראית על פיתוח תכנית הריגול "פגסוס" שממשלות רבות השתמשו בהן כדי לרגל ולעצור פעילי זכויות אדם, כך על פי הדיווח של הניו יורק טיימס.

اتهام شركة إسرائيلية باستخدام واتسآب للتجسس على أفراد من بينهم إماراتيين  وبحرينيين | Euronews

העיתון הוסיף כי החברה מכרה את תוכנת "פגאסוס" לסעודיה בשנת 2017, והממלכה, מצדה, השתמשה בה באופן אכזרי כדי לרסק את המתנגדים מבית, ולצוד את מי שגר מחוץ למדינה.

העיתון טוען כי "לא ידוע אם סעודיה השתמשה בתוכנה הזאת או בתוכנות ריגול אחרות מתוצרת ישראל במבצע כדי להרוג את חקשוקג'י, והוסיף כי קבוצת" NSO "הכחישה כי נעשה שימוש בתוכנה שלה במבצע.

העיתון מסר עוד כי משרד הביטחון הישראלי איפשר לחברה אחרת בשם "קנדרו" לעבוד עם ערב הסעודית. 

ראוי לציין שמיקרוסופט האשימה את קנדרו בשבוע שעבר בפיתוח תוכנת מחשב שכמה ממשלות השתמשו בה כדי לרגל אחרי פוליטיקאים, מתנגדים, עיתונאים, אקדמאים ופעילי זכויות אדם ברחבי העולם.

בהתייחסו למידע זה, אמר משרד הביטחון הישראלי בהצהרה שנשלחה ל"ניו יורק טיימס "כי הוא יבטל את רישיונה של כל חברה שיוכח כי בתוכנה שלה נעשה שימוש במבצעים המפרים זכויות אדם.

העיתון הוסיף כי גורמים בחברת "קנדרו" ובממשלת סעודיה סירבו להתייחס למידע זה.

אתר החדשות האמריקאי בשפה הערבית – "אל-חורה" שלח באמצעות דואר אלקטרוני בקשה לתגובה ממרכז התקשורת הממשלתי בסעודיה, אך לא קיבלה תגובה עד למועד פרסום הדו"ח הזה. האתר  גם טרם קיבל תגובה ממשרד הביטחון הישראלי.

Pegasus נועד להתקנה מרחוק במכשירים פרוצים שיכולים להפעיל את המצלמה והמיקרופון של הטלפון הנייד של ה-"יעד" ולגשת לנתונים שלו. 

החברה הישראלית טוענת כי היא מוכרת את התוכנה שלה רק לממשלות כדי "להילחם בפשע וטרור" והיא חוקרת טענות מהותיות על שימוש לרעה בתוכנות שלה.

קבוצת NSO, שבסיסה במרכז ההיי-טק בהרצליה, הוקמה בשנת 2010 על ידי הישראלים שלו חוליו ועומרי לביא, ולדבריה היא מעסיקה 600 עובדים בישראל ובעולם. 

مجموعة إن إس أو - ويكيبيديا