כיצד משלם משטר אסד עבור נפט איראני?

איראן המספקת ,באופן שוטף ,למשטר אסד, משלוחי נפט גולמי, מעלה את השאלה החוזרת ונשנית לגבי האופן שבו אסד משלם את המחיר, בתקופה בה אוצר מדינתו סובל ממחסור בדולרים.

בדומה להסכם, איראן מספקת למשטר אסד משלוחי נפט כמעט קבועים, כ -3 מיליון חביות בחודש, שזה הכמות המכסה ,לכל היותר, רק את מחצית מהכמות שמשטר אסד צורך.

היום צפויות להגיע שלוש מכליות נפט איראניות לנמל בניאס, המובילות כמיליון ו -700 אלף חביות נפט גולמי, על פי אתרים המתמחים במעקב אחר התנועה הימית.

למרות שידוע שאיראן אינה מספקת שום דבר לאסד בחינם, המידע על התמורה שאיראן מקבלת עבור משלוחי נפט אלה הוא סותר וכמעט אינו זמין.

من جديد... إيران تدعم نظام الأسد بناقلات نفط | الدرر الشامية

איך אסאד משלם?

ובהתבסס על הצהרות קודמות של גורמים איראניים, טהראן מקבלת פעמים רבות , על פי החוקר לענייני איראן- זיא כדור,חלק ממחיר הנפט מהכנסות בתי זיקוק הנפט בחומס ובבניאס.

הוא מסביר כי המשלוחים מגיעים לבתי הזיקוק הסוריים, ולאחר זיקוק הנפט, משטר אסד מחלק כמויות במחיר מסובסד, ועיקרו נמכר בשוק השחור במחיר גבוה, כך שהוא יכול. לשלם את המחיר בתשלומים.

כדור אומר שלפני פריקת המשלוח איראן דורשת לקבל מחצית משווי הנפט במזומן, ואת החלק הנותר בתשלומים.

מנגד, המומחה לענייני איראן, גדאף רג'ה, סבור כי התשואה שמציע אסד תמורת נפט לאיראן הם חוזים והשקעות, וזה מסביר, מבחינתו, את הגידול בהשקעות האיראניות בתחום הנדל"ן והתעשייה הסורית.

הוא הסביר עוד לרשת הסורית – "אוריינט נט " כי " איראן מספקת מערכת תמיכה (נשק, נפט ומיליציות) בתמורה להשקעות, בעלות על נדל"ן והרחבה תרבותית ומגזרית. "".

הסחיטה האיראנית
ד"ר מוחמד עבדול מג'יד, חוקר המרכז ללימודי איראן באנקרה "אירם", אמר ל"אוריינט נט " כי " איראן אינה מקבלת כסף עבור נפט, אלא חוזים והשקעות באנרגיה, טחנות קמח ופוספטים. "

מכאן, עבדול מג'יד מייחס את החמרת משבר נגזרות הנפט באזורי המשטר לעיתים לחוסר הרצון המכוון של איראן לשלוח משלוחי נפט גולמי ובכך ללחוץ על אסד ולהשיג ויתורי השקעה גדולים יותר, ולתנאים משופרים מאלו שנתנו לה במקור.

והוא מוסיף כי הסנקציות שהוטלו על איראן מקשות עליה למכור נפט, מה שגורם לה למכרו במחיר נמוך ממחיר השוק העולמי, ולכן איראן מעדיפה למכור אותו לאסד, אפילו אם המחיר אינו במזומן, אלא בצורה של השקעות.

מעבר לכך, עבדול מג'יד סבור כי מטרתה של איראן בסוריה אינה קשורה מלכתחילה לכלכלה אלא לשלוט באזור, והמשטר הוא אחד מעמודי התווך החשובים ביותר בפרויקט ארוך הטווח בסוריה ובאזור בכלל.

האינטרסים של אסד ואיראן בנושא הנפט מצטלבים, כך שהמשלוחים המגיעים לבניאס, מצידם, מאפשרים לטהרן להוציא כמויות של נפט גולמי בתמורה להשקעה רבה יותר בתמורה למחירו, במקום להישאר עם מחסנים מלאים, בעוד אסד אינו מתנגד לכך כל עוד הוא נשאר בשלטון.

إيران تزود نظام الأسد بشحنة نفط جديدة | وكالة زيتون الإعلامية