2 ציורים מהמאה ה-17 שנבזזו ע"י הנאצים והושבו לבעליהם היהודים יימכרו

שני ציורים מהמאה ה-17, שנבזזו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה והושבו לבעליהם היהודיים לפני שנתיים, יועמדו למכירה פומבית בבית המכירות כריסטי'ס בחודש הבא.

היצירה "סצנת אירועים עם מוזיקאים ושחקני שאפל-בורד" של הצייר הבלגי יוהנס דוידזון דה האם והיצירה "חברה עליזה בתוך ארמון" של הציירים ההולנדים, דירק האלס ודירק ואן דלן הן בין הציורים והפסלים מהמאות ה-14 עד ה-18 שיוצעו באירוע של "מכירת ערב של המאסטרים הישנים" בכריסטי'ס שבלונדון ב-8 ביולי. ההערכות הן שישולמו עליהן 5.2 מיליון עד 8.5 מיליון דולר.

הציורים היו בבעלותו של יעקב ליירנס, תעשיין יהודי בתחום הטקסטיל וגרוטאות מתכת שחי באמסטרדם. אחרי שהעיר נכבשה על ידי הנאצים, הוא נאלץ למכור את הציורים במכירה פומבית בשנת 1941. שנתיים מאוחר יותר, ליירנס ורעייתו יוהנה, נעצרו והועברו למחנה בצפון מזרח הולנד, אולם שוחררו בתמורת לתשלום והצליחו להסתתר.

שני הציורים נרכשו לטובת המוזיאון שהיטלר תכנן להקים בלינץ שבאוסטריה עם היצירות שנבזזו ברחבי היבשת. אולם יחידת האומנות של בעלות הברית – מונומנטס מן – הצליחה לאתר אותם והעבירה אותם לרשות ממשלת הולנד לאחר המלחמה. מאז שנת 1948, הם הושאלו למוזיאונים במדינה.

לפני שלוש שנים, המליצה ועדה ממשלתית שהציורים יוחזרו לבני משפחת ליירנס ושנה מאוחר יותר, הושלמה ההעברה לבעלים החוקיים. כעת, הם שוב מועמדים למכירה, 80 שנה אחרי המכירה השנויה במחלוקת.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי