מבזקי חדשות ליום 10-7-21. מתעדכן

*- ג'יהאן סאדאת, אלמנתו של נשיא מצרים לשעבר, נפטרה.

*- היועץ האיראני רזה ספדארי נהרג במהלך משימת ייעוץ להגנת מקדשי "אהל אל-בית" בסוריה.

מפקד חיל עשורא של משמרות המהפכה הדגיש כי "הדגל המונף על ידי אנשי השהיד היקר הזה יישאר גבוה אצל כוחות ההתנגדות במטרה לשפר את היציבות והביטחון במדינות האסלאם באזור ".

המנהיג איתוללה עלי חמינאי מנחם את מותו של "היועץ האמיץ הזה", שהלווייתו תיערך בשבת בבוקר בעיר מיאנה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן (צפון מערב).

עוזרו הבכיר של שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י התייחס לנוכחותם של יועצי הצבא האיראניים בסוריה: "יועצים איראניים נמצאים בסוריה, לבקשת ממשלת סוריה, והם יישארו שם כל עוד ממשלת סוריה תבקש זאת."

בסוף השנה שעברה איראן וסוריה חתמו על הסכם כולל בנושא שיתוף פעולה צבאי בין שתי המדינות. ההסכם קבע "חיזוק שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני בתחומי עבודת הכוחות המזוינים והמשך התיאום", וכי על הכוחות הזרים שנכנסו באופן בלתי חוקי לסוריה לצאת מיד מהמדינה ".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הודיע בהצהרות קודמות כי איראן מתכוונת לשמור על נוכחות צבאית בסוריה, כל עוד ממשלת סוריה זקוקה לכך.

*- ארצות הברית פרסמה רשימה שחורה של חברות, כולל שתיים באיראן.
מחלקת המסחר הודיעה בהצהרה כי הוסיפה 34 חברות לרשימה השחורה. בסיסי החברות נמצאים  בקנדה, סין, איראן, לבנון, רוסיה וכמה מדינות אחרות, על פי הצהרה באתר משרד המסחר. רוב החברות שנוספו לרשימת הסנקציות הן סיניות, וושינגטון האשימה אותם בהפרות זכויות אדם.

*- מפקד כוח קודס, איסמעיל קאני, ביקר במטה מיליציית אלפאטימיון בסוריה.

*- מקור איראני: יום שישי השני של יולי, אשר השנה עולה בקנה אחד עם התשיעי ביולי, הוא יום הקבב הבינלאומי. לקבב מגוון רב והוא אחד המאכלים הפופולאריים ביותר באיראן, מדינות הים התיכון והמזרח התיכון. כמובן שקבבים איראניים פופולריים מאוד, כולל קובידה וקבב ברג.

*- איראן-אפגניסטן:

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמינג'אד ממשיך בהתבטאויותיו נגד המשטר, עכשיו לאחר שנגמרו הבחירות והוא נאלץ למצוא סוגיה חדשה בכדי לבקר את המשטר, הוא בחר לגנות ולבקר את המדיניות שמפעילה איראן באפגניסטן ואת התמיכה של המשטר בטליבאן תוך שהוא מזהיר כי הדבר יצית סכסוך באפגניסטן (אפגניסטן כבר עשרות שנים מתמודדת עם סכסוכים פנימיים, לא נותר עוד מה להצית).

כמו כן, ציין כי התמיכה של המשטר בטליבאן וההתערבות בעניינים הפנימיים במדינה יפגע במוניטין של העם האיראני (כנראה לא עודכן שהמשטר מפעיל את מדיניות "זרועות התמנון" כמעט בכל מקום וממוטט משטרים שלמים כך שפגיעה במוניטין לא ממש מה שעוצר את המשטר). (ערוץ אלפורקאן)

*- חברת "טבע" על הכוונת במרוקו
מתנגדי הנורמליזציה במרוקו פועלים נגד חברת "טבע" הישראלית. אחד הגופים המתנגדים לנורמליזציה שלח מכתב למשרד הבריאות המרוקאי ובה דרש להפסיק לשווק בשוק המקומי תרופות מתוצרתה של החברה הישראלית. לפי המתנגדים, "טבע" אינה פועלת בצורה גלויה בשוק המרוקאי אלא דרך שתי חברות מקומיות. שתי תרופות מתוצרתה של טבע משווקות במרוקו, כך לפי המזכר: "ספספון" אותה משווקת חברת "זניט פארמה" ו"ווגלין" המשווקת במרוקו על ידי חברת "קופר פארמה". במכתב למשרד הבריאות נטען כי יש תחליפים נאותים לתרופות מתוצרת ישראלית. (דורון פסקין)

*- הבשורה של פוטין לסיני
הנשיא הרוסי פוטין אישר היום את חידוש טיסות השכר מארצו לסיני, וזאת שש שנים לאחר הפיגוע במטוס הרוסי מעל חצי האי. מאחר שסיני ובדגש על שרם א-שיח' והורגדה היו פופולאריים בשוק התיירות הרוסי קיימת תקווה כי הדבר יוביל לדחיפה משמעותית בהכנסות התיירות של מצרים במחצית השנייה של 2021.

גם לפני ההחלטה של פוטין, שיעורי התפוסה במלונות שרם א-שיח וע'רדקה הראו סימני התאוששות והגיעו ל-35%-40% בששת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 20%-23% בתקופה המקבילה אשתקד. בקהיר, התפוסה במלונות מגיעה ל 45%, בהשוואה ל 27% בתקופה המקבילה בשנה שעברה. באופן כללי, מגזר התיירות המצרי, אחד המקורות החשובים להכנסות מט"ח, מתאושש השנה: כ -3.5 מיליון תיירים ביקרו במדינה בין ינואר ליוני 2021 בדומה למספר התיירים שהגיעו לארץ הנילוס במהלך כל השנה שעברה. (דורון פסקין)