השבוע שבין ה-4.6.21 ל- 10.6.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה

*- החמא"ס מבקשת להציג את ביטול מצעד הדגלים בירושלים כ"תמונת נצחון" של מבצע "שומר החומות", ויוזמת מצעד נגדי של צעירים מזרח ירושלמים משער שכם להר הבית. ברקע, מזהירים בחמא"ס ובג'האד האסלאמי, כי בסבב הלחימה הבא גם חזבאללה יצטרף למערכה.
*- כחלק מהנסיון לטעון לנצחון בעימות משדרת רשת "אלג'זירה" תכנית ובה קול של שבוי ישראלי כביכול, המתחנן שישראל תפעל לשחרורו, וזאת על מנת ללחוץ לעסקת חליפין נוספת לפי תנאי הארגון.
*- ציוד הנדסי מצרי הוכנס לעזה לצורך פינוי הריסות מבצע "שומר החומות". במקביל, זימנו המצרים מפגש בינאירגוני פלסטיני בקהיר, על מנת לבחון האם ניתן להגיע להסכם פיוס, ודחו אותו, לאחר שהבינו שמדובר במהלך חסר סיכוי.
*- שורה של עימותים אלימים ברחבי איו"ש, בעיקר סמוך לכפר ביתא שבגזרת שכם, אך בהיקף מצומצם יחסית, למרות הקריאה ליום זעם, לרגל יום השנה למלחמת ששת הימים. במקביל, נהרגו פעיל גא"פ ושני אנשי המודיעין הצבאי בג'נין, במהלך מבצע מסוערב. קודם לכן הנחה יו"ר הרש"פ את ראשי הפת"ח להגביר המאבק נגד המתנחלים באיו"ש ובירושלים. לצד זאת, בונה הרש"פ מנגנון חדש לתשלום קיצבאות למשפחות אסירים ו"שהידים".
*- מנגד, מתחדשים ארועי אנרכיה בטחונית ברחבי איו"ש, שהבולט בהם חסימת הכביש בין ראמאללה לירושלים, ע"י חוגגים בחתונה.

ובהרחבה

גם השבוע נמשך קרב התודעה של החמא"ס וארגוני הטרור השותפים לו בעזה, ונראה שאלו לא יכלו לזכות במתנה גדולה יותר מהודעת משטרת ישראל על ביטול "מצעד הדגלים בירושלים", ועל ההתקפלות הישראלית מול האיום המרומז ואפשר לאמר שאף הריק מתוכן, לחדש את האלימות. בחמא"ס ויתר הארגונים מבקשים כעת ליצור "תמונת נצחון" מובהקת ויוזמים בתורם מצעד נצחון חלופי של צעירים מזרח ירושלמים משער שכם להר הבית היום (חמישי- 10 יוני).
בחמא"ס מאיימים במקביל לחדש את האלימות, גם אם לא יוכנסו כספי הסיוע מקטר. כאן האיום אינו לחדש את ירי הרקטות, אלא בעיקר את שיגור בלוני הנפץ והתבערה והפרות הסדר ליד הגדר.
בד בבד, ממשיכים דוברי החמא"ס, ובראשם יחיא סנואר בהתבטאויות רהב על הנצחון ויכולות החמא"ס המרתיעות את האויב הישראלי. בין אלה הכריז יחיא סנואר, כי עימות חדש ישנה לחלוטין את פני המזרח התיכון, תוך שהוא רומז לכך שהפעם החמא"ס לא תישאר במערכה לבד, אלא גם חזבאללה ייכנס לתמונה. אחמד מדלל מבכירי הגא"פ, לא הסתפק ברמיזה, והכריז על כך מפורשות. בד בבד, טען סנואר, שבכל מבצע "שומר החומות", פגע צה"ל בפחות מ- 3% מתשתית המנהרות של החמא"ס, שגם היא כבר שוקמה בחלקה, וכן טען שלחמא"ס יכולת לשגר מטחים של 130 טילים לתל אביב בו זמנית.
לצד זאת, שידרה רשת "אלג'זירה תכנית נוספת תחת השם "רב הנסתר על הגלוי", המהללת את התנהלות החמא"ס במערכה, תוך ראיון עם מרואן עיסא, האיש מס' 2 בהנהגה הצבאית של החמא"ס, שסיפר בין היתר על נסיון החמא"ס להשיג שבוי ישראלי נוסף, תוך שהוא מהלל את באסם עיסא, מפקד חטיבת עזה של החמא"ס, שלדבריו היה ממונה על הסתרת החייל גלעד שליט עד לעסקת החליפין. בתכנית הובאו תמונות של שליט מתקופת שביו, על רקע דיווחים בדבר התקדמות מסויימת במגעים לעסקת חליפין. בנוסף, הביאה התכנית הקלטת מי שנטען שהינו שבוי ישראלי, הגם שאין כל ודאות שלא מדובר במתחזה, שקרא לישראל לפעול לשחרורו. בחמא"ס שבים ומדגישים שלא יסכימו לקשור את נושא הרגיעה וההקלות לרצועה בעסקת חליפין, עבורה הם דורשים שחרור למעלה מאלף מחבלים.

הנה התכנית "רב הנסתר על הגלוי":

עוד מעזה, השבוע נכנסו לרצועה כמה עשרות כלים הנדסיים, יחד עם פועלים ממצרים, שהחלו בעבודות לפינוי ההריסות ממבצע "שומר החומות".

הנה תמונות:

בתוך כך העבירו אנשי דחלאן 10 אמבולנסים ו- 30 אלף מנות של חיסון לקורונה לרצועה, תרומת פטרונו של דחלאן שליט האמירויות. לדבריהם עוד 20 אמבולנסים ו- 90 אלף מנות חיסון יגיעו בימים הקרובים. יצוין, כי עד כה חוסנו כ- 45 אלף איש בעזה, בעיקר בחיסונים שהעביר דחלאן לאזור. באיו"ש לעומת זאת חוסנו כ- 350 אלף איש, חלק גדול מהם פועלים בישראל וההתיישבות, וכמאל שחרה, דובר משרד הבריאות הפלסטיני טען השבוע, כי בתוך כחודש יחוסנו כ- 70% מהאוכלוסיה הבוגרת באזור, לאחר הגעת כמות גדולה של חיסונים.
ובאיו"ש נמשכות הפרות הסדר במוקדי החיכוך, אם כי בפרופיל נמוך יחסית. המוקד המרכזי הינו בכפר ביתא שבגזרת שכם, שם מפגינים התושבים נגד הקמת הישוב אביתר, כמו גם נגד תחילת סלילת כביש עוקף חוארה, ובעימותים השבוע נרשם שם פצוע בינוני לצד מספר פצועים קל. עימותים התגלעו גם בקדום, נעלין, טובאס וחברון, וכן בשכם, לאחר כניסת מתפללים לקבר יוסף. עם זאת, נוכח הקריאה ל"יום זעם" לרגל יום השנה למלחמת ששת הימים, אפשר לאמר שהפרות הסדר באיו"ש לא חרגו מהמקובל.

הנה תמונות מביתא:

בתוך כך, במבצע מעצרים מסוערב נגד שני פעילי ג'האד אסלאמי בג'נין, פתחו אנשי המודיעין הצבאי הפלסטיני של הרש"פ באש לעבר הכח הישראלי, ושניים מהם נורו למוות, ואיתם גם אחד המבוקשים. בעקבות זאת, הוכרזה שביתה כללית בעיר ג'נין, וכל דוברי הרש"פ שיבחו את המחבלים שהתנגדו לכניסת חיילי צה"ל לג'נין. גם בחמא"ס והגא"פ שיבחו את אנשי המוד"צ, שלדבריהם, החליטו לבחור בקו של התנגדות לכיבוש במקום שת"פ עמו. קודם לכן, מסר עטא אבו ארמילה, מזכ"ל הפת"ח בג'נין לאחר מפגש של מזכירי הפת"ח באיו"ש עם אבו מאזן, שאנשי ההפת"ח קיבלו הנחיה להיאבק בכל תוקף בכל התנכלות מצד המתנחלים, הן באיו"ש והן בירושלים. הנה תמונות מהקרב בג'נין:

ברקע לדברים, דווח על השלמת הערכות הרש"פ להסטת תשלום הקצבאות למשפחות המחבלים, האסירים וה"שהידים", מהבנקים המסחריים לסניפי בנק הדואר, כאשר בכל סניף דואר באיו"ש יוצבו מכשירי בנקומט למטרה זו.
בתוך כך, זימנו המצרים השבוע מפגש בינאירגוני פלסטיני בקהיר, בנסיון לחדש את המגעים לאחדות. לקראת המפגש זימן יו"ר הרש"פ כנס מיוחד של הועד פועל של אש"ף בראמאללה. לאחר המפגש, טען מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ שיו"ר הרש"פ יפרסם בקרוב צו חדש לקיום בחירות כלליות. מנגד, הכריז רוחי פתוח, חבר הנהגת הפת"ח, כי סוגיית הבחירות סגורה, והנושא לא יעלה לדיון במפגש הבינאירגוני בקהיר. ועל זה נאמר: "נחכה ונראה, האם אבו מאזן אכן החליט להתאבד, ולאבד עם עצמו גם את הפת"ח".
ובחמא"ס, נמסר על השלמת הליך הבחירות הפנימיות, ובחירתו מחדש כצפוי של אסמאעיל הניה לראשות הלשכה המדינית של התנועה. הניה הגיע השבוע לקהיר, לשיחות עם אנשי המודכ"ל המצרי, ובמקביל, אישרו המצרים לרעייתו וילדיו של הניה להצטרף אליו בקטר, לאחר תקופה ממושכת של נתק, כתוצאה מהפרת הניה את ההתחייבות שלא לנסוע לאיראן. להניה הצטרף גם מרואן עיסא, מי שמוגדר כרמטכ"ל החמא"ס. לאחר שיחות ראשוניות שקיימו הניה ועיסא עם אנשי המודכ"ל המצרי, הבינו המצרים שאין שום סיכוי לפריצת דרך והודיעו על דחיית המפגש למועד אחר, בנימוק רשמי, של קשיי לו"ז של אנשי המודכ"ל. על פי דיווח עתונאי, התברר שלא ניתן לגשר על המחלוקת בשתי שאלות מרכזיות שהן, העברת כספי שיקום עזה, שהרש"פ דורשת שזה יתבצע דרכה, וכן חידוש הצו לבחירות כלליות, שבפת"ח מסרבים לאפשר.
בתחום הפנים: התחייבה מושלת ראמאללה לטפל בתופעות של פגיעה בתושבים במהלך חתונות, בדגש על סגירת צירי תנועה ראשיים. זאת, לאחר הכביש הראשי בין ראמאללה לירושלים נסגר בשל חתונה בסמוך. מאוחר יותר גם הודיעו מנגנוני הרש"פ על מעצר החתן, לאחר שסרטון הארוע פורסם ברשתות החברתיות:

במקביל, צעירים חסמו את כביש הכניסה לשכם ליד הכפר צרה, במחאה על מצוקת המים, שפוגעת קשה בעוד לא מעט מקומות באיו"ש, מאז תחילת הקיץ.
ובסמוך לעיירה אלעיזריה פרץ קרב יריות בין שתי חמולות בדויות בשולי העיירה. כן דווח על ירי לעבר בית כל"ש בכפר בית עוא שבגזרת חברון.
מנגד, בח'אן יונס, נידון למוות אדם שרצח את אחיו, לאחר ששפך עליו חומר דליק והצית אותו. ובעזה נידון למאסר עולם אדם שרצח את אשתו. גם ברצח, יש הבדל בין גברים ונשים ברצועה.
ולסיום, לאחר הוצאת מנהל אונר"א בעזה וסגנו אל מחוץ לאזור הודיעה הסוכנות על קיצור שנת הלימודים, וזו תסתיים בסוף השבוע הנוכחי, יחד עם שנת הלימודים בשאר בתי הספר הממשלתיים.

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש