מיליציות איראניות חדשות בעיראק עברו הכשרה אצל חיזבאללה בלבנון

מאז היעלמותו של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סלימאני מהזירה האיראנית בתחילת ינואר 2020, הפלגים הנאמנים לטהראן נכנסו לשלב חדש.

האיש ,שמכונה "אדריכל" ההתרחבות האיראנית באזור, הוביל ישירות את המיליציות הנאמנות למדינתו במזרח התיכון, כלומר פלגים מאלחשד ואחרים בעירק, חיזבאללה בלבנון, חמאס והג'יהאד האיסלאמי בשטחים הפלסטיניים, החות'ים בתימן וחטיבת פטימיון זינביון בסוריה.

תאוות בצע

מכאן ניתן להבין כי איראן מבקשת לסדר מחדש את קלפי המיליציות שלה בעירק על ידי בחירת מאות לוחמים "אמינים", והקמת פלגים קטנים יותר הנאמנים לה מאוד, על פי דיווח קודם של רויטרס בחודש שעבר.

בהקשר זה, חארית חסן, חוקר במרכז המזרח התיכון מלקולם קאררי-קרנגי, המתמחה בענייני עירק, אישר לרשת אל-עראביה.net כי לאחר הריגתם של סולימאני ואבו-מהדי אל-מוהנדיס, כחמישים הפלגים העיראקים הפכו פחות ממושמעים והתחרות ביניהם הפכה את פיקוד מיליציית אלחשד אלשעבי להתעסק יותר במרדף אחר היתרונות הכספיים של המדינה העירקית ולא ליישם את סדר היום של משמר המהפכה האיראני, אדוני המצב. "

הוא ציין גם כי "התחרות בין מוסדות המזוהים עם המשטר האיראני, כמו כוח קודס ומשמרות המהפכה, למלא את מקומו החסר של סלימאני, השפיעה בתורה על עבודת המיליציות העירקיות, בעיקר כמו ארגון בדר, עצאיב אהל אל-חק וגדודי עירק "חיזבאללה", שהתערבו בסכסוך הפוליטי במדינה, במיוחד מאז תחילת תנועת המחאה, שם הואשמו בדיכוי הפגנות, והיו גם מעורבים בהתנקשויות שהתרחשו, שהשפיעו מאוד על המוניטין שלהם ברחוב העיראקי, ולכן נאלצו לסגת ובמיוחד לאחר התגובה העממית האלימה וההפגנות האנטי-איראניות המאסיביות בסוף 2019. "

إيران تعيد ترتيب ميليشياتها في العراق وترسل مقاتلين إلى لبنان

קבוצות קטנות

בנוסף, הסביר חסן, "איראן מעדיפה כעת להעביר " משימות מיוחדות " לקבוצות לוחמים קטנות עליהן היא מפקחת ישירות ובטוחה בנאמנותם האידיאולוגית והציות לפקודות שלהן."

מכיוון שקבוצות קטנות אלה מורכבות ממאות לוחמים מהימנים מקרב אנשי המיליציה החזקה ביותר שקשורה אליהם בעירק, היה עליהם להכשיר אותם ביתרונות טקטיים חדשים.

ובהקשר זה מגיעים המזל"טים, שלדברי חסן הפכו לכלי נשק חדש במלחמות איראן באזור.

بدء الاجتماع التجاري بين إيران والعراق - Iran Press Arabic

אימונים בלבנון

בנוסף, הסביר, "הכשרתם של קבוצות אלה התקיימה בלבנון על ידי מדריכים צבאיים של ​​חיזבאללה מכמה סיבות, ראשית על מנת להבטיח את נאמנותם וצייתנותם לחיזבאללה, בשונה מהפלגים העיראקים, שם התחרות ביניהם הוא עז, ושנית בגלל שלחיזבאללה יש מרחב פוליטי וגאוגרפי עצמאי שאף אחד בלבנון לא מצליח לחדור אליו, בניגוד למצב בעירק, שם האמריקאים כמעט שולטים באוויר, מה שמקשה על האימון והטסת מזל"טים.

מה שהקל על משימת הכשרת עיראקים של חיזבאללה היה החופש בכניסה ללבנון ללא אשרה, עליו הצביע החוקר המתמחה בענייני עירק.

עריק מצבא מהדי

מצדו, החוקר והעיתונאי העיראקי ריאד מוחמד העריך כי "זו לא הפעם הראשונה שאיראן מסתמכת על חיזבאללה להכשיר מיליציות עירקיות. לפחות מאז 2007, אם לא לפני כן, פעילי חיזבאללה מכשירים קבוצות מיוחדות באיראן, אשר הם קבוצות נפרדות בצבא המהדי, הכולל את עצאיב אל-חק וקטאיב חיזבאללה.

בראיון ל- Al-Arabiya.net ציין כי "איראן תלויה בחיזבאללה מכיוון שיש לה ניסיון רב בתחום זה ושלוחותיה דוברות ערבית".

באשר למיקום התרגילים, הוא ציין כי העניין תלוי במתקנים הזמינים, והוסיף כי לעיתים הם נערכים באיראן ולעיתים בלבנון כדי לספק ביטחון וחיסיון רב יותר.

ميليشيات إيران تهدد التواجد الأممي في العراق | MEO

צפו במשימות

בנוסף, לדבריו, "איראן מתמקדת כיום בטכנולוגיית מזל"טים, והוסיף כי חיזבאללה ניצל, בעזרתו, בחמש עשרה השנים האחרונות לפיתוח יכולותיו בתחום זה.

ראוי לציין כי מאז 1996 הציג חיזבאללה מזל"טים בניסיון לאזן בין מטוסי הסיור של חה"א הישראלי הטסים בשמי לבנון לצורך מעקב.

יחידה 127 לייצור מזל"טים

לצורך כך הקים חיזבאללה את מה שמכונה (יחידה 127), המתמחה בייצור מזל"טים. בראשו עמד חסן לקיס, שנרצח בדצמבר 2013 בפרברים הדרומיים של ביירות, ובאותה עת האשים חיזבאללה את ישראל בביצוע הפעולה.

במטרה לפתח מזל"טים, לקיס ביקר , לא אחת, במפעלים לייצור מזל"טים באיראן.

תרגילים קצרים?

אמנם גורמים יודעי דבר לא שללו בפני רשת Al-Arabiya.net כי "חיזבאללה הקים מרכז אימונים לשימוש במזל"טים בעיר אל-קוסייר באזור הכפרי המערבי של חומס, הנשלט על ידי המשטר הסורי, אך שר המשפטים לשעבר והמנכ"ל לשעבר של כוחות הביטחון הפנימי בלבנון האלוף אשרף ריפי ציין, "מערכת ההדרכה (של חיזבאללה) כופה עצמה על המקום. האימון הראשוני לשימוש במזל"טים מתחיל במישורים כמו אזורי בקעה (שרובם בשליטת חיזבאללה) ואז עובר לפרברי שכונת א-דאחייה (מעוז המפלגה) במטרה להתאמן להפעלתם בין בנייני מגורים. . ”

הוא אמר לרשת – AlAArabiya.net, "חיזבאללה שולט ב"משחק הביטחוני" בלבנון, ואף אחד לא מעז לסגור שום מחנה אימונים המסונף אליו או להפסיק שום פעילות צבאית שלו. מכאן, אני לא פוסל כי קבוצות שמסתובבות במסלול האיראני יערכו השתלמויות במחנות חיזבאללה בלבנון.

إيران تشكّل مجموعات سرية “جديدة” في العراق لمواجهة أمريكا