ספרד מעניקה חנינה לבכירים קטלונים על מעורבותם בניסיון הכרזת העצמאות

ממשלת ספרד אישרה היום את החנינה לתשעה בכירים קטאלנים שמרצים עונשי מאסר ממושכים על מעורבותם בניסיון הכרזת העצמאות של המחוז בשנת 2017. עם זאת, אחד הבכירים הבהיר כי הם נחושים להמשיך במאבק.

כל שרי הממשלה בהנהגתו פדרו סנצ'ז הצביעו בצהריים בעד ההצעה להעניק את החנינות. בממשלה הדגישו כי החנינות לא ביטלו את האיסור על הבכירים להחזיק שוב בתפקידים ציבוריים והעונשים יופעלו שוב אם המשוחררים יהיו מעורבים בפשעים חדשים.

החנינות אמורות להיכנס לתוקף אחרי חתימתו של המלך פליפה השישי והפרסום ברשומות הממלכתיות בימים הקרובים. עם זאת, מפלגת העם השמרנית, מפלגת האזרחים ומפלגת ווקס מהימין הקיצוני הודיעו שיערערו לבית המשפט העליון שיצטרך להכריע אם החלטת הממשלה תישאר בתוקף.

תשעת מנהיגי הבדלנים נשלחו למאסר אחרי הורשעו בעבירות הסתה באוקטובר 2019, בדיוק שנתיים אחרי משאל העם שהוביל להכרזת העצמאות הקטאלנית שדוכאה בכוח על ידי הרשויות במדריד. שלושה בכירים נוספים הורשעו רק באי ציות ונגזר עליהם עונש כספי בלי מאסר בפועל.

אוריל ג'ונקווראס, ששימש סגנו של נשיא קטלוניה לשעבר, קרלס פוג'דמון, נידון ל-13 שנות מאסר. דולורס באסה, ששימשה שרת העבודה בממשלת קטלוניה, נידונה ל-12 שנות מאסר, וכך גם ג'ורדי טורון שהיה דובר בממשלה וראול רומבה ששימש השר ליחסי חוץ.

יו"ר הפרלמנט הקטלאני לשעבר, קארמה פורסדל, נשלחה ל-11.5 שנות מאסר, בעוד שעונש של 10 שנים וחצי נגזרו על שר הפנים לשעבר, יואכים פורן, ועל שר הטריטוריה לשעבר, יוזפ רול. שני הפעילים הבדלנים הבכירים, ג'ורדי סנצ'ז וג'ורדי קואיסרט נשלחו לתשע שנות מאסר.

סנצ'ז הגן על ההחלטה להעניק חנינות והסביר כי הן נועדו להוביל לפיוס עם קטלוניה ולקדם דיאלוג בין הצדדים. "כל החברה זכאית לעתיד טוב יותר בקטלוניה ובספרד", אמר אחרי ההצבעה. "הממשלה פועלת למען הבנה ולעולם לא בשביל עימות".

ג'ורדי קוסארט, מנהיג התאחדות קטאלנית אזרחית שנמצא בין מקבלי החנינה, לא הסתיר את כוונתו להמשיך את המאבק הבדלני גם אחרי השחרור. "החנינות לא יפתרו את הסכסוך הפוליטי בין קטלוניה לבין ספרד", אמר בשיחה עם הטיימס הבריטי מתוך הכלא. "הענקת החנינות אינה מעשה אדירות. לא הייתי צריך להיות בכלא על כך שמימשתי את זכותי לחופש הביטוי והמחאה. נכלאתי כי קראתי לאנשים להצביע".

Catalonia referendum: Who are the Catalans? | Catalonia News | Al Jazeera

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי