מבזקי חדשות מהעולם ליום 5-6-21

*- וייטנאם, שמתמודדת עם התפרצות של זן חדש של הקורונה שמשלב את הזן הבריטי עם הזן ההודי, אישרה היום את השימוש בחיסון סינופארם הסיני. עד כה סירבה המדינה לקבל חיסונים מבייג'ינג בשל העמדות האנטי-סיניות בציבור על רקע המאבק סביב השליטה באיים בים סין הדרומי. כעת נותר לראות אם התושבים יסכימו לקבל את הזריקה לנוכח מצב החירום.

*- הסנאט הצ'כי ידון בשבוע הבא בהצעה להדיח את נשיא המדינה, מילוש זמאן, אחרי שוועדת החוץ והביטחון האשימה כי הוא "מבולבל, מצטט באופן שגוי את החוקה ומפרש את המציאות באופן שמבלבל בין השפעות לסיבות". יו"ר הוועדה, פאבל פישר, התייחס בין השאר לאמירותיו של זמאן שיש גרסאות נוספות לגבי הפיצוצים במחסני הנשק בשנת 2014, על אף שהרשויות האשימו את הביון הרוסי.

דובר הנשיא האשים בתגובה כי "זה ניסיון מאורגן לבצע הפיכה". "התקפה כוזבת לחלוטין מצד קבוצה מאורגנת של סנאטורים על נשיא הרפובליקה היא התקפה על הדמוקרטיה, החוקה והחירות", אמר.

*- מחלקת המדינה מציבה פרס של שבעה מיליון דולר עבור מידע שיביא לאיתורו של אבו עוביידה יוסוף אל-ענאבי, המנהיג הנוכחי של אל-קאעידה במגרב האסלאמי (AQIM), הזרוע של רשת הטרור בצפון אפריקה. אל-ענאבי האלג'יראי מונה לאמיר הארגון בנובמבר האחרון ונשבע אמונים למנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי.

*- עכשיו זה רשמי: רשת פוקס מדווחת כי הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, השיק פלטפורמה חדשה שתאפשר לו לתקשר באופן ישיר עם תומכיו ולפרסם את הערותיו על נושאים שונים, צילומים וסרטונים, תוך עקיפת הרשתות החברתיות המובילות שסגרו את חשבונותיו לאחר ההסתערות על גבעת הקפיטול.

עמוד הבלוג דמוי טוויטר של דונלד טראמפ נסגר אחרי כחודש של פעילות שבמהלכו פרסם הנשיא לשעבר "ציוצים" שהביעו את על ענייני היום בארה"ב בכלל ובמפלגה הרפובליקנית בפרט. "זה לא יחזור", אמר היועץ ג'ייסון מילר. "זה רק היה נספח למאמצים הנרחבים שעליהם אנחנו עובדים".

*- ב-11 ביולי, ימים אחדים אחרי שיצחק הרצוג יושבע לנשיא, תציין אירלנד מאה שנה להפסקת האש במלחמת העצמאות. מפלגת שין פיין, שהובילה את המאבק הלאומי, ידועה בעמדות פרו פלסטיניות, אבל לפני מאה שנה, סבו של הנשיא הנבחר, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, היה מוכר בכינוי "הרב של השין פיין".

להרצוג, שהיה הרב של דבלין, הייתה ידידות קרובה עם מנהיג השין פיין, איימון דה ואלרה, ואף נטען שהרב העניק לו מחסה מהבריטים. על תפקידו של הרב הרצוג ושל יהודים נוספים במאבק הלאומי באירלנד סיפרתי בכתבה שפרסמתי לפני חמש שנים, לציון מאה שנה למרד חג הפסחא, וגם הנשיא הנבחר, אז עדיין יו"ר האופוזיציה, סיפר על הקשר המשפחתי העמוק .

*- חיל האוויר של מלזיה דיווח היום על החדירה הגדולה ביותר של סין למרחב האווירי של המדינה כאשר מטוסי קרב הוזנקו אתמול לעברם של 16 כלי טיס של חיל האוויר של הצבא העממי שעברו באזור הפיקוח האווירי של מלזיה מעל הים. הסינים טענו בתגובה כי המטוסים ביצעו "אימון טיסה שגרתי".

על פי ההודעה המלזית, 16 מטוסי התובלה מדגמי איל-76 ושיאן Y-20 זוהו כשהם נעים במבנה טיסה טקטי, עם מרווח של 60 מייל בין כל מטוס, בגובה של 23 אלף עד 27 אלף רגל. חיל האוויר ציין כי כלי הטיס הסיניים התקרבו למרחק של 60 מייל ימיים מחוף סרוואק ובכך "איימו על הריבונות המלזית". לאחר שהטייסים הסינים לא נענו לקריאות בקשר, הוזנקו לעברם מטוסי של חיל האוויר המלזי שעקבו אחריהם בהמשך טיסתם. "התקרית הזו היא איום רציני על בטיחות הטיסה של המדינה לנוכח הצפיפות של התנועה האווירית בנתיב הטיסה", הדגישה ההודעה.

גם משרד החוץ של מלזיה הגיש מחאה רשמית לרשויות בסין ונמסר כי השגריר הסיני יזומן לספק הסבר על הפרת הריבונות. "העמדה של מלזיה ברורה – העובדה שיש לנו יחסים דיפלומטיים ידידותיים עם מדינות כלשהן לא אומרת שנתפשר על הביטחון הלאומי", נמסר ממשרד החוץ. "מלזיה תמשיך להגן באופן תקיף על הכבוד שלנו ועל הריבונות".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי