NYT: שבועות מכריעים להסכם הגרעין באיראן

דיווח של הניו יורק טיימס העלה היום (שבת) כי ישנם 6 שבועות מכריעים לגבי הסכם הגרעין האיראני וחזרתה של ארה"ב אליו.

שבועות מכריעים להסכם הגרעין באיראן

העיתון האמריקני, שציטט את מקורותיו, הצהיר כי ששת השבועות הבאים, עוד לפני שהממשלה החדשה תעלה לשלטון בטהראן, עשויות להיות חלון זמן ייחודי להגיע להסכם שההנהגה האיראנית עיכבה.

המקורות בארה"ב ציינו כי ההכרזה על זכייתו של איברהים ראיסי בבחירות לנשיאות איראן היום, שבת, היא "טרגדיה דיפלומטית" בלתי צפויה בגלל עליית ממשלה בעלת קו נוקשה באיראן, והדבר עשוי למעשה לתת לממשל ביידן הזדמנות קצרה להחזיר את הסכם הגרעין משנת 2015 עם איראן.

מקורות העיתון אמרו כי בכירי ממשל ביידן, המנהלים משא ומתן עם גורמים איראניים בדלתיים סגורות בווינה – מעבירים מסרים מחדרי המלון, דרך מתווכים אירופיים, מכיוון שהאיראנים לא מסכימים לפגוש אותם ישירות , אמרו שהגיע הרגע לחזור להסכם הגרעין עם איראן. .

גורמים רשמיים גם בוושינגטון וגם בטהרן הדגישו כי המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, רוצה לחזור להסכם הגרעין עם המערב על מנת להסיר את הסנקציות שהרחיקו את הנפט האיראני מהשוק העולמי וגרמו למצב כלכלי גרוע.

העיתון ציין כי אינדיקציות במסגרת המשא ומתן מצביעות על כך שההחלטה הסופית להתקדם עם העסקה עשויה להגיע בשבועות הקרובים, לפני הכתרתו של ראיסי ובעוד הממשלה האיראנית המתונה עדיין בשלטון.

فيينا تستضيف محادثات صعبة بشأن الملف النووي الإيراني | من واشنطن سكاي نيوز عربية

סעיפים חשובים ושנויים במחלוקת של ההסכם

הדו"ח הצביע על כך שהאיראנים דורשים התחייבות בכתב כי אף ממשלת ארה"ב עתידית לא תוכל לבטל את העסקה, כפי שעשה נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ.

מבקרי ההסכם הקודם בין איראן למדינות המערב טוענים כי בתנאים הנוכחיים, בשנת 2030 איראן תהיה רשאית לייצר כמה דלק גרעיני שהיא רוצה – כלומר, גם אם היא לא תבנה פצצה, יהיה לה מלאי של דלק לפרוץ לפצצה אחת די מהר.

ראוי לציין כי הסיבוב השישי של המשא ומתן הבינלאומי בווינה עדיין נמשך בין משלחות המדינות, כולל איראן, אמריקה, רוסיה ומדינות המערב, בתקופה בה המשלחת האיראנית אמרה כי ההסכם הסופי עדיין אינו בהישג יד. במקביל ישנם דיונים בפרטים אחרים ,חוץ מהסכם הגרעין, כולל תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ונושאים אחרים. יש האומרים כי הם קשורים לנושאים אזוריים כמו תימן, סוריה, עירק ואחרים.

نووي إيران.. مصادر دبلوماسية: الفجوات الكبيرة بين طهران وأميركا توقف تقدم محادثات فيينا | أخبار | الجزيرة نت