משטר אסד בודק אפשרות שימוש בגופות מתנגדיו במעבדות רפואיות לניסויים

תחת נסיבות  מטעות, הציע גורם במשטר אסד להשתמש בגופות הלא-מזוהות ,הנמצאות בידי המשטר ,  כדי להכשיר סטודנטים במקצועות הרפואה באוניברסיטאות באזורים הנשלטים על ידי המשטר, בתקופה בה מיליציית אסד עדיין מסתירה בכוח מאות אלפי סורים בבתי הכלא שלה.

העיתון המקורב למשטר, אלווטן, ציטט את ראש הרשות לרפואה משפטית בממשלת אסד, זאהר חג'ו, שאישר את נכונותה של הוועדה לאשר להשתמש בגופות של אנשים לא מזוהים להכשרת סטודנטים לרפואה באוניברסיטאות ממשלתיות הנמצאות תחת פיקוח משטר אסד.

הוא הוסיף כי הרשות פנתה למשרד ההשכלה הגבוהה והציעה לקיים שיתוף פעולה מדעי בין שני הצדדים, אשר ישקף בחיוב את התלמידים והכשרתם בחדרי המתים, ובלבד שהגופות הבלתי מזוהות יישמרו לאורך תקופה הקבועה בחוק , ואיש לא בא לדרוש אותן בפרק זמן מוגדר, והוא הוסיף כי מערכת המשפט דנה בעניין זה.

"העניין הוא שאנחנו ממתינים להחלטה הסופית של הרשות השופטת".

לדברי חג'ו, "ברגע שגופות לא מזוהות יהיו זמינות בהסכמה, הנהלים ייפתחו ויותאמו למוסדות השכלה גבוהה ויש לקבל את אישור הרשות השופטת, מכיוון  שכל סטודנט לרפואה אינו יכול ללמוד אלא אם הוא ראה במו עיניו גופות ועבד עליהם בידיים, וכי היבט ההכשרה המעשי חשוב מאוד לסטודנטים באוניברסיטה", לטענתו.

דבריו של ראש הרשות לרפואה משפטית בממשלת אסד באו לאחר שיחת דיקן הפקולטה לרפואה אנושית באוניברסיטת דמשק ראיד אבו חרב, על מחסור בגוויות המשמשות  להכשרת סטודנטים בפקולטה בשנה הראשונה והשנייה, באופן מעשי , והוא הצדיק זאת בטענה כי מחירי הגוויות מפלסטיק (בובות)  יקרות מאוד, שעלות כל בובה יכולה להגיע ל-80,000 דולר, על פי העיתון.

הצעה זו עוררה אי שביעות רצון נרחבת בקרב הסורים בגלל תעוזתו של משטר אסד לעשות שימוש בגופותיהם של סורים שנהרגו על ידי מיליציית אסד לפני עשר שנים באמצעים שונים, במיוחד בעינויים בבתי הכלא שלה, וכי משטר אסד מסתיר את פשעיו על ידי השחתה והתעללות בגופות אלו, בנוסף לקבורתם בקברי אחים הרחק מעיני קרוביהם.

במהלך השנים האחרונות, עשרות דוחות של אירגוני זכויות אדם חשפו את הריגתם, של אלפי סורים שנעצרו, במרתפי שירותי הביון של אסד בעינויים שיטתיים ובהתמקדות עדתית, ואילו משטר אסד מונע ממשפחות העצורים אפילו לקבל את גופות ילדיהם כדי לקבור אותם  כי הם מרדו נגדו ודחו את שלטונו.

על פי "הרשת הסורית לזכויות אדם", למעלה מ -1.2 מיליון סורים עברו סוגים שונים ושיטתיים של עינויים בבתי הכלא ובמרתפים של מיליציית אסד, 85% מהם נעלמו לאחר שנעצרו בכוח, בנוסף לקורבנות ההפצצות שבתיהם הוחרבו על ראשיהם .