מבזקי חדשות מהעולם ליום 30-5-21

*- הצדעה אחרונה: גווין מקלאוד, שגילם את דמותו של קפטן סטובינג בסדרה "ספינת האהבה" בשנים 1977 עד 1986, הלך לעולמו בגיל 90. קודם לכן, הוא כיכב בקומדיה "המופע של מרי טיילר מור" בשנים 1970 עד 1977.

*- דניאל וולפסון עשתה השבוע היסטוריה כשהפכה לאישה הישראלית הראשונה שמגיעה לפסגת האוורסט, אבל לא מדובר בשיא היחיד שנרשם השבוע על ההר הגבוה בעולם: ארתור מויר (75) הוא האמריקאי המבוגר ביותר שטיפס לפסגה וטסאנג ין-חונג (45) מהונג קונג הגיעה לפסגה בפחות מ-26 שעות, שיא עבור אישה.

*- שירות הדואר הספרדי הציג השבוע, לציון יום השנה לרצח ג'ורג' פלויד, סדרת "בולי שוויון" בצבעי עור שונים כדי "לשלוח מסר נגד אי שוויון גזעי". אולם היוזמה עוררה תרעומת כאשר התברר כי ככל שהבול כהה יותר, כך המחיר נמוך יותר, וגולשים האשימו את הדואר בגזענות. בינתיים, הופסקה מכירת הבולים.

*- נאמנות עיוורת: מרבית הרפובליקנים בסנאט הצליחו לסכל את הקמתה של ועדת חקירה לאחד האירועים הדרמטיים בתולדות ארה"ב: הסתערות תומכיו של טראמפ על גבעת הקפיטול במהלך אישור תוצאות הבחירות ב-6 בינואר. 54 סנאטורים, בהם שישה רפובליקנים, תמכו בפתיחת הדיון על הקמת הוועדה, אולם מדובר בשישה קולות פחות מהרף הנדרש להמשך ההליכים.

*- חוקר האוקיינוסים, טים טיילור, איתר עד כה שבע צוללות אמריקאיות אבודות שטבעו עם 288 אנשי צוות, חמש מהן טבעו במלחמת העולם השנייה. השבוע, הוא קיבל את מדליית השירות הציבורי, העיטור האזרחי הגבוה ביותר בצי האמריקאי.

"זה לא קשור למציאת שרידים וספינות", אמר טיילור. "החשיבות היא בחיבור משפחות ולסייע להן לסגור פרק גם אחרי שנים ארוכות".

*- מדינת אריזונה מתכננת להפעיל מחדש את תא הגזים עבור הוצאות להורג של נידונים למוות: הגרדיאן חשף מסמכים שמראים כי המדינה רכשה רכיבים לייצור גז ציאניד ושיפצה את תא הגזים בבית הכלא המדינתי. הפעם האחרונה שבה נעשה שימוש בתא הייתה בשנת 1999, כאשר הרמן להגרנד, גרמני שהורשע ברצח במהלך שוד בנק, הוצא להורג ועברו 18 דקות עד שנקבע מותו.

*- מחקר של נאס"א זיהה כי מחזור המים העולמי השתנה באופן משמעותי עם עלייה ניכרת בכמויות אידוי המים כתוצאה מהעלייה בטמפרטורת היבשה בכדור הארץ.

מידע מלוויינים שמדדו את כוח הכבידה של כדור הארץ העלה כי חלה עלייה של 10 אחוזים בשלב האידוי-דיות (אדי המים המתנדפים מהקרקע ומצמחים לאטמוספרה) בין 2003 ל-2019, פי שניים מההערכות המוקדמות.

על פי המדענים, ככל שהעולם מתחמם, קצב האידוי-דיות צובר תאוצה וכך מתגבר גם קצב התייבשות הקרקע והצמחייה. בנוסף, התאיידות מואצת מהקרקע עלולה לגרום לבצורות באזורים מסוימים ותהיה לכך השפעה משמעותית על חברות אנושיות ומערכות סביבתיות.

*- בית משפט בספרד גזר היום עונשי מאסר ממושכים על שלושה מחברי תא הטרור שביצע את פיגועי הדריסה והדקירה בברצלונה ובעיירת הנופש קרמביליס באוגוסט 2017 שבהם נרצחו 16 בני אדם. מוחמד חולי צ'מאל נידון ל-53 שנה ודריס אוקביר נידון ל-46 שנה אחרי שהורשעו בחברות בארגון טרור, ייצור חומרי נפץ, ניסיון לבצע פיגועים ו-29 סעיפים של פגיעה גופנית חמורה. הנאשם השלישי, סעיד בן עיאזא, נידון לשמונה שנים על סיוע לארגון טרור.

*- חצי שנה אחרי הפסקת האש, עדיין מתוח בנגורנו-קרבאך: אזרבייג'ן הודיעה כי שתפסה שישה חיילים ארמנים מיחידת "סיור וחבלה" שלטענתה ניסו להציב מוקשים בדרכי האספקה לעמדות של הצבא האזרי. משרד ההגנה הארמני טען מנגד כי החיילים ביצעו עבודות הנדסה בשטח שבשליטה ארמנית וכי ננקטים "צעדים הכרחיים" להשבתם.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי