איראן העבירה מזל"טים מתקדמים לחיזבאללה

איראן העבירה מזל"טים מתקדמים לחיזבאללה, המיליציה הגדולה של איראן בעלת כוח פוליטי משמעותי בלבנון.

חיזבאללה השתמש בעבר במזל"טים הללו כדי לרגל אחר הכור הגרעיני בישראל , ולתקוף ספינות מלחמה ישראליות .

המזל"טים של חיזבאללה בעליי טווחים של 150 ק"מ עד -1,700 ק"מ, או 93 ק"מ עד 1,056 ק"מ מהדגמים המתקדמים פחות . הם יכולים לשאת חומר נפץ במשקל של עד 150 ק"ג ולפגוע במדויק ביעדיהם .

בשנים האחרונות חיזבאללה משתמש יותר ויותר במזל"טים במלחמת האזרחים בסוריה לצורך מעקב והתקפות כנגד קבוצות אופוזיציה ודאעש, דבר העוזר לארגון לשפר ולשכלל את יכולות המזל"טים שלה ללא הרף.

המודיעין האמריקני והישראלי טען כי איראן סיפקה לחיזבאללה את המל"טים הללו בעבר, ככל הנראה הם נשלחים מפורקים ואיראן דואגת להטיס אותם במטוסי מטען אזרחיים עמוסי נשק מעל המרחב האווירי העיראקי היישר לסוריה, משם הם יועברו ללבנון ויורכבו מחדש על ידי פעילי חיזבאללה שקבלו הכשרה מקצועית באיראן .

בתוך קצת יותר מעשור, חיזבאללה – בסיוע איראני – בנה תכנית מל"טים מאפס וכעת יש ברשותו יכולת צבאית אווירית ויכולת תקיפות ממטוסי UCAV וכן ממזל"טים מסחריים משודרגים.

חיזבאללה ניצלה את ניסיונה במלחמת האזרחים בסוריה בכדי לחדד ולבחון את יכולות המל"טים שלה, תוך למידה מרוסיה ומאיראן, והיא עומדת כיום כמיליציה הלא-מדינתית המובילה בתחום מזל"טים. ההשקעה של חיזבאללה במזל"טים, השיפורים והשדרוגים ביכולות הללו בסוריה , יגיעו ככל הנראה לידי ביטוי במהלך העימות הבא של הארגון עם ישראל.

ישראל אמנם מובילה עולמית בתחום ההגנה האווירית, ומרוויחה מכך שיש לה שטח גיאוגרפי קטן להגן עליו, אך אין בה הגנות אוויר הרמטיות. ישראל הראתה שיש לה את היכולת להתגונן מפני מל"טים בודדים של חיזבאללה בתנאים סטריליים, אך היא עדיין לא עמדה בפני מטח מתואם של טילי חיזבאללה המדוייקים ומזל"טים רבים שישוגרו בו זמנית.

ישראל עשויה להמשיך במדיניותה לתקוף העברות נשק מתקדמות לחיזבאללה בכדי להקל על האיום בו תפעל חיזבאללה במקרה של עימות צבאי נוסף .

Iran helping Hamas, Hezbollah build fleet of suicide drones' - The  Jerusalem Post

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב