מי הוא איברהים ראיסי שכנראה יהיה הנשיא הבא של איראן?

ב-18 ליוני יערכו בחירות מספר 13 לנשיאות איראן, סקר בחירות של ערוץ הטלוויזיה Press TV מצביע על נצחון מזהיר של המועמד איברהים ראיסי על פני שאר המתמודדים.

מי הוא איברהים ראיסי שכנראה יהיה הנשיא הבא של איראן?

איברהים ראיסי נולד בשנת 1960 באיזור נוע׳אן ליד העיר משהד. כבר בגיל צעיר התחבר לדת, ובגיל 15 נרשם לחווזה (סמינר המכשיר אנשי דת שיעים) בעיר קום. לאחר סיום החווזה החל את הלימודים האקדמיים שלו במוסדות שונים באיראן, אך את הדוקטורט שלו שעסק בתורת המשפט ויסודות ההלכה האיסלאמית שיעית למד באונברסיטה על שם השהיד מוטהארי בטהרן (ישנם מקורות איראנים שטוענים שהתואר שלו שנוי במחלוקת).

לאחר המהפכה מונה להיות התובע הכללי של מחוז חמאדן, לאחר מכן התקדם בסולם הדרגות והפך להיות סגן התובע של העיר טהרן. אך הפעולה שהעלת אותו לכותרות לראשונה הייתה הוצאה להרוג של מתנגדי המשטר בשנת 1988, ראיסי היה אחד מ-4 האנשים המרכזים שהוציאו להורג בין 4,500 איש לבין 30,000 (ישנה דיסאינפורמציה בנתונים של ההוצאות להורג) מארגון מוג'אהדין ח'לק. באותה התקופה התקרב מאד לאייתוללה רוחאללה ח'ומייני המנהיג העליון, והאחרון נתן לו סמכויות מיוחדות ללא תלות במערכת המשפט האיראנית.

לאחר מותו של ח'ומייני ועלייתו של ח'אמיני מונה להיות התובע הראשי של טהרן במשך כ-5 שנים. בשנת 1994 מונה להיות ראש משרד הפיקוח הכללי. משנת 2004 ובמשך עשור שימש כסגן הראשון לנשיא בית המשפט העליון של איראן, בשנת 2014 מונה לתובע הראשי של איראן. במקביל לתפקידו המיוחד כתובע הראשי של איראן, החל לשמש כיו"ר אסתאן קודס רזאווי ( מוסד האמון על מקדש האימאם רידא ואחראי על מערכת הצדקה האיראנית).

בבחירות של 2017 היה מועמד מטעם מפלגת כוחות החזית העממית של המפלגה האסלאמית ( מפלגה השייכת לזרם השמרני), אך הפסיד לנשיא המכהן חסן רוחאני כאשר רוחאני קיבל כ-57.1% מהקולות. במהלך מסע הבחירות בשנת 2017 אמר ראיסי "כי איראן תכונן קשרים עם כל מדינה מלבד ישראל", דבר המראה את יחסו העויין כלפי מדינת ישראל.

ראיסי נשוי לג'מילה עלם אל-הודא ביתו של אחמד עלם אל-הודא, מנהיג תפילות יום שישי של העיר משהד והאימאם הגדול של מקדש האימאם א-רידא. לראיסי אין בנים ממשיכים אלה רק בנות, שנשואות לבני מנהיגים אחרים איראנים עובדה המראה את חיבורו העמוק לבכרי המשטר האיראני. בשנת 2019 הסופר סעיד גלוקר כינה באלג'זירה את ראיסי "כיורש הסביר ביותר של ח'אמיני" כמנהיג העתיד של איראן, בנוסף 2020 העיתונאי דקסטר פילקינס כתב בניויוקר "רוב האנשים שאני מדבר איתם באיראן מזכירים את מועמדותו של איברהים ראיסי כמחליפו של ח'אמיני". בעבר היו ספקולציות בנוגע לאפשרות שקאסם סולימני יחליף את ח'אמיני לאחר שהאחרון יעבור מהעולם, אך עם חיסלו בינואר 2020 התחזקה מועמדתו של ראיסי לרשת את התפקיד המנהיג העליון. חשוב להבהיר שגם בבנו של ח'אמיני עצמו מוג'תבא ח'אמיני ראו מועמד מוביל לתפקיד, אך מעמדו הדתי ופוליטי עדין אינם חזקים מספיק ולכן בזמן הנתון הזה ראיסי הוא המועמד המוביל לרשת את ח'אמיני.

איברהים ראיסי כנראה יהיה הנשיא הבא של איראן ואולי ביום מבין הימים גם המנהיג העליון של איראן, אך חשוב לזכור שראיסי לא ישנה את יחסו לישראל או למערב ולכן על ישראל והמערב להתחיל ולהכיר את הנפשות הפועלות באיראן שישפיעו באופן ישיר על המזרח התיכון בכלל ועלינו בפרט.

קרדיט:ערוץ הטלגרם אלפורקאן