רבע מיליון ירדנים מתמודדים עם מאסר בגין חוסר יכולת לשלם חובות

מוחמד סובהא נאלץ לקחת הלוואות על מנת לטפל בבנו ובבתו החולים, אך כיום הוא חושש כי בסופו של דבר הוא יילך לכלא בגלל חוסר יכולתו לשלם את חובותיו במדינה בה אי תשלום החוב, גם אם מדובר בחוב קטן, גורר עונש מאסר.

"נושא זה הוא כמעט אחד הנושאים החברתיים והכלכליים הבולטים ביותר בממלכה, שם מספר המוגדרים כחדלי פרעון הגיע ליותר ממיליון בני אדם, עם סכומים העולים על שני מיליארד דינרים ירדניים (כשלושה מיליארד דולר)," הכלכלן הירדני מוסא אל -סאק אמר ל- AFP.

החוק מעניש  אי תשלום החובות במאסר של עד 90 יום על כל חוב, ועד שנה בגין שיק חוזר. 

מוחמד, בן 43, שנכלא בעבר בגין חובות, אמר מדירתו בשכונת אשרפיאה הפופולרית במרכז עמאן: "אשתי ואני עובדים, ולמרות זאת אנו לווים כסף, אנו נאלצים לטפל בבתי ובבני, הזקוקים לחמשת אלפים דינרים בשנה (כשבעת אלפים דולר)".

בתו, פתיה, בת 17, סובלת מבעיה בהנעת יד ימין ורגלה עקב מחסור בחמצן במוחה בלידה, ואילו חאדר, 18, סובל מפגיעה בעין עקב תאונה שעבר בילדותו.

במדינה שרק עובדים וגמלאים במגזר הציבורי הם בעלי ביטוח בריאות, מוחמד, נפח אלומיניום, מוצא את עצמו טובע בחובות. סך ההכנסות שלו ושל אשתו אינו עולה על 650 דינרים ירדניים לחודש (כ- 930 דולר), סכום שבקושי מספיק להוצאות משק הבית.

הוא ואשתו "לוו סכומים של כ- 12,000 דינרים (כ- 17,000 דולר) מחברות לווים. מטרידים אותנו נושים שהגישו תביעות לבתי המשפט. היום אנחנו בבעיה".

ב- 29 במרץ החליטה הממשלה לדחות את ביצוע ההחלטות לכלוא את החייב לסוף השנה, ובלבד שהסכומים הכוללים המגיעים לו לא יעלו על מאה אלף דינרים (141,000 דולר), "בהתחשב בתנאים הכלכליים הנובעים מהמגפה. "

"אם הממשלה תחליט בתחילת השנה הבאה לחדש את יישום החלטות המאסר של החייב, אנחנו – אני ואשתי, נכנס לכלא, וילדי יהיו ללא מפרנס", אומר מוחמד.

כלא הוא חסר תועלת

מוחמד סבור כי על הממשלה לשקול מחדש את חוק המאסר של החייב, משום ש"מאסר אינו מיטיב עם הנושה או החייב ".

הוא תוהה, "מה היתרון של הנושה אם יכניסו אותי לכלא? מה יקרה לילדיי החולים ומי ידאג להם? מאיפה הם יאכלו וישתו?"

"יותר מרבע מיליון ירדנים עומדים כעת בפני תלונות על אי תשלום חובותיהם", אמר ארגון Human Rights Watch בדו"ח שפורסם ב -16 במרץ בנושא.

"על פי הסטטיסטיקה הממשלתית, מספר האנשים המבוקשים בגין אי תשלום חובותיהם גדל פי עשרה תוך ארבע שנים בלבד, מ -4,352 בשנת 2015 ל -43,624 בשנת 2019", הוסיפה וציינה כי 2,630 בני אדם נכלאו בשנת 2019 עקב אי- תשלום חובות או צ'קים חוזרים שהיו על שמם.

הם מהווים כ -16% מאוכלוסיית האסירים בירדן.

"על פי החוק הירדני, אם אתה לוקח הלוואה ולא מחזיר אותה, אתה נכלא. אנשים לווים לעתים קרובות כדי לשלם שכר דירה, קניית מצרכים וחשבונות רפואיים. אבל במקום שהרשויות יעזרו לנזקקים, הם כולאים אותם". אמרה שרה אל קייאלי, חוקרת בארגון.

"בהיעדר רשת ביטחון חברתית ראויה, עשרות אלפי ירדנים מוצאים עצמם נאלצים ללוות בכדי לכסות את עלויות השירותים, המצרכים, אגרות הלימודים וחשבונות רפואיים", נכתב בארגון.

הארגון ציין כי מרבית המדינות ביטלו עונשי מאסר בגין חובות, וקראו לממשלה ולפרלמנט בירדן לחפש "חלופות" למאסר.

עם התפשטות נגיף הקורונה בירדן, נותר למוכר בשמים וקוסמטיקה, מג'די מוחמד, רק 247 דינרים (350 דולר) לתשלום מתוך חוב של ששת אלפים דינרים (כ -8,500 דולר) שלווה בשנת 2018 מחברת מיקרו-מימון. אך הוא לא הצליח לשלם את הסכום, והוא נמצא בסיכון להיכנס לכלא.

מג'די, 53, המפיץ בשמים ומוצרי קוסמטיקה לחנויות בעמאן מאז 1990, אמר: "עבודתי נעצרה במרץ 2020, כאשר אנשים החלו לדאוג לקנות מזון יותר מאשר בשמים וקוסמטיקה."

הוא הוסיף, "לא הצלחתי לשלם את יתרת הסכום, אז הם הגישו נגדי תביעה לבתי המשפט, ואני מחכה שיינתן פסק הדין בכל רגע."

באשר לאמג'ד אל-אסאלי, לאחר שהיה בעל חנות לבגדי גברים במשך 18 שנה, הוא נאלץ לעבור למכירת בגדים משומשים על המדרכה בגלל החובות שצבר, בגינם נכלא שלוש פעמים.

אל-עסאלי, 48, אב לארבעה ילדים, אומר, "אני חי במצב של טרור, ואני לא יודע מה יקרה. עדיין יש לי חובות שלא הצלחתי לשלם, ומצבנו הכלכלי. קשה מאוד לאור הקורונה. "

לנוכח המצב הטרגי הזה הקימה קבוצה של אנשים, ובהם עורכי דין, סוחרים ורופאים, ועדה להגנה על חדלות פירעון כלכלית.

חבר הוועדה מחמוד אל-קטאמי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית, "אנו פועלים ללחוץ על הממשלה לשנות את החוק ולתת לנושה ולחייב צדק, כך שכל אדם ינצל את זכותו מכיוון שמאסר הוא פגיעה בכבוד האדם.

"ישנם אלפי ירדנים שברחו למצרים, טורקיה וגרוזיה כדי להימנע מעונשי מאסר, וחלקם חיים בתנאים הומניטריים קשים בגנים ציבוריים ומתחת לגשרים", הוסיף.