ממשל ביידן מציג: האסטרטגיה הלאומית הראשונה להתמודדות עם טרור מבית

ממשל ביידן הציג היום את האסטרטגיה הלאומית הראשונה להתמודדות עם טרור מבית, ובמרכזה הידוק העברת המידע בין רשויות אכיפת החוק וסוכנויות המודיעין, מעקב אחרי רשתות חברתיות וטיפול בגורמי היסוד ובראשן תופעת הגזענות.

"טרור מבית אינו איום חדש בארה"ב", ציין מסמך המדיניות שפרסמו הבית הלבן ומשרד המשפטים, שהזכיר בין השאר את הקו קלוקס קלאן שקם אחרי מלחמת האזרחים, את הפיגוע בבניין הפדרלי באוקלהומה סיטי באפריל 1995, את הירי לעבר חברי קונגרס במהלך משחק בייסבול לפני ארבע שנים ואת ההתקפה על בניין הקפיטול ב-6 בינואר.

"איום הטרור מבית כיום מהווה סכנה לאמריקאים, לחברה הדמוקרטית שלנו, ולביטחון הלאומי שלנו ועלינו להתמודד עמו באופן אגרסיבי, מקיף ואחראי", המשיכו מחברי המסמך. "זה יבטיח שאמריקה לא תהיה רק בטוחה יותר, אלא גם חזקה יותר ומאוחדת יותר".

על פי המדיניות החדשה, המאבק בתופעת הטרור מבית יתמקד בארבעה ממדים – הבנה של כל איומי הטרור מבית ושיתוף המידע לגביהם, מאמץ למנוע מטרוריסטים לגייס ולהסית לאלימות, פעילות להרתעה ולשיבוש של פעילות טרור לפני ביצוע וטיפול בסוגיות ארוכות טווח שתורמות לתופעת הטרור מבית.

התוכנית מציינת כי הממשל הפדרלי יחזק את יכולתו לקבל מידע על איומי טרור מהרשויות המדינתיות, המקומיות, השבטיות והטריטוריאליות ולנתח את המידע, לצד שיפור התיאום בהפצת המידע בין הסוכנויות הרלוונטיות.

בנוסף, הממשל יפעיל "מאמצים חדשים" שממוקדים בזיהוי של איומי טרור מבית במידע ממקורות פתוחים, ובראשם הרשתות החברתיות. הממשל גם יפתח "משאבים חדשים" שיסייעו לרשויות אכיפת החוק בדרגים השונים, כולל משאבים שיזהו סמלים ומונחים שמשמשים טרוריסטים לצד "הדרכה מונעת מידע לגבי האופן שבו ניתן לזהות סימנים אפשריים של הנעה לטרור מבית".

המדיניות גם מזהה שטרור מבית יכול להיות חוצה גבולות וטרוריסטים בעלי אידיאולוגיה זהה יכולים לתקשר גם בין מדינות שונות. על כן, יש צורך בשיתוף פעולה עם מדינות זרות ובהעברת מידע, וישויות זרות שקשורות לטרור פנים עשויות להיות מוגדרות ארגוני טרור.

צעדים נוספים כוללים צמצום גישה לחומרי גיוס ותעמולה ברשתות החברתיות ובפלטפורמות של משחקים ברשת, הגבלת הגישה לרובי סער ולתחמושת, פעילות בתוך הקהילות, מתן כלים לסוכנים ולתובעים ברחבי המדינה כדי לחקור איומי טרור מבית ולהגיש כתבי אישום, מתן הכשרה לרשויות אכיפת החוק בכל הדרגים כדי שיוכלו לזהות סימנים לאיום ואפשרות להקשחת החקיקה נגד טרור מבית מבלי לפגוע בזכויות אזרח.

המדיניות גם מדגישה את הצורך להתמודד ישירות עם תופעת הגזענות בארה"ב ומתן חינוך אזרחי שיקדם סובלנות ומחויבות משותפת לדמוקרטיה. "כל האמריקאים זכאים לרשויות אכיפת חוק פדרליות, מדינתיות, מקומיות, שבטיות וטריטוריאליות שמבצעות את המשימות החיוניות שלהן ללא הטיה גזעית כלשהי או הטיות כלשהן ותוך ציות הדוק לחוק", נאמר במסמך.

"אנחנו לא יכולים להתעלם מהאיום הזה או לקוות שהוא ייעלם", אמר הנשיא ביידן. "זה פרויקט שצריך לאחד את כל האמריקאים. יחד אנחנו חייבים להבהיר שאין לטרור מבית מקום בחברה שלנו. אנחנו חייבים לפעול כדי לעקור את השנאה שמניעה את האלימות יותר מדי פעמים. ואנחנו חייבים להתחייב מחדש להגנה על כל החירויות הבסיסיות ששייכות לכל האמריקאים באופן שווה והן לא רק הבסיס של הדמוקרטיה שלנו – הן היתרון התמידי שלנו בעולם".

"אנחנו מתמקדים באלימות, לא באידיאולוגיה", הסביר התובע הכללי ושר הפנים, מריק גרלנד. "באמריקה, אימוץ של אידיאולוגיה של שנאה זה לא דבר בלתי חוקי. אנחנו לא חוקרים אנשים בגלל הפעילויות שלהם שמוגנות בתיקון הראשון לחוקה".

 

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי