מבזקי חדשות ליום 7-2-21 . מתעדכן

*- נושאת המטוסים הבריטית, המלכה אליזבת, החלה היום את המעבר בתעלת סואץ בדרכה לאזור אסיה והפסיפיק עם פתיחת השלב השני במסע הבינלאומי הראשון שלה.

במהלך שהותה בים התיכון, השתתפה נושאת המטוסים בתקיפות אוויריות נגד יעדי דאע"ש. בשבוע האחרון, היא עגנה בקפריסין, בעוד ספינות הליווי שלה הגיעו לבסיסים באזור, כולל חיפה.

*-ימים ספורים אחרי שנשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, ביקר בישראל, הוא אירח היום בברלין את מלך הולנד, ווילם-אלכסנדר, וסייר עמו במרכז אנה פרנק. הם קיבלו הסבר על התערוכה שמביאה את סיפורה של הנערה היהודייה שהסתתרה באמסטרדם עד שנחשפה ונשלחה למותה במחנה ברגן בלזן. השניים גם נפגשו עם צעירים וצעירות שמשמשים "שגרירי אנה פרנק" ושמעו על הפרויקטים שלהם.

*- הרשויות בקפריסין דיווחו הבוקר כי הושגה שליטה מלאה על שריפת הענק שהשתוללה באזור לימסול ולרנקה ביומיים האחרונים. השריפה, הגדולה בתולדות האי, גבתה את חייהם של ארבעה עובדים זרים ממצרים והותירה נזקים עצומים בכפרים באזור.

מחלקת היערנות במשרד החקלאות מסרה כי הבוקר הצליחו כוחות הכיבוי להשתלט לחלוטין על הדליקה שהתפרשה על פני שטח של יותר מ-35 ק"מ למרגלות הרי טרודוס וחרכה שטח של 55 קמ"ר. במאמצי הכיבוי השתתפו יותר מ-600 כבאים, שוטרים, חיילים וכוחות אזרחיים שנעזרו ב-11 כלי טיס, בהם שני מטוסי כיבוי מישראל, שניים מיוון ושני מסוקים מבסיס חיל האוויר הבריטי באי.

אתמול בבוקר התגלו גופותיהם של ארבעה מצרים, עובדים זרים בחווה באזור, שהוגדרו נעדרים מאז יום שבת נמצאו במרחק של מאות מטרים מהמכונית המפויחת שלהם. הבוקר, כאשר נרגעו הלהבות, התבררה המציאות הקשה כאשר בכפרים המפונים נראו מבנים ומכוניות מפויחים ושדות חקלאיים שנחרכו לחלוטין.

המשטרה עצרה חשוד בן 67, כאשר עדי ראייה טענו כי השריפה פרצה בשדה בבעלותו והוא נראה עוזב את המקום זמן קצר לפני שהאש החלה. החשוד מכחיש את הטענות נגדו, אולם בית המשפט בלימסול האריך אתמול את מעצרו בשמונה ימים.

הנשיא ניקוס אנסטסיאדס הגיע אתמול למרכז הפיקוד וקיבל עדכון על הלחימה בלהבות ולאחר מכן סייר בחלק מהכפרים שנפגעו. הוא הבטיח כי הממשלה תסייע לקהילות שנפגעו בדליקה. "זו טרגדיה, לא היה דבר חמור יותר מאז הפלישה (הטורקית) ב-1974", אמר. "זו אחת הדליקות ההרסניות ביותר וכל השירותים פעלו במהירות כדי למנוע אובדן חיים".

נשיאות הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הבטיחה הלילה כי האיחוד יסייע לקפריסין להתמודד עם האסון. "אני מביעה את תנחומיי הכנים על ארבעת הצעירים שאיבדו את חייהם בשריפות חסרות התקדים בקפריסין", מסרה. "האיחוד תמיד היה בסולידריות עם קפריסין מההתחלה. קפריסין לא לבד באסון החברתי, הכלכלי והסביבתי".

אש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס אתמול לסיוע הישראלי עם שני מטוסי כיבוי וציוד נוסף. "קפריסין היא ידידה גדולה של ישראל, ואנחנו עומדים לצידה", אמר בפתח ישיבות הממשלה. "הסיוע בוצע בשיתוף פעולה מהיר בין שר החוץ, השר לביטחון פנים ומשרד ראש הממשלה. זאת הדרך בממשלה הזאת – הכל קורה מהר, בתיאום מהיר, המעבר בין החלטה לביצוע. זו ממשלה מתפקדת שעובדת טוב ואנחנו מתכוונים להמשיך בדרך הזאת".

( קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי)

*- הסוחרים בבורסה המצרית מריחים מלחמה?
בורסת המניות המצרית נצבעה היום באדום בוהק עם ירידות חדות של כל המדדים. ברבע השעה הראשונה של המסחר איבדה הבורסה כ-12 מיליארד לירות מצריות מערכה (כ-763 מיליון דולר). הנהלת הבורסה נאלצה להורות על הפסקה של 10 דקות בחלק מהמניות נוכח המפולת.

גם בהמשך נמשכה מגמת הירידה. המדד הראשי של הבורסה סיים עם ירידה יומית של כ-1.9% בעוד המדדים המשניים ספגו ירידה גדולה יותר סביב כ-2.5%.

הירידה החדה והבהלה שאחזה בסוחרים מוסברות בהודעה הרשמית של אתיופיה מאמש כי היא מתחילה את הסבב השני של אגירת המים בסכר "התחייה". המהלך הזה יקטין את הכמויות עבור משק המים המצרי והחשש הוא כי יביא להתלקחות צבאית בין המדינות.

*- תערוכת הנפט ש"מצחיקה" את הסורים
הדיווחים בתקשורת הסורית לגבי תערוכה מסחרית הצפויה בנושא הנפט והגז עוררה הדים ציניים ברשתות החברתיות. "תערוכת סוריה הבינלאומית לנפט ולגז" תתקיים ביום רביעי הקרוב בדמשק. כ-70 חברות סוריות, רוסיות ואיראניות צפויות להשתתף ולהציג ציוד מתוצרתן הקשור לתעשיית הנפט.

התערוכה הזו מתקיימת במדינה בה התושבים סובלים ממחסור ונאלצים לעמוד שעות בתחנות הדלק או בדרך לרכישת גז ביתי. כל זה מוביל לקיצוב בכמויות הנמכרות ולשוק שחור עם מחירים בשמים. "הסנדלר יחף והחייט עירום" כך הגיב אתר חדשות מקומי על הידיעה. אחרים גיחכו על מה שיוצג בתערוכה בעוד תגובות אחרות הזהירו כי מדובר בעוד דרך של המשטר למכור את אוצרות הטבע של המדינה לרוסיה ולאיראן.

*- כמה רכבי "0 קילומטר" קונים הפלסטינים?
בשנה שעברה הגיעו בשוק הפלסטיני רכישות כלי הרכב משנת ייצור 2020 (0 קילומטר או משומשות) לכ-12% בלבד מכלל רכישות כלי הרכב. בסך הכל נמכרו 2449 רכבים משנת ייצור 2020 מסך כל 21136 רכבים שנמכרו בשוק.

לפי הנתונים מסתבר שרכבים משנת ייצור 2017 הובילו את מכירות הרכב בשוק הפלסטיני בשנה שעברה עם 8220. לפי החוק הפלסטיני ניתן לייבא רכבים משומשים שגילם אינו עולה על שלוש שנים.

שוק הרכב הפלסטיני מוערך בכ-250 מיליון דולר בשנה כשמספר הרכבים הרשומים בו נאמד בכ-277 אלף.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין

*- מקורות ביטחון עירקיים הודיעו כי הכוחות האמריקניים בעירק, בשעות הערב המאוחרות של יום שני, הפילו מזל"ט בזמן שטס מעל שגרירות ארה"ב בבגדאד, שעות לאחר שטילים תקפו בסיס במערב עירק ובו חיילים אמריקאים. בתקיפה השתתפו 3 מזל"טים חמושים . יתר השניים נחתו בתוך האזור הירוק בבגדד. לא ברור אם הופלו אלקטרונית או שזה היה בגלל תקלה טכנית .

*- לאחר שקיבל מנה של החיסון, ראש ממשלת לוקסמבורג נמצא במצב קשה.

*- גורם איראני אמר כי לפחות 7 בני אדם נהרגו כתוצאה מפיצוץ בתחנת צינור נפט וגז בעיר אל-שוש שבדרום-מערב המדינה.
ראש עיריית העיר אל-שוש, עדנאן גאזי, אמר כי הפיצוץ פצע גם 4 אחרים. איראן אינטרנשיונל לא חשפה את הגורמים והנסיבות לתאונה, שהתרחשה באזור בין הכפרים בית עג'אם ודמאדי בשוש.

*- ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, חידש את אזהרתו לפיו ארצו ואזרחיה "על סף אסון" וקרא לקהילה הבינלאומית להציל את המצב.

*- המזכ"ל של גדודי סייד אל-שוהאדה בעיראק, אמר לסוכנות הידיעות אי. פי: "פלגי ההתנגדות העיראקיים הולכים לבצע נקמה נגד האמריקאים, ביבשה, בים, באוויר או בכל מקום אחר".

*- לעזאזל עם החיג'אב שאתם מחייבים אותנו. אני מורידה את זה לפניך. אשה קשת יום ואמיצה התייצבה בחברת החשמל הממשלתית ואמרה "די עם המשטר הזה".
מכיוון שאיראן נמצאת בהפסקות החשמל, הקשות ביותר שידעו אזרחי איראן, איראנים רבים נמצאים בנקודת שבירה עם משטר האייטולות.

*- קרב חיטין .. 834 שנים מאז תבוסת הצלבנים

השבוע מלאו 834 שנים לקרב חיטין, בו הביס הצבא המוסלמי בראשות סלאח אלדין אל-איובי את הצלבנים, והוביל לירידת כוחם והשפעתם בלבנט ובמזרח.