סרט אמריקאי על מתקפת הטרור במסגדים בכרייסטצ'רץ' מעורר זעם בניו זילנד

זעם בניו זילנד על חברה אמריקאית שמתכננת להפיק סרט על מתקפת הטרור במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' לפני שנתיים אחרי שהתברר כי ההתמקדות תהיה בראש הממשלה, ג'סינדה ארדרן, ולא בקורבנות.

הסרט "They Are Us", ששמו נלקח מאחד הנאומים שנשאה ארדרן לאחר שמחבל גזען לבן רצח 51 בני אדם במתקפת ירי בשני מסגדים, מופק על ידי חברת פילם ניישן. הוא אמור להיות מצולם בניו זילנד בבימויו של אנדרו ניקול, כאשר השחקנית האוסטרלית, רוז ביירן, אמורה לגלם את ארדרן.

ראש הממשלה זכתה לשבחים על תפקודה לאחר הפיגועים ועל יכולתה לאחד את המדינה סביב הקורבנות והקהילה. אולם היא הודתה כי היא מרגישה שלא בנוח מכך שהסרט יתמקד בה ולא בנרצחים.

"על אף שהקהילה היא זו שצריכה לדבר בשם עצמה, לדעתי ה-15 במרץ נותר גולמי עבור ניו זילנד", אמרה ארדרן, שהבהירה כי לא התייעצו עמה לגבי הסרט. "יש המון סיפורים מה-15 במרץ שאפשר לספר, אבל אני לא חושבת שהסיפור שלי הוא אחד מהם".

ראש העיר של כרייסטצ'רץ', ליאן דלזיאל, גינתה את הכוונה לצלם את הסרט והבהירה שהצוותים לא יתקבלו בברכה בעיר. "אני פשוט זועמת שהם אפילו חושבים שזה דבר ראוי לעשות", אמרה. "קראתי שאנשים אומרים שזה מוקדם מדי. זה אף פעם לא יהיה נכון. זה לא סיפור" .

יותר מ-40 אלף בני אדם חתמו מאז אמש על עצומה שקוראת לביטול הסרט. את העצומה יזמה ההתאחדות הלאומית של צעירים מוסלמים שמוחים על כך שיוצרי הסרט רוצים להתמקד באישה לבנה והאשימו כי "זה המשך של הלבנת האלימות המחרדיה שבוצעה נגד קהילות מוסלמיות".

ניקול עצמו מסר כי "הסרט אינו על ההתקפה, אלא על התגובה וכיצד פרץ אהבה ותמיכה גבר על מעשה שנאה חסר תקדים". "הסרט מטפל באנושיות המשותפת שלנו, ואני חושב שזה ידבר לאנשים בכל העולם", הסביר. "זו דוגמה לאופן שבו אנחנו צריכים להגיב כאשר יש התקפה על בני אדם אחרים".

File:Christchurch Mosque, New Zealand.jpg

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה:ויקיפדיה