מבזקי חדשות מהעולם ליום 18-5-2021

*- מפגש צמרת ימי: 15 כלי שיט שמשתתפים בשני תמרונים של נאט"ו – "רגנר וייקינג" בהובלת הצי האמריקאי ו"סטרייק ווריור" בהובלת הצי המלכותי הבריטי – נפגשו היום בצפון האוקיינוס האטלנטי. את הצד האמריקאי הובילה אוניית הסער האמפיבית איוו ג'ימה ואת הצד הבריטי הובילה נושאת המטוסים המלכה אליזבת.

*- מושל קרוליינה הדרומית, הנרי מקמסטר, חתם על חוק שקובע כי נידונים למוות חייבים לבחור כיצד יסיימו את חייהם – כיסא חשמלי או כיתת יורים – וזאת אם אין אפשרות לבצע את העונש באמצעות זריקת רעל. החוק החדש יאפשר את חידוש ההוצאות להורג, לראשונה מאז מאי 2010. "המשפחות וקרובי הקורבנות זכאים לצדק על פי החוק", אמר המושל הרפובליקני. "כעת נוכל לספק זאת".

*- הדיכוי עולה שלב: נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, חתם היום על חוק חדש שמעניק למשטרה אישור להשתמש באמצעים צבאיים ובאמצעים מיוחדים אחרים כדי למנוע "הפרות סדר אזרחיות", כולל ירי חי, ואף קובע כי השוטרים לא יהיו אחראים לנזק שנגרם כתוצאה מכך, אם השימוש באמצעי הדיכוי נעשה בהתאם להוראות. בנוסף, החוק מאשר לבצע חיפוש ברכוש של אזרחים בזמן מעצר ואוסר על אזרחים לתעד את כוחות הביטחון במהלך הפעולות להבטחת הסדר הציבורי.

*- הבחירות הכלליות בהונגריה אמורות להתקיים רק בשנה הבאה, אולם היום הן נכנסו להילוך גבוה כאשר ראש העיר הליברלי של בודפשט, גרגיי קרצ'וני, הודיע כי הוא מתמודד על המועמדות לראשות הממשלה מטעם איחוד מפלגות האופוזיציה. קרצ'וני, שנבחר לראשות העיר באוקטובר 2019, נחשב לאיום הגדול ביותר על רה"מ ויקטור אורבן מאז 2010.

*- כנופיית ההאקרים DarkSide, שהייתה אחראית למתקפת הכופר נגד צינור הדלק קולוניאל בארה"ב, הודיעה היום כי היא מפסיקה את פעילותה אחרי שהשרתים שלהם הוחרמו וכל הכספים של חברי הכנופיה ושל המפרסמים "הועברו לחשבון בלתי ידוע". גם החברות שעדיין לא שילמו כופר קיבלו קודים לשחרר את המערכות שלהן.

*- מוזיאון השעווה של מאדאם טוסו בלונדון, שייפתח מחדש ביום שני, הודיע כי הבובות של הנסיך הארי ומייגן מרקל יוצבו באזור VIP חדש, לצד כוכבי הוליווד ובהם בראד פיט וג'ורג' קלוני. הבובות נלקחו שנלקחו מהתצוגה של המשפחה המלכותית בתחילת 2020, כאשר הודיעו על פרישתם. "זה משקף את המעמד החדש שלהם בזירה העולמית כסלבריטאים מובילים", נמסר.

*- רוסיה פרסמה את רשימת המדינות הבלתי ידידותיות, בהתאם לצו שפרסם הנשיא ולדימיר פוטין, והיא כוללת שני שמות בלבד – ארה"ב וצ'כיה – בשל "מעשים בלתי ידידותיים נגד רוסיה, אזרחי רוסיה וישויות רוסיות". לפי הצו, ארה"ב לא תוכל להעסיק אזרחים רוסים בנציגויותיה במדינה, בעוד שצ'כיה תוכל להעסיק לכל היום 19 אזרחים רוסים.

*- אדווין פוטס נבחר למנהיג המפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית בצפון אירלנד במקומה של ארלין פוסטר שהתפטרה, וזאת אחרי שגבר על ג'פרי דונלדסון בהתמודדות הראשונה בתולדות המפלגה. עם זאת, פוטס הבהיר שלא ימלא את תפקיד ראש הממשלה המקומית של החבל וימנה מועמד אחר מטעם המפלגה. פוטס ידוע כמאמין בבריאת העולם ולא בתיאוריית האבולוציה והוא הביע עמדות שנויות במחלוקת נגד הקהילה הגאה, כולל סירוב לאפשר להם לתרום דם.

*- היסטוריה באיטליה: רה"מ מריו דראגי מינה את אליזבטה בלוני לעמוד בראש המחלקה למודיעין ביטחון (DIS), האישה הראשונה שתהיה אחראית על פעילותן של סוכנויות הביון של המדינה ותדווח ישירות לממשלה. בלוני הייתה גם האישה הראשונה היחידה למצבי חירום במשרד החוץ שמטפלת באזרחים שנקלעים למצוקה ברחבי העולם, כולל חטיפות ואסונות טבע.

*- אלן דג'נרס הודיעה כי העונה ה-19 של תוכנית האירוח שלה, שתחל בקרוב, תהיה האחרונה והיא תרד מהמסך ב-2022. "התוכנית כבר לא מהווה אתגר עבורי", אמר המגישה והקומיקאית שטענה כי אין קשר לפרסומים על "סביבת עבודה רעילה" ולירידה ברייטינג. "תכננתי את זה מראש, רציתי לפרוש כבר אחרי העונה ה-16, אבל שכנעו אותי להמשיך".

*- רדובן קרדז'יץ' (75), שהיה מנהיג הסרבים בבוסניה במהלך מלחמת האזרחים, יועבר ממתקן הכליאה בהולנד לבית כלא בבריטניה כדי לרצות את עונש מאסר העולם שנגזר עליו על רצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות – כך מסר שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב.

"קרדז'יץ' הוא אחד האנשים הבודדים שהורשע ברצח עם", אמר ראב. "הוא היה אחראי למעשי טבח של גברים, נשים וילדים ברצח העם בסרברניצה וסייע לבצע את המצור על סרייבו עם התקפות חסרות רחמים על אזרחים. אנו יכולים גאים בעובדה שמהתמיכה הבריטית שסייעה להבטיח את מעצרו ועד תא הכלא שעומד פניו, בריטניה תמכה במרדף של 30 שנה אחרי צדק על המעשים המחרידים האלה".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי