אלקוסייר הסורית לאחר 8 שנים: החיזבאללה שולט והתושבים עקורים

שמונה שנים חלפו מאז השתלטו כוחותיו של אסד ו"חיזבאללה "הלבנוני על העיר אל-קוסייר שבסוריה, והפכו אותה לעיר "רפאים ", כך מדווחים  תושביה המקוריים הנמצאים כרגע באזורים שבין אידליב לאזור הכפרי של מחוז חלב.

אל-קוסייר היא אחת הערים הגדולות במחוז חומס, עם למעלה מ -80 כפרים ועיירות המסונפות אליה.

القصير السورية هكذا كانت البدايات, بقلم سهى مصطفى

ביוני 2013 השתלטו עליו כוחות אסד בתמיכה העיקרית והישירה של "חיזבאללה" הלבנוני, שהיה האזור הראשון שהיה עד להתערבות חיצונית מצד כוחות זרים, בנוסף להיותו "התבוסה הראשונה והגדולה" שהצבא הנחיל למורדים במשטר אסד שנקראו "צבא סוריה החופשי".

מאז השתלטות צבא סוריה על העיירה היא נעלמה מכותרות החדשות. 

קוסייר הסורי
ביוני 2013 השתלטו כוחותיו של אסד על העיר קיסר בתמיכה העיקרית והישירה של "חיזבאללה" הלבנוני.

"אבו אל-וואליד", בן 40 מהעיר אל-קוסייר והמתגורר במשך שנים באזור ג'אנדר באזור הכפרי הדרומי של חומס אמר כי הוא הגיש מספר בקשות לחזור לעיר, אך הוא לא נענה עד כה.

אבו אל-ואליד הוסיף בהצהרות לאתר החדשות האמריקאי אל-חורה: "יש לי יותר מ -400 דונם של אדמות חקלאיות באל-קוסייר, ולא קיבלתי מזה שום דבר מזה 8 שנים. זה מעובד ונקצר על ידי אדם מהכפר אל-תעביה, ואמרו לי שהוא קרוב מאוד לבכירי חיזבאללה הלבנוני. "

בצעד מדהים, באוקטובר 2019, הודיע ​​משטר אסד על החזרתן של שלוש קבוצות של תושבי קוסייר לבתיהם, וכלי התקשורת הרשמיים שלו פרסמו תמונות והקלטות וידאו המתעדות את תהליך החזרה.

"אבו אל-ואליד", שהעדיף שלא למסור את שמו המפורש, היה בין האנשים שהובלו באוטובוסים לקוסייר לפני כשנתיים, והוא מסביר: "מותר היה לי לבדוק את ביתי לכמה שעות בלבד ולהעריך את הנזק בשטח שלי, תוך הבטחה לחזור ולשקם את הנכס שלי אך זה טרם קרה. "

אל-ארבייני מציין כי העיר "נטושה לחלוטין", והדגיש: "רק מעטים הורשו לחזור, כי הם היו קשורים לכמה גורמים במפלגת הבעת', בעוד שהרוב המכריע עדיין ממתין. ההחלטה בידיים של חיזבאללה, ולא בידי ממשלת סוריה. "

85% מהבתים נהרסו.

נכון לעכשיו, בין 2000-5000 אנשים מתגוררים בעיר אל-קוסייר, מתוך אוכלוסייה של 60,000 איש בעבר, על פי המפקד הרשמי שהוציאה ממשלת משטר אסד בשנת 2011.

על פי מקורות יודעי דבר , שיעור ההרס בבתים ובמתקנים חיוניים הוא 85 אחוזים, וציין כי ממשלת מאסד "לא הזיזה עד כה אפילו אבן אחת, למרות הודעותיה החוזרות ונשנות בנושא. "

סאמר אבו עודאי, מהעיר אלקוסיר, המתגורר כיום באזור ארסל בלבנון, אומר כי הם קיבלו בשנים האחרונות כמה הבטחות והצעות לחזור לאל-קוסייר, אך הם לא היה לכך לכך המשך, וכי " העתיד מעורפל. "

קוסייר הסורי
קצב ההרס בבתים ובמתקנים חיוניים הוא 85 אחוזים

אבו עודיי הוסיף: "ההצעות הראשונות לחזור הביתה התקבלו מחיזבאללה הלבנוני אך הסירוב שלנו היה מוחלט. רצינו ערבויות של האו"ם לחזרתינו."

הצעיר ממשיך ושואל: "איך אוכל לסמוך על ההצעות של החיזבאללה שגרשה אותי מביתי? לא אחזור, וזו ההחלטה של ​​כל תושבי אלקוסייר שנמצאים באזור ארסל בלבנון. "

אבו אודיי אמר כי משטר אסד לא איפשר , עד כה ברצינות ,לתושבי אלקוסייר לחזור לבתיהם וציין: "משפחות רבות רושמות בקשות, אך עד כה לא קיבלו אישורים."

'זרים בבית שלנו'

אדמות אזור אל-קוסייר, הגובלות עם לבנון בגבולות ארוכים, ידועות בשפע מים ושטח חקלאי נרחב.

אדמות אלה משכו חקלאים מאזורים וכפרים בעיר חומס בשנים קודמות, מכיוון שחלקם נטו לשכור קרקעות או לקנות כמה דונמים, בהתחשב בכמות מי התהום שעוזרים להם לגדל יבולים.

אבו אל-הודא אל-חומסי, פעיל תקשורת מאל-קוסייר המתגורר כיום במחוז אידליב, עוקב אחר החדשות על עירו "מרחוק", לדבריו, באמצעות יישומי העברת הודעות כמו "ווטסאפ".

אבו אל-הודא הוסיף כי: "העיר אל-קוסייר נמצאת כיום בשליטתו של חיזבאללה הלבנוני – זו המציאות- עם אדמות, עצים ושטחי אדמה גדולים".

בשנים האחרונות מקורבים לחיזבאללה כרתו עצים בשטחים גדולים, כך לדברי הפעיל הנ"ל.

הוא הוסיף: "נוהג זה עדיין נמשך, במיוחד האדמות שממערב לנהר אורונטס, הסמוך לגבול לבנון."

סאמר אבו עודיי, המתגורר בארסל, מצידו מציין כי " זרים גרים בבתים שלנו בקוסייר, במיוחד מקפראיה ופואה. הם אזרחים שיעים, והוסכם לפנות אותם מאזורים שלהם באזור הכפרי של מחוז אידליב לפני שנים, וחלקם התיישבו בבתים שלנו וחלק אחר באזור אל-תעביה. "

הצעיר מוסיף כי מניעת חזרתם של תושבי אלקוסייר אינה מוגבלת למתנגדי השלטון, אלא חלה גם על הנאמנים, וממשיך: "יש משפחות הנאמנות למשטר אסד שלא הצליחו להחזיר את אדמותיהן עד כה מידי אלו המקורבים לחיזבאללה הלבנוני. "

"שני מרכזי הברחה וחשיש"

לאל-קוסייר מיקום אסטרטגי שהפך אותה בשנים האחרונות לנקודה מרכזית להברחות מלבנון לסוריה ולהיפך, עובדה שאושרה לאחרונה על ידי גורמים רשמיים בלבנון.

בנוסף, היו דיבורים רבים בשנים האחרונות, לפיהם גורמים בחיזבאללה נטו לעבד מאות דונם של אדמות באזור אלקוסייר לגידול חשיש, וכן להקים מיני מפעלים לייצור כדורי קפטגון. .

אמנם אין תגובות לגבי האמור לעיל מצד "חיזבאללה" או משטר אסד, אך תושבי העיר מאשרים מידע זה, ואומרים כי הם ישנה מגמת עלייה בגודל השטחים בהם נטעו קנאביס. 

קוסייר הסורי
מדברים על מעורבותם של פקידי "חיזבאללה" בעיבוד מאות דונמים של אדמות באזור אלקוסייר עם חשיש

אתר החדשות האמריקאי – אל-חורה יצר קשר עם אזרח המתגורר באזור רבלה, אחד מכפרי אל-קוסייר, וחשף שני מרכזי הברחה שהקים "חיזבאללה" הלבנוני באזור לפני שנים.

המרכז הראשון נקרא "מרכז רובע רובלה – ربلة", ובשלוש השנים האחרונות הוא הפך למרכז מסחרי "גדול מאוד", המזין את האזורים עד למרכז חומס בדלק ומוצרי מזון, כמו גם מטבע חוץ, במיוחד הדולר.

באשר למרכז השני, לטענת האזרח, שביקש שלא להזדהות, הוא נקרא מרכז "אלעקרביה – العقربية", וגם הוא הפך למרכז מסחרי גדול, בנוסף להיותו מרכז פעולות הברחה גדול.

ביחס למידע הקשור לגידול קנאביס, מסביר סאמר אבו עודיי, המתגורר בארסל, כי הגידול מתרכז באזור אסי המערבי, הסמוך לגבול לבנון.

אבו אודיי הוסיף עוד כי "אזור אלקוסייר מחולק לאזורים במערב אלעאצי ובמזרח אלעאצי. הראשון גובל בלבנון וידוע באדמתו הפורייה."

הצעיר הסורי הוסיף כי מרבית העצים הפוריים באזורי מערב אלעאצי – العاصي  נכרתו על ידי אנשים בעלי השפעה שקשורים ל"חיזבאללה " ובכך הם הפכו אותם לאדמות ריקות המתאימות רק לגידול צמח ה"פרג" הגדל בה בצורה מדהימה עם גישה למים בשפע הנמצאים באזור.