הארגון לאיסור נשק כימי: משטר אסד השתמש בנשק כימי 17 פעמים

ראש הארגון לאיסור נשק כימי הפועל מול האו"ם אמר ביום חמישי כי משטרו של בשאר אל-אסד השתמש בנשק כימי ,האסור על ידי הקהיליה הבינלאומית, לפחות 17 פעמים במהלך המלחמה בסוריה.

פרננדו אריאס, מנכ"ל הארגון, אמר כי מומחים חקרו 77 טענות ויצאו עם תוצאות המאשרות את "העובדה המטרידה" שמגיעה ,למרות הצטרפותה של סוריה לארגון לאיסור אמצעי לחימה כימיים בשנת 2013.

אריאס הדגיש כי יש עדיין שאלות רבות לגבי אמינותו של  המשטר הסורי בכל הנוגע להכרזה על תוכנית הנשק הכימי שלו, לאחר ש"נשק כימי נמצא בדגימות שנאספו במיכלי אחסון גדולים בספטמבר 2020 ".

הוא הוסיף כי הארגון לא קיבל תגובה מדמשק כאשר ביקש אשרות כניסה במטרה לשלוח צוות חקירה לסוריה בחודש שעבר, מה שהוביל לדחיית המשימה עד להודעה חדשה.

משטר אסד הצטרף לאמנת הנשק הכימי בשנת 2013 בהוראת בעלת בריתה, רוסיה, לאחר שהפציץ את מזרח גאוטה, ליד דמשק, בנשק כימי, וגרם למאות חללים, רובם ילדים.

משטר אסד הודיע ​​על השמדת ארסנל הנשק הכימי שלו בשנת 2014, דבר שנמצא עדיין במחלוקת, לאחר שמומחי האו"ם האשימו את משטר אסד בביצוע שלוש התקפות כימיות בשנת 2017.

משטר אסד לא שיתף פעולה עם החקירות הזרות באותה תקופה, מה שהוביל להחלטה חסרת תקדים באפריל האחרון להשעות את "זכויותיה" של סוריה בארגון לאיסור נשק.

הנציבה העליונה לענייני פירוק הנשק, איזומי נקמיצו, הדגישה מצידה כי "קיים צורך דחוף לא רק לזהות, אלא גם לתת דין וחשבון לכל מי שהשתמש בנשק כימי בניגוד לחוק הבינלאומי."

נקמיצו קראה לאחדות במועצת הביטחון של האו"ם להקים מחדש את הפעילות נגד נשק כימי בסוריה.

מנגד, נציגו הקבוע של המשטר באו"ם, בסאם סבגה, אמר כי "מציאת עקבות של יסוד כימי במדגם הבדיקה אינה עדות לפעילות כימית אסורה", והוסיף כי "המשך התייעצויות טכניות בנושאים כאלה דורש הימנעות מדעות קדומות או לקפוץ למסקנות  או לגבש תפיסות מוטעות לא מציאותיות".

סבגה ציינה כי המשטר מילא את חובותיו הנובעות מהצטרפותו להסכם האיסור בשנת 2013, פינה את מלאי הכימיקלים שלו אל סיפונה של אונייה אמריקאית והרס את מתקני הייצור שלו על אדמת סוריה.

רוסיה אומרת כי הארגון מתמודד עם המשטר הסורי בלחץ מעצמות המערב, ושגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, אמר אתמול (ה ') כי הארגון "משתמש במידע ממקורות מוטים נגד ממשלת סוריה."

"אין זה מפתיע שסוריה מעולם לא הכירה בלגיטימיות של האירגון החוקר, וגם אנחנו לא," הוא הוסיף, "האירגון הוקם באופן לא חוקי. אתה לא יכול לצפות שסוריה תשתף איתו פעולה."

שגרירת בריטניה באו"ם, ברברה וודוורד, אמרה כי האו"ם והארגון לאיסור אמצעי לחימה ייחסו למשטר הסורי שמונה התקפות בנשק כימי , מה שמאשר את המשך החזקתו בנשק זה ונכונותו להשתמש בו.