השבוע שבין ה-18.6.21 ל- 24.6.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- מתיחות, ואיומים בהסלמה מחודשת, לאחר שישראל הבהירה לחמא"ס, שללא התקדמות במגעים לעסקת חילופי גופות ושבויים, לא תהיה התקדמות גם במגעים לרגיעה ברצועה ושיקום האזור.
*- במקביל, נמשכים הנסיונות לחמם את אזור איו"ש בעיקר מול ההתישבות, כשבמוקד הכפר ביתא, שתושביו החליטו לאמץ את שיטות ההטרדה של העזתים, כנגד הישוב אביתר. במקביל, ממשיכה הרש"פ לקדם את תכנית ההשתלטות על שטחי C, ליצירת תשתית למדינה "דה – פקטו".
*- הרש"פ מבטלת עסקה לקבלת חיסוני קורונה שתוקפם עומד לפוג, אך עדיין ראויים לשימוש, בתמורה לחיסונים עתידיים שהיתה הרש"פ אמורה לקבל מחברת פייזר. ברקע, עומדת גם יריבות פנימית בין בכירים ברש"פ.
*- הרש"פ מוטרדת מהידרדרות מעמדה הציבורי באיו"ש, ואנשיה פתחו בגל מעצרים של פעילי אופוזיציה. בין העצירים פעיל מוכר מדורא בחברון שמת זמן קצר לאחר מעצרו, כשהדבר עורר זעם ציבורי רב.
*- המשך גילויי אנרכיה. קצין בטח"ל נרצח על רקע פלילי, ובתקשורת הוצג הארוע כפגיעה מצד מתנחלים. בעזה נהרגה אשה מאבן בראשה, בסכסוך משפחתי, ותושב ח'אן יונס נורה למוות על רקע פלילי.

ובהרחבה:

המאבק על תמונת הנצחון במבצע "שומר החומות" נמשך, ומאיים להביא לחידוש העימות ששני הצדדים אינם רוצים בו. לאחר שבחמא"ס התעקשו לחדש את שיגור בלוני התבערה, כדי להפגין שהתנועה אינה מתכופפת מול איומי ישראל, הגיעה הפצצת תגובה ישראלית נוספת על מתקני חמא"ס ברצועה, אשר לצד מסרים של המתווכים המצרים, עצרו בינתיים את המשך שיגור הבלונים מהרצועה. אבל בחמא"ס והג'האד מזהירים שהשקט לא יארך זמן רב, ואם לא תחודש כניסה והוצאת סחורות לרצועה וממנה, ולא יוכנס הכסף הקטרי בהקדם, האלימות תחודש במלוא העוז.
ישראל מצידה, החלה במחוות ראשוניות של היתר ליצוא חקלאי ודואר מהרצועה, וכניסת עזתים שהגיעו מירדן, אך העבירה מסר שהקלות משמעותיות יותר יינתנו רק כחלק מעסקת חליפין שבה תמסור החמא"ס את גופות החיילים והישראלים החיים שבידיה. בהמשך הודיעו החקלאים שהם מפסיקים ליצא את תוצרתם, בשל דרישות תקן מחמירות שהעמידה להם ישראל, ההופכות את היצוא מהרצועה ללא כדאי.

הנה תמונות מחידוש היצוא החקלאי מהרצועה:

בין המתווכים מול החמא"ס, היה גם תור וינסלנד, הנורווגי, שליח האו"מ החדש שהגיע לעזה עם 8 מאנשיו ונועד עם יחיא סנואר. לאחר המפגש לא היסס סנואר להכריז שהפגישה נכשלה, כיוון שהחמא"ס לא מוכנה לכל קשר בין נושא השבויים לנושא הרגיעה ברצועה. סנואר הכריז על חידוש מיידי של שיגור בלוני התבערה, וההטרדה הלילית. בלחץ מצרי, ולאחר, הערכת מצב שביצעו אנשי החמא"ס, הסתפק סנואר בכינוס נציגי הפלגים, והשמעת הצהרות לוחמניות, כמו גם חזרה על קביעתו שלא תהיה זיקה בין שיקום עזה לשחרור שבויים, וכי החמא"ס לא תמשוך את סבלנותה עוד זמן רב, לפני שתפעל לשבירת המצור.
בעזה, אולי נרגעה פעילות שיגור הבלונים וההטרדה הלילית, אך שיטות אלו אומצו בחום ע"י המחבלים מהכפר ביתא שמדרום לשכם, הפועלים לעקירת הישוב אביתר, ושואבים עידוד רב מהקולות בישראל הקוראים גם כן לעקירתו, כמו לדוגמא המנהל האזרחי באיו"ש שסירב אפילו לבחון את התב"ע לישוב, אותה הגישה מועצת שומרון. בעקבות תושבי ביתא החליטו גם מחבלי הכפר הסמוך בית דג'ן לאמץ את השיטה. התארגנויות דומות החלו גם בכפר נעלין, שתושביו מוחים על הרחבת הישוב גני מודיעין ובטול כרם.

הנה תמונות מהכפר ביתא:

לצד המחאות נגד ההתיישבות היהודית, התקיימו השבוע מספר הפגנות מחאה, מרביתם בירושלים, ובמיוחד בהר הבית, בשער שכם, ובשכונת "שמעון הצדיק" (שיח' ג'ראח) כנגד קריאות הנאצה כלפי "הנביא מחמד", שהושמעו במהלך מצעד הדגלים מצד קומץ קטן של צעירים יהודיים. הפגנה נוספת התקיימה באלעיזריה, במחאה על המשך החזקת גופת מחבלת שביצעה פיגוע דריסה נגד חיילי צה"ל באזור חזמה, ונורתה למוות. זאת בהמשך להפגנה שנערכה שבוע שעבר בכפר סלואד בדרישה למסירת גופת מחבל בן הכפר ובג'נין, פעילות מעצרים במחנה הפליטים, נתקלה פעם נוספת בירי חמושים. נראה, שירי לעבר כוחות צה"ל הפועלים במרחב זה, הופכת לכמעט שגרה.
במקביל, נמשכות הפגנות ומחאות כמעט על בסיס יומי, כנגד ההתיישבות היהודית בשכונת שמעון הצדיק ובכפר השילוח (סלואן), הפגנות שגלשו לעימותים אלימים מול המתיישבים היהודים והשוטרים. כן קיימו הפלסטינים הפגנות מחאה נגדיות, נוכח שרשרת הפגנות המחאה של המתיישבים היהודים ביהודה ושומרון, כנגד השתלטות הפלסטינים על שטחי C, וחוסר המעש של המנהל האזרחי בנושא.

לאחרונה, התפרסם סרטון שתיעד את המהלכים של הרש"פ בגיבוי האיחוד האירופי להשתלטות על שטחי C, סרטון שיצא לאור בעקבות מבצע נועז של אנשי עמותת "עד כאן". חשיבות הסרטון הזה, הינה בהבאת הנושא למודעות בציבור הישראלי, אך חשוב להבהיר שלשלטונות הישראליים, הסרטון אינו מחדש דבר. הרש"פ עובדת לפי תכנית סדורה, שהוכנה בימי ממשלת סלאם פיאד, תוקצבה ע"י שורה של מדינות, ובראשן האיחוד האירופי, תחת הכותרת בניית המדינה הפלסטינית בשטח. כל פרטי התכנית נמסרו לצד הישראלי, וגם אם זה לא נתן להם אישור רשמי, הוא הסכים לשתף פעולה בקריצת עין. אם מישהו מתקשה להבין מדוע דחה ראש ממשלת ישראל את פינוי ח'אן אלאחמר לדוגמא, זהו ההסבר. ניתן לקרוא על כך, בהרחבה בספרי "זכרונות אבו יוסף", תחת הפרק העוסק בממשלת סלאם פיאד.
ועוד מעזה: הרש"פ ממשיכה לדרוש שכספי שיקום עזה יעברו דרכה. ויו"ר הרש"פ אבו מאזן הודיע השבוע על הקמת צוות בינמשרדי לתיאום השיקום, תוך שהוא טוען שמהלכיו מבוצעים בתיאום מול שלטונות מצרים וירדן. החמא"ס מצידה דוחה על הסף את דרישת הרש"פ לשלוט בכספים, וכתוצאה מהמחלוקת בינתיים לא מגיעים לעזה כספים או סיוע אחר, חוץ ממשלוחי תרופות וציוד הומניטארי, וצוות ההנדסה המצרי העמל על פינוי ההריסות.
וגם אונר"א מנסה גם לקבל חלק מהכסף, ומכריזה על מגבית בסך 164 מליון לשיקום עזה, לצד סיוע לתושבים במצוקה מאיו"ש. במסגרת זו, הודיעה אונר"א על מתן מענק של 2000 דולר לכל משפחה עזתית שביתה נהרס במבצע "שומר החומות".
בינתיים, המצוקה ברצועה מחמירה, ודוחפת את החמא"ס להגביר את איומיה. בין היתר דווח השבוע, כי מפעל פפסי קולה – סבן אפ בעזה, סגר את שעריו, וכל העובדים פוטרו. זהו מפעל המשקאות הותיק בעזה, הקיים עוד לפני שנת 1967 והוא היה בשליטת משפחת יאזג'י, מהמרכזיות בחמולות העזתיות.
נוכח זאת, הודיעה ממשלת איטליה על הקצאת 300 אלף יורו להקמת פרק שעשועים בצפון הרצועה, פארק שבמרכזו אוהל קרקס ענקי. אכן מה שחסר לתושבי הרצועה: "אוכל ושעשועים". סיסמת המוני הרומאים בעבר, מתגשמת בעזה היום.
ברמת השטח, פרצו רעולי פנים פורצים את משרדי ועדות הפעילות הרפואית של החזית העממית בראמאללה, שנסגרו בצו אלוף פקמ"ז:

בהקשר אחר, השבוע התפוצצה פרשת חיסוני הקורונה. כאשר בעקבות חשיפת העניין בתקשורת, הודיעה הרש"פ על ביטול העסקה, לפיה תקבל הרש"פ מישראל מליון חיסונים שתוקפם עומד לפוג, כדי להשלים את חיסון כלל תושבי איו"ש במהירות, ובתמורה, תקבל ישראל משלוח חיסונים שהרש"פ אמורה לקבל מחברת פייזר בעוד מספר חודשים. הרש"פ הודיעה על החזרת כמאה אלף חיסונים שכבר הועברו אליה, וביטול קבלת יתר החיסונים, מה שיחייב כנראה את השמדתם. בעקבות פרסום תוכן העסקה בתקשורת, עלו טענות שמאחורי העסקה עמד חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים שהכחיש, בתורו את הדברים. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, שיחסיו עם אלשיח' אינם משופרים במיוחד, הורה להקים ועדת חקירה לפרשה, הן כדי להרגיע את הביקורת, והן כדי לחסל חשבונות עם אלשיח'.
במישור המקומי, הודיעה הרש"פ על בחירות ברשויות המקומיות באיו"ש לפני סוף שנת 2021. עד אז הרשויות הנוכחיות תתפקדנה כממלאות מקום במינוי זמני.
ברקע, מנגנוני הרש"פ באיו"ש ביצעו בימים האחרונים שורה של מעצרים בקרב פעילי האופוזיציה, כדי להרגיע את החתרנות כנגד הרש"פ. בין העצורים, היה גם ניזאר בנאת, פעיל שמאל, מהעעירה דורא שבגזרת חברון, שגם הוכה קשות. בהמשך הודיע משל חברון שבנאת מת בתא המעצר, והתחייב לחקור את נסיבות המוות. למרות זאת, נשמעו קריאות להפגנות מחאה ברחבי איו"ש.
במישור הפלילי: קצין בטח"ל, תושב טול כרם, המתגורר בשכם, נורה למוות על רקע פלילי. לאחר הרצח טענו פלסטינים שהוא נהרג מירי מתנחלים ליד שבי שומרון (דיר שרף), אך בהמשך נאלצו להודות שמדובר בהאשמת שוא, לאחר ש- 4 חשודים ברצח נעצרו.
בעזה נהרגה אישה מאבן שפגעה בראשה, במהלך תגרה משפחתית, כתוצאה מסכסוך ירושה.
ובח'אן יונס, נורה שוטף מכוניות למוות באמצע הרחוב. הרוצח נמלט ונתפס כעבור זמן קצר. הנה כתבה בה מדווח תושב ח'אן יונס על הפרשה לפני לכידת הרוצח, תוך שהוא מעריך שזה יילכד בקרוב, כפי שאכן ארע, ובדרך משבח את יעילות מנגנוני הבטחון של החמא"ס, לא רק בצד הפלילי, אלא בעיקר מול משתפי פעולה עם ישראל, המובאים לדין ומוצאים להורג תוך זמן קצר מלכידתם:

השבוע החלו מבחני הבגרות באיו"ש וברצועה. מנגנוני הרש"פ והחמא"ס השלימו הערכות מיוחדת לאבטחת הבחינות, והזהירו מהפעלת זיקוקים ורעש מוגזם בארועים, על מנת לאפשר לתלמידים להתכונן היטב. יצויין, כי מועד תחילת הבחינות נדחה במספר ימים בשל מבצע "שומר החומות".

ולסיום: החלה הערכות לחג הקרבן, שיחול ככל הנראה למחרת תשעה באב- 19 יולי. גם השנה, אין יציאה המונית של עולי רגל, בשל הקורונה.

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש