מיהו "האיש של ישראל" בסודאן?

דיווח מעניין בתקשורת האמריקאית אודות פגישה בין נציגים מהמוסד הישראלי למוחמד חמדאן דקלו, המכונה "חמידתי", אחד האנשים החזקים בסודאן. לפי הדיווחים, חמידתי מבקש לחזק את הקשר עם ישראל.

הסיפור של חמידתי מעניין ושווה להרחיב. הוא בן 46, משתייך לשבט רזיקאת הערבי בדואי שבאזור דארפור וכורדפאן. בצעירותו היה סוחר גמלים והחל לעסוק באבטחת שיירות גמלים שעסקו במסחר בין סודאן ללוב. במשך הזמן העיסוק הזה הפך את חמידתי לאחד האנשים האמידים והחזקים באזור דארפור. המיליציה שלו התרחבה והמשטר הקודם לא יכול היה להתעלם ממנו ומכוחו וניסה לקרב אותו. לפיכך, הנשיא הקודם עומר אלבשיר העניק לחמידתי נכסים רבים של המדינה כולל שליטה על מכרות זהב בדארפור. המיליציה שלו מונה כ-50,000 חמושים ומכונה "כוחות ההתערבות המהירה". ארגונים בינלאומיים טוענים כי אנשי המיליציה ביצעו פשעים במהלך המלחמה בדארפור.

עם תחילת המחאה נגד בשיר בשנת 2019, חמידתי ניצל את ההזדמנות ויצא כנגד הנשיא שטיפח אותו בטענה שהזניח את העם הסודאני. לאחר הדחת בשיר, והקמת המועצה הזמנית מונה חמידתי למספר 2. מאז הוא מסרב בכל תוקף למזג את המיליציה שלו בתוך צבא סודאן ונראה שאם הדיווחים על פנייה לישראל נכונים הוא עושה זאת כדי לבסס את מעמדו הפנימי. לחמידתי קשרים קרובים עם ההנהגות באמירויות וסעודיה.

חמידתי : 

Lieutenant Gen. Hamidati reveals secrets of foiling Qatari plot against  Sudan - Bansoro

 

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין