מבזקי חדשות ליום 3-7-21. מתעדכן

*- עוד יוניקורן טורקי
"דרים גיימס" סטארט אפ טורקי בתחום המשחקים הודיע השבוע על גיוס 155 מיליון דולר ממשקיעים ובכך הפך ליוניקורן עם שווי של למעלה מ-1 מיליארד דולר. "דרים גיימס" היא היוניקורן השלישי של טורקיה. לפני כשנה סטארט אפ משחקים טורקי אחר "פיק" הפך ליוניקורן לאחר רכישת ענקית המשחקים האמריקאית זינגה תמורת 1.8 מיליארד דולר. במרץ חברת המשלוחים המהירים ""גטיר" הגיעה לשווי של 7.5 מיליארד דולר.

דרים גיימס הודיעה כי ההשקעה החדשה תשמש אותה לקדם ולפתח את המשחק האחרון שהוציאה לשוק "רויאל מאץ'". בתוך שלושה חודשים מאז ההשקה צבר המשחק הזה קהל פעיל של למעלה מ-6 מיליון משתמשים.

*- מי אמר שאין יצוא מסוריה…
דו"ח שהופץ באחרונה מצביע על כך שענף היצוא מספר 1 של סוריה הוא הקפטגון, סם ממריץ הידוע בכינויו "הקוקאין של העניים". במהלך השבועות האחרונים נתפסו באירופה ובמזרח התיכון מטענים גדולים של הסם הזה שבעבר היה בשימוש אנשי דאעש, אך ברור כי התפיסות הן רק חלק קטן מהמטענים שיצאו מסוריה והגיעו ליעדם.

לפי הערכות שווי הקפטגון שיוצא מסוריה בשנה שעברה הגיע לכ-3.5 מיליארד דולר, פי חמישה מכלל היצוא "הלגיטימי" של המדינה. היצוא לאירופה מתבצע בעיקר מנמל לאד'קיה והכל תחת עינו הפקוחה של משטר אסד, שמפיק מיליונים מהתעשייה הזו. די לציין כי האיש החזק השולט בנמל הסורי הזה הוא סאמר אסד, קרוב משפחתו של הנשיא בשאר אסד. לפי מקורות בסוריה, סאמר עצמו הקים רשת לייצור הסם הזה בשיתוף פעולה עם אנשי חיזבאללה.

*- זינוק בבורסות באמירויות
הבורסות למניות באמירויות סגרו היום רבעון מוצלח, שיכול להעיד על ההתאוששות ממשבר קורונה. בשוק של דובאי, המדד הכללי עלה בכ -10% ברבעון השני של השנה, ורשם את הרווח הרבעוני הגבוה ביותר מזה למעלה משנה. השיפור המשמעותי במחירי הנפט בנוסף להתאוששות שוק הנדל"ן באמירות סייע למגמה החיובית.

בבורסה השנייה בחשיבותה זו שבאבו דאבי, זינק המדד הכללי בכ- 16% ברבעון השני של השנה, ובכך השלים את העלייה הרבעונית החמישית ברציפות. עם הסגירה היום של המסחר, המדד השיג את סגירתו הרבעונית הגבוהה ביותר אי פעם.

במהלך חודש יוני הצליח שוק אבו דאבי להעלות לראשונה בתולדותיו את שווי השוק שלו מעל 1 טריליון דרהם (כ-270 מיליון דולר), לאחר הנפקת חברת האחזקות "אלפא אבו דאבי".

*- חברת הענק מדובאי נגד החרם על ישראל
חברת "די. פי וורלד" לניהול נמלי ים מדובאי השעתה 94 עובדים בנמל קנדי שסירבו לפרוק סחורה מאניית צים הישראלית וזאת כהזדהות עם הפלסטינים. ההשעיה לתקופה של שלושה ימים. התקרית אירעה לאחרונה בנמל פרינס רופרט בצפון קולומביה הבריטית. חברת הענק מדובאי מנהלת 78 נמלי ים ב-40 מדינות בעולם כולל בקנדה. בשלהי 2018 נקטה די. פי וורלד בצעד דומה נגד עובדי נמל קנדי שמחו כנגד עסקת נשק עם סעודיה.

*- המצב הכלכלי הקשה בלבנון מוביל בחודשים האחרונים לעלייה חדה במספר ההתאבדויות, בעיקר בקרב צעירים. זה מגיע דווקא אחרי שמאז 2019 נרשמה ירידה במספר המקרים. בתוך שבועיים בחודש הנוכחי נרשמו ששה מקרי התאבדות, אך גורמים בלבנון מעריכים כי המספר גדול הרבה יותר אם כי הרשויות לא קבעו כי סיבת המוות היא התאבדות, וזאת לבקשת המשפחות.

אחד המקרים האחרונים שזעזעו את לבנון היה התאבדותו של זי כרכבי, מוזיקאי צעיר ומוכשר שהתבלט מאז תחילת המחאה באוקטובר 2019. החודש כרכבי לא יכול היה לעמוד כנראה בעומס הכלכלי שרבץ עליו ושם קץ לחייו. לפי הנתונים, במהלך 2020 נרשמה ירידה של כ-19% במספר מקרי ההתאבדות בלבנון וגם בארבעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית נרשמה ירידה של מעל 16%. במקביל מדווח על ידי ארגוני סיוע נפשי על עלייה חדה של כ-30% במספר הפניות לעזרה במהלך מאי 2021.

*- ביקור חשאי בסיני
כלי תקשורת ערביים מדווחים כי בסוף השבוע ערך שגריר ארה"ב בקהיר ג'ונתן כהן ביקור חשאי בצפון סיני. מטרת הביקור הייתה לעמוד מקרוב אחרי תחנה להתפלת מים באלעריש ועוד פרויקטים בתחום המים שמממנת ממשלת ארה"ב עבור תושבי צפון סיני. בפרויקטים אלה מושקעים עשרות מיליוני דולר מכספי משלם המיסים האמריקאי. ארה"ב שואפת באמצעות פרויקטים אלה לפתור את משבר המים במחוז עבור כ-450 אלף תושביו. הביקור נשמר בחשאיות ולפי הדיווחים מספר מצומצם בלבד של בכירים במחוז ידעו על דבר קיומו. מדווח כי השגריר קיבל סקירה ביטחונית ממפקדי הארמיה השנייה לגבי המצב הקשור במיגור תאי הטרור הג'יהאדיסטים. כידוע צפון סיני מוגדר כשטח צבאי סגור ולכן התקשורת המצרית והזרה מנועה מכיסוי האירועים שם.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין