מבזקי חדשות ליום 2-6-21 . מתעדכן

*- חיל האוויר של מלזיה דיווח היום על החדירה הגדולה ביותר של סין למרחב האווירי של המדינה כאשר מטוסי קרב הוזנקו אתמול לעברם של 16 כלי טיס של חיל האוויר של הצבא העממי שעברו באזור הפיקוח האווירי של מלזיה מעל הים. הסינים טענו בתגובה כי המטוסים ביצעו "אימון טיסה שגרתי".

על פי ההודעה המלזית, 16 מטוסי התובלה מדגמי איל-76 ושיאן Y-20 זוהו כשהם נעים במבנה טיסה טקטי, עם מרווח של 60 מייל בין כל מטוס, בגובה של 23 אלף עד 27 אלף רגל. חיל האוויר ציין כי כלי הטיס הסיניים התקרבו למרחק של 60 מייל ימיים מחוף סרוואק ובכך "איימו על הריבונות המלזית". לאחר שהטייסים הסינים לא נענו לקריאות בקשר, הוזנקו לעברם מטוסי של חיל האוויר המלזי שעקבו אחריהם בהמשך טיסתם. "התקרית הזו היא איום רציני על בטיחות הטיסה של המדינה לנוכח הצפיפות של התנועה האווירית בנתיב הטיסה", הדגישה ההודעה.

גם משרד החוץ של מלזיה הגיש מחאה רשמית לרשויות בסין ונמסר כי השגריר הסיני יזומן לספק הסבר על הפרת הריבונות. "העמדה של מלזיה ברורה – העובדה שיש לנו יחסים דיפלומטיים ידידותיים עם מדינות כלשהן לא אומרת שנתפשר על הביטחון הלאומי", נמסר ממשרד החוץ. "מלזיה תמשיך להגן באופן תקיף על הכבוד שלנו ועל הריבונות".

*- מטוס F-35B של חיל הנחתים האמריקאי שמוצב על נושאת המטוסים הבריטית המלכה אליזבת ביצע נחיתת חירום באיביזה בשל פנצ'ר בגלגל אחורי.

*- הכירו מושג חדש: "לוקשנקיזציה". כך כינה מקסים רזניק, חבר המועצה המחוקקת בסנט פטרבורג, את מסע הרדיפה של משטר פוטין אחרי מתנגדיו לקראת הבחירות לפרלמנט בספטמבר, כשהוא משווה זאת למתרחש כעת בבלארוס. "זה טיהור, הטרדה, 'לוקשנקיזציה' של המשטר הפוליטי", אמר רזניק, יממה אחרי שאנדריי פיבוברוב, שניהל את ארגון האופוזיציה Open Russia, נעצר על מטוס לפני המראה.

*- פוטין מלמד את לוקשנקו איך לעצור מתנגדים בלי לתת למטוס להמריא מלכתחילה: אנדריי פיבוברוב, שניהל את ארגון האופוזיציה Open Russia אשר נסגר בשבוע שעבר, נעצר הערב בעת שעמד להמריא מסנט פטרבורג והוא מואשם בביצוע פעילויות של ארגון בלתי רצוי.

פיבורוב הספיק לצייץ בטוויטר שהוא עבר את כל הבדיקות בשדה התעופה וכבר ישב במטוס שהחל להתקדם על המסלול, כאשר "לפתע הוא עצר". "השוטרים הגיעו והוציאו אותו. כעת אני במשרדים של שירות הביטחון הפדרלי", כתב. לאחר מכן, הוא הספיק לדווח כי "אדם שנקרא 'מבצע החיפוש' הגיע, עדיין לא נאמרו הסיבות. הם חתמו על מסמכים כדי להעביר אותי מאזור המכס".

אנסטיה בוראקובה, המתאמת של ארגון להגנה על זכויות אדם, ניסתה לפגוש את פיבורוב, אולם לדבריה הסוכנים טענו "באופן עקשני שאף אחד לא הורד מהטיסה וכי פיבוברוב לא נראה כלל".

ביום חמישי האחרון, הודיע ארגון Open Russia כי הוא מפסיק את פעילותו וסוגר את כל סניפיו ברוסיה בשל כוונת הפרלמנט להקשיח את החקיקה נגד "ארגונים בלתי רצויים". ארגון האופוזיציה הוקם לפני יותר מ-20 שנה על ידי איש העסקים , מיכאיל חודורקובסקי, מיריביו המרים של הנשיא פוטין, שכיום נמצא בגלות אחרי ששוחרר ממאסר ממושך.

*- מסמכים מארכיון השירות החשאי של צ'כוסלובקיה לשעבר חושפים שפרופ' ג'ירינה סטון, חוקרת גרעין מאוניברסיטת אוקספורד, העבירה לכאורה מידע מסווג לסוכנים קומוניסטים מאז היגרה לבריטניה באמצע שנות ה-80 – כך דיווח הדיילי מייל.

על פי המסמכים, המידע שמסרה סטון, אשר קיבלה את שם הקוד "מרתה", כלל בין השאר פרטים על כלי נשק גרעיניים מתקדמים של ארה"ב ופרטים על מחקרים בבריטניה בתחום הגרעין ומכ"ם. היא העתיקה גם חלק מהמסמכים המסווגים של בעלה, אף הוא מדען גרעין נחשב אשר עזב למענה את רעייתו ושלושת ילדיו.

סטון (82), שעדיין ממשיכה לפרסם מאמרים מדעיים, הודתה שהעבירה מידע מסוים לסוכנים קומוניסטיים, אולם היא טענה שעשתה זאת כדי להגן על עצמה ולמנוע פגיעה בילדים שנותרו בצ'כוסלובקיה. היא הכחישה שהייתה מרגלת וטענה שהמידע שנתנה לא היווה סיכון. גם בעלה, שלא ידע על פעולותיה, אמר שהיא הייתה "קורבן של המלחמה הקרה".

*- קוריאה הדרומית חשפה היום את אב הטיפוס של נורי, רקטת החלל הראשונה מתוצרת עצמית שפיתוחה החל בשנת 2010 בעלות של 1.8 מיליארד דולר. המודל של הרקטה הוצב על כן השיגור במרכז החלל נארו לצורך ניסויים שיימשכו חודש, כאשר שיגור ראשון של מטען דמה צפוי באוקטובר. הרקטה האמיתית שתשמש לשיגורים לחלל עדיין נמצאת בשלבי בנייה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי