חיסונים בלבנון – בין תקווה לייאוש

מילה על תקווה (?)

אחרי שסיפרתי לכם שבאיראן אמורים לייצר את החיסון הרוסי Sputnik V לנגיף הקורונה, (אוסיף שככל שידוע לי עדיין לא החלו לייצר באיראן את החיסון הרוסי) אספר לכם כי בשבוע החולף יצא עמאד יוסף חובאללה (عماد يوسف حب الله = Imad Youssef Hoballah), שר התעשייה בממשלת לבנון, בהצהרה לעיתונות לאחר פגישה עם נשיא לבנון, ואמר כי במהלך החצי הראשון של החודש צפוי להחתם הסכם לייצור של החיסון הרוסי ע"י חברת תרופות מקומית.

אולי הצהרה כזו יכולה להיראות כשביב של תקווה עבור העם הלבנוני הסובל מתחלואי המדינה המתפרקת תחת ניהול כושל ומושחת, ועושק המדינה ע"י ארגון הטרור והפשע חיזבאללה, אבל כשבודקים את הסיפור שמאחורי ההצהרה לעיתונות של השר המכובד, שאזכירכם כי היה אחד מהמינויים של חיזבאללה, כנציג של השיעים לממשלת לבנון, מסתבר שלא ברור אם אכן ייחתם הסכם בשבוע הבא, ומתי בכלל (אם בכלל?) יתחילו לייצר את החיסון הרוסי בלבנון.

הסיבות לחוסר הוודאות נעות מכך שנכון לכתיבת שורות אלו, לנציגי לבנון וחברת התרופות Arwan, האמורים לחתום על ההסכם מול הרוסים, עדיין אין אשרת כניסה לרוסיה, ושגרירות רוסיה בלבנון, לא מגיבה לבקשות מידע לגבי מתן הויזות החסרות, ובעיה גדולה יותר היא נושא המימון של כל הכרוך ביבוא חומרי הגלם, הבקבוקונים, מזרקים, אריזות, וכל הנדרש לצורך ייצור ומתן החיסונים.
עדיין לא ברור, לא מצד חברת התרופות, ולא מצד הממשלה, שלא מסוגלת לשלם על החיסונים… מהיכן יגיע המימון, ואוסיף גם שאף אחד לא יודע לומר מה יהיה המחיר הצפוי של מנת חיסון.

אוסיף שבלבנון מתנהלים הליכים מול גורמים שונים לצורך מציאת הדרך לקבלת או קניית חיסונים וכן למצוא את הדרך לייצר את חיסונים בלבנון, ושבעיית המימון היא אחת מהבעיות העיקריות, ולצורך מציאת פתרון למימון הנדרש לייצור בלבנון, ב 20 במאי התקיימה פגישה בנוכחות מיודענו שר התעשייה, נציגי חברת Arwan, נציגי התאגיד הפיננסי הבינלאומי IFC של קבוצת הבנק העולמי, העוסק במתן הלוואות לפיתוח במדינות מתפתחות.

Arwan-pic-2

 

במסגרת אותה פגישה, ביקש עבדול רזאק יוסף (عبد الرزاق يوسف = Abdul Razzaq Yousef) נשיא חברת Arwan הלוואה לצורך רכישת חומרי הגלם, שאותה ניסה להגדיר לנציגי הגופים הממנים, כהלוואה "נטולת כל סיכון…”, אני לא יודע לומר לכם אם נציגי המוסדות הפיננסיים "קנו" את ההגדרה המעניינת הזו, אבל אספר לכם שבסוף הפגישה הם אמרו שילמדו את הנושא והוסכם על קיום פגישת המשך בעתיד.
אציין כי לא ידוע לי שהתקיימה הפגישה הנוספת בנושא הסדרת המימון.

לדברי חברת Arwan אנשי החברה אמורים לקבל הדרכה מהרוסים לגבי כל הליכי הייצור של החיסון (רק לא יודעים לומר מתי זה יקרה) ושלאחר שייחתם החוזה, ויתחילו לקבל את חומרי הגלם מרוסיה, יעברו חודשיים עד לתחילת שיווק החיסונים שייוצרו בלבנון.

אמנם עוד לא ידוע אם ומתי יחלו לייצר חיסונים נגד נגיף הקורונה בלבנון, אבל גורמים שונים כבר מדברים על כושר ייצור של 30 עד 60 מיליון חיסונים בשנה, ועל כך שייצור החיסונים בלבנון יוביל לרווחים של מאות מיליוני דולרים בשנה, מיצוא החיסונים מלבנון לכל העולם…

מילה על מצב החיסונים כיום

כדי שתוכלו לקבל סדר גודל על מצב החיסונים כיום בלבנון, ועד כמה בלבנון משוועים לאספקת חיסונים סדירה, מספיק לראות את הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות הלבנוני (הנשלט ע"י ארגון הטרור והפשע חיזבאללה) חוסנו בלבנון מעל 525 אלף איש במנת החיסון הראשונה (כ 11% מהאוכלוסייה), וכ 265 אלף איש בשתי מנות חיסון (כ 5.6% מהאוכלוסייה), ובנתונים אלו נכללים כל מי שרשום במשרד הבריאות שחוסן, בכל סוגי החיסונים שישנם בלבנון.

Lebanon-Vaccines-prob

החיסונים בלבנון מגיעים מיצרנים וממקורות שונים, ולכן בנוסף לחיסון הרוסי עליו דיברנו, תראו בלבנון מבצעי חיסון שונים עבור חיסונים מיצרנים שונים, כמו זה שהיה לפני שבועיים ב 2 ביוני, שבו היה "מרתון" חיסונים מתוצרת AstraZeneca, או "מרתון" חיסונים מתוצרת Pfizer שהתבצע היום ב 6 ביוני, וזה בנוסף כאמור במאמר האחרון לחיסון Sputnik V הרוסי.

אוסיף גם שלדברי שר הבריאות הלבנוני (להזכירכם – איש חיזבאללה) לבנון מצפה לקבל יותר משני מיליון מנות חיסון מתוצרת Pfizer במהלך חודש יוני ובחודש יולי, רק לא טרח להוסיף פרטים, ואני לא יכול לומר אם בוצעה הזמנה והועבר תשלום עבור חיסונים אלו.

לא אוכל לדעת עד כמה ניתן להאמין לנתוני משרד הבריאות הלבנוני, ובכל זאת אוסיף שבנוסף למספר המחוסנים הנקוב, לפי הנתונים המתפרסמים בנושא תחלואת הקורונה, מטעם משרד הבריאות הלבנוני, מדובר במעל 540 אלף לבנונים שנדבקו בקורונה ומעל 7,740 מתים בלבנון.

תוכלו לראות את הנתונים הרשמיים בנושא הקורונה, באתר משרד הבריאות הלבנוני.
אציין כי בלבנון יש מי שמספרים על אומדני מספרים אחרים גבוהים יותר, ומספרי מחוסנים נמוכים יותר.

מתי נראה מבצע חיסונים נוסף עם החיסון הרוסי?

בחיסון הרוסי חוסנו עד כה בלבנון לפי נתוני משרד הבריאות הלבנוני כ 70 אלף חיסונים בלבד "במבצע החיסונים" שהחל בחודש מרץ השנה.

בשלב זה אף אחד לא יודע מתי תושבי לבנון יוכלו להתחסן בחיסון הרוסי מבלי לקנות חיסונים מוברחים ע"י חיזבאללה, בעלות של עשרות דולרים למנת חיסון, ואף היו מקרים של גביית מעל מאה דולר למנת חיסון אחת, ולהשוואה צריך לזכור כי המחיר "הרשמי" של חיסון ספוטניק V הרוסי, הנמכר באופן רשמי וחוקי בלבנון ע"י חברת Pharmaline עומד על 38 דולר עבור שתי מנות חיסון לאדם.

הבעיה עם החיסונים המוברחים היא שאף אחד לא יודע האם אלו חיסונים אמיתיים או סתם זיופים, ואם היו חיסונים מוכרים ואמיתיים, האם נשמרו בתנאי הקירור המתאימים, מה שלא סביר להניח במקרה שמדובר על מכירת חיסונים שאמורים להישמר בהקפאה עמוקה, במקרה ומדובר בחיסונים של פייזר, שגם אותם תוכלו לכאורה לקנות בלבנון.

ומה עם הבדיקות לאיתור תחלואה?

קשה לומר שבלבנון מתבצעות בדיקות מסודרות ובדרך מאורגנת לאיתור מוקדי תחלואה, ושינן אוכלוסיות כגון אוכלוסיית מחנות הפליטים הסורים, מחנות הפליטים הפלסטינים, והאוכלוסייה הבדואית בלבנון, שבהן המדינה כמעט שלא מבצעת בדיקות לאיתור נדבקים בנגיף.

כך שכל נתון שיוצא מלבנון על כמות נדבקים זו או אחרת וחלקם היחסי באוכלוסיה, לוקה בחסר ולא משקף את המציאות, ועדויות היוצאות מבתי החולים לא מספקות תמונה מעודדת על מצב התחלואה בלבנון, ורק צריך לזכור כי לא כל החולים יזכו לקבל טיפול בבתי החולים בלבנון, ובחלק ניכר מהמקרים בהם יש חולים, כולל חולי קורונה, שלא יקבלו טיפול רפואי, איכשהו שוב מדובר באותן אוכלוסיות שהזכרנו.

מילה על חברת התרופות Arwan

Arwan-pic-1

חברת התרופות שאמורה לחתום על רישיון ייצור של חיסון Sputnik V הרוסי נקראת Arwan Pharmaceutical Industries Lebanon s.a.l.
החברה בבעלות גורמים לבנוניים ומשקיעי חוץ, הוקמה במרץ 2009 והחלה לייצר בדצמבר 2013, יושבת בעיירה ג’דרה (جدرا = Jadra) הנמצאת בין צידון לדאמור, כ 20 ק"מ דרומית לבירות.

החברה מייצרת כ 20 מוצרים המשווקים ב 20 מדינות במזרח התיכון, אפריקה, ובאפגניסטן, טג’יקיסטן, טורקמניסטן, ואוזבקיסטן, אציין כי בחלק מהמקרים שיווק התרופות במדינות השונות, נעשה ע"י חברות בבעלות מהגרים לבנונים.

החברה מתגאה שקיבלה בשנה שקיבלה אישור לתקינות תהליכי העבודה של מעבדת בקרת האיכות של המפעל. (רק לא כל כך אומרים לנו שהבדיקות בוצעו ביולי 2019 ושהאישור יצא לאחר סדרת תיקונים והסדרת תהליכים שהנמצא שדורשים שיפור, וגם לא מספרים לנו שזו בדיקה שנייה שבוצה ע"י ארגון הבריאות העולמי, (הראשונה הייתה באוגוסט 2016, ושהיו חריגות שלא טופלו ולא תוקנו מאז למרות החייבות מ 2017 לביצוע)

אציין כי לא מדובר בחברת גדולה, ומעבדת בקרת האיכות המדוברת, מונה בסך הכל צוות של 12 אנשי מעבדה ועוד 6 אנשי בקרת איכות.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון
קרדיט לתמונות: חברת התרופות Arwan