במלחמה הבאה, ישראל תצטרך להתמודד עם ארבע זירות במקביל

במקרה של עימות בין ישראל לאיראן שידרדר למלחמה כוללת, ישראל עלולה להתמודד עם מתקפות מארבע מדינות ע"י מילציות הנתמכות ע"י איראן.

משה"מ הקים רשת עצומה של כוחות מיליציה ההולכים ומתרבים ברחבי המזרח התיכון. על פי המומחה האיראני נאדר אוסקווי (Nader Uskowi) באתר forbes, כוח קודס גייס, חימש וארגן עד 200,000 לוחמי מילציות שיעיות ברחבי המזה"ת.

בשנים האחרונות משה"מ סיפקו לרבים ממליציות אלו, טילים ארוכי טווח. זה גם גרם לכמה מאותם מיליציות (חיזבאללה, ח'ותים) לייצר כלי נשק כאלו או חלקים מהם באופן מקומי.

במאמר מחקרי שפורסם בימים אלו ע"י המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגי (IISS) שכותרתו: "טילים רב לאומיים: הגישה החדשה של איראן להפצת טילים", מעריך את האסטרטגיה של איראן לספק למיליציות שלו טילים ארוכי טווח. העיתון מציין כי כול קודס, בשיתוף פעולה עם תעשיית הטיילים האיראנית "נראה כי הוא מתכוון לאפשר לכל מחוזות המיליציה העיקריים להיות מסוגלים לייצר רקטות, וטילים מונחים מדויקים, באופן אוטומטי".

הצלחתו של פרויקט רב לאומי זה משליך ביטחונית ואסטרטגית על ישראל. וככל הנראה הפרויקט התקדם משמעותית בשנים האחרונות. מהצפון שלה בלבנון ועד דרום – מזרח לתימן, ישראל רואה התפשטות מהירה של טילים מסוכנים יותר ויותר בידי גרורותיה של איראן.

לבנון

המיליציה המסוכנת המצליחה ביותר של איראן היא ללא ספק ארגון חיזבאללה בלבנון. משה"מ הקים מיליציה שיעית חזקה זו על קרע הכניסה הישראלית ללבנון ב-1982. חיזבאללה נלחם בישראל במשל 18 שנה בדרום לבנון עד שהוחזר חזרה לישראל בשנת 2000.

בהמשך הצליח הארגון לשרוד את הפצצות חיל האוויר הישראלי במלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006. מלחמה זו נפתחה עקב מארב של חיזבאללה לכוח ישראלי, פיצוץ הג'יפ וחטיפת חיילים באזור הגבול.

גם ישראל וגם חיזבאללה נמנעו מהסלמה נוספת מאחרי מלחמת לבנון השנייה. במהלך 15 השנים שאחרי, איראן סייעה לחיזבאללה לבנות ארסנל עצום של טילים ורקטות המאוכלסות בכל רחבי לבנון.

במלחמת לבנון השנייה, לחיזבאללה היו רקטות קצרי טווח ולא מדויקות שנועדו להטיל אימה על ערי הצפון. כיום חיזבאללה מבר ארסנל עצום של טילים, טילים ארוכי טווח, שעל פי הערכות צבר למעלה מ-100,000 טילים. שרבים מהם בעלי טווח היכול לפגוע בכל מקום במדינת ישראל.

כחלק מפרויקט הדיוק של חיזבאללה, משה"מ סייעו לחיזבאללה לבנות מפעלי ייצור והשבחת טילים, בכדי לעזור להם לשפר את הדיוק והטווח של הארסנל הקיים אצלו.

דו"ח של IISS הנ"ל, ציטט ראיון משנת 2020 של תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה עם מפקד משה"מ שסיכם את המטרה הכוללת של פרויקטים מסוג זה, בהתייחס לפתגם ישן: "תן לאיש דג ותאכיל אותו ליום, תלמד אותו לדוג ותאכיל אותו לכל החיים".

בשנת 2019 העריך צה"ל כי חיזבאללה מחזיק בעשרות טק"ק מדויקים ומונחים. עם זאת צה"ל הגיעה למסקנה כי חיזבאללה נאלץ לייצר אותם באופן מקומי עקב הקושי להעביר אליו טילים ישירות מאיראן.

החל משנת 2013 איראן ניסתה להעביר טילים ישירות לחיזבאללה דרך סוריה השוקעת במלחמה, רק כדי להגיב למתקפות חיל האוויר הישראלי. איראן העבירה הילוך בשנת 2016, והחלה להעביר חלקי טילים לייצור מקומי בלבנון, שם פחות סביר שחיה"א הישראלי יתקוף מחשש להתלקחות אזורית.

במקרה של מלחמת לבנון שלישית בין ישראל לחיזבאללה, ארסנל הטילים של חיזבאללה הפך לעצום במהלך 15 השנים האחרונות, כך לפי המומחה לחיזבאללה ניקולאס בלנפורד (Nicholas Blanford), חיזבאללה עלול לגרום להרס ואובדן חיים הגדול ביותר מאז מלחמת העצמאות ב-1948 בעורף הישראלי, אך לבנון תהיה משוטחת כמו חניה לרכבים.

סוריה

מאז שנותיו הראשונות של מלחמת האזרחים בסוריה, חיל האוויר הישראלי ניהל מסע תקיפות ברחבי סוריה כדי למנוע מאיראן להעביר טילים מתקדמים לחיזבאללה בלבנון. רק בשנת 2020 בלבד, חיה"א הישראלי ביצע לפחות 500 תקיפות אוויריות ברחבי סוריה. בכל אותה שנה, סוריה (לטענתה) הגיבה בכ-900 טילי הגנה אווירית.

מקורות מודיעין שצוטטו על ידי רויטרס באפריל, העלו כי ישראל הרחיבה באופן משמעותי את סדרת התקיפות האוויריות שלה ברחבי סוריה. עקב החשד להרחבת פרויקט הדיוק ע"י הקמת מתקנים לייצור ושיפור טילים בסוריה. "איראן מעבירה חלקים מתעשיית הטילים והנשק המתקדמת שלה, לאתרים תת-קרקעיים בסוריה, כדי לפתח ארסנל המיועד לטווח מרכזי אוכלוסייה בישראל".

הדו"ח ציין כי מבחינת איראן, פיתוח טילים מדויקים "בחסות סוריה, נתפס פחות פגיע לתקיפה ישראלית, מאשר להעביר אותם באוויר או ביבשה מאיראן לסוריה".

המתקפות של חיה"א הישראלי הצליחו להוריד את מאמצי איראן להקים מערך הגנה אווירית בבסיסים צבאיים סורים מהם היא פועלת, ומנעו ממנה לשדרג את ההגנות האוויריות המיושנות של סוריה, שאת חלקם ישראל השמידה בשנים האחרונות.

המאמצים הנוכחיים של איראן להעניק לאנשי המיליציות שלה בסוריה את האמצעים להרכיב טילים המסוגלים לאיים על ישראל, תואמים את יעדי פרויקט הדיוק שלה בלבנון, כמו פרויקטים אחרים דומים בעיראק ובתימן onecharmingday.

עיראק

בעירק, שם נשלטות הקבוצות החמושות החזקות ביותר (המוכרים כחיזבאללה עיראק) הפועלות תחת מטריית כוחות הגיוס העממיים של הרוב השיעי (PMF) על ידי איראן, סיפקה טהראן לאנשי המיליציה שלה רקטות מתקדמות יותר, ולאחרונה אף מזל"טים חמושים.

בשנת 2018 העבירה איראן מספר מועט של טילים בליסטיים קצרי טווח (SRBM) למיליציות אלו, כחלק מתוכנית גיבוי במקרה שאיראן תותקף מישראל או מארה"ב.

"טילי זלזל (Zelzal), פתאח-110 (Fateh-110), וזולפאקר (Zolfaqar) נעים בטווחים של 200-700 ק"מ, מה שמציב את ריאד או תל אביב בטווח הטילים", כך על פי דו"ח רויטרס שפרסמה ב-2018.

כמו כן איראן סייעה למיליציות אלו להקים מפעלים לבניית טילים בעיראק. ביולי 2020 חשף ארגון באדר (Badr Organization) העיראקי הנתמך ע"י איראן, מגוון רקטות מתוצרת מקומית הדומות לרקטות האיראניות.

העברה מוצלחת של הטכנולוגיה, המרכיבים והידע מקשים על מניעת ההתפשטות של טק"ק בארסנלי מיליציות אלו.

נראה כי איראן משתמשת באותה אסטרטגיה גם עם מזל"טים. בינואר האחרון מל"טים מתאבדים שמקורם בשטח העיראקי שוגרו לכיוון ארמון המלוכה בריאד. על פי הדיווחים "החלקים סופקו מאיראן והורכבו בעיראק".

ארסנל הנשק ההולך וגדל של SRBM בעירק עלול לאיים על ישראל במקרה של מלחמת איראן – ישראל, כמו גם מזל"טים ארוכי טווח.

ישראל מכירה את האיום הפוטנציאלי שעשויים להוות הכוחות הנתמכים על ידי איראן בעיראק, מכיוון שבשנת 2019 על פי מקורות זרים, ישראל היא זו שעמדה מאחורי סדרת תקיפות על מתקני PMF ברחבי עיראק. אלה היו התקיפות האוויריות הראשונות של ישראל על שטח עירקי מאז שישראל הרסה את הכור הגרעיני באוסיראק ביוני 1981. התקפות אוויריות עתידיות של ישראל נגד מיליציות עירקיות וארסנלי הנשק שלהם, עלולים לתגבר משמעותית אם הן יתחילו להתפתח ולאיים להשתמש בכלי נשק פוגעניים ארוכי טווח.

תימן

ואז יש לנו את תימן. הח'ותים יורים שוב ושוב אל הבירה הסעודית הסמוכה עם טילים בליסטיים ומדויקים.

לפי כמה דיווחים, סיוע טכני, כספי, ואספקת רכיבים מאיראן, העניקו לח'ותים את היכולת לייצר נשק בליסטי בייצור מקומי.
בינואר האחרון, דו"ח מועצת הביטחון של האו"ם קבע כי: "מערך ראיות הולך וגובר מראה כי אנשים וגופים ברפובליקה האסלאמית של איראן, מספקים כמויות משמעותיות של כלי נשק ורכיבים לח'ותים".

כמו הטילים שיש בידי חיזבאללה לבנון והמיליציות העיראקיות, הדיוק והטווח של כלי הנשק הללו גדל בצורה אקספוננציאלי, ועלולים להוות בקרוב איום על ישראל.

בדיון בוועדת החוץ של בית הנבחרים ב-21 לאפריל, אמר טים לנדרקינג (Tim Lenderking), השליח המיוחד בארה"ב בתימן, למחוקקים: "איראן מסייעת לח'ותים לכוונן את יכולת הטילים והמזל"טים שלהם" והוסיף, "למרבה הצער התמיכה האיראנית משפיעה בכך שאנו רואים תקיפות חוזרות ונשנות על ממלכת ערב הסעודית, וכן על מדינות אחרות, יותר דיוק ויותר קטלניות".

התקשורת בישראל דיווחה עוד בינואר האחרון כי נפרסה סוללת כיפת ברזל ופטריוט ליד העיר אילת, מחשש שהח'ותים ינסו לפגע באזור זה עם טילים או מזל"טים.

בדצמבר 2020 דו"צ ציטט גורמי מודיעין ואמר כי איראן מסייעת למיליציות בעיראק ובתימן בפיתוח מזל"טים וטילים חכמים העלולים להתמקד בישראל.

בערך באותה תקופה דווח באתר ניוזוויק (Newsweek) כי איראן העבירה לח'ותים אמל"ח מסוג שאהד-136 (Shahed-136) הידועים גם בשם קמיקזה, שזו הגרסה הכי מתקדמת בסדרת שאהד.  טילים אלו מסוגלים להגיע לישראל משטח תימן. (c) 2019 OnlineCasinoThe effects of low and high doses of amphetamine on the 3H-GABA release in vitro from rat striatal how to tell if a poker chip is real slices.

הטילים הבליסטיים לטווח בינוני בורקאן-2 (Burkan-2) ששימשו את הח'ותים בשנים האחרונות, משלבים בתוכם חלקים של טילי סקאד וחלקים של טיל קיאם (Qiam) האיראני. יש לו טווח של 650 מייל (שווה ערך של 1,000 ק"מ). עם זאת הח'ותים הוכיחו כי הם מסוגלים לפתח גרסה לטווח רחוק יותר. טיל זה מכונה בורקאן-3 (Burkan-3) עם טווח מרשים של 900 מייל (שווה ערך של 1,450 ק"מ). הח'ותים השתמשו בטיל זה כנגד ריאד במתקפה האחרונה בפברואר.

האנליסט הצבאי מייקל נייטס (Michael Knights) שפרט על יכולות המל"טים והטילים הח'ותים בדו"ח של אפריל למכון וושינגטון, הזהיר כי הטיל בורקאן-4 (Burkan-4) הוא עשוי להיות לטווח ארוך יותר ולאיים בקרוב על ישראל.

בדו"ח הוא הוסיף: "העיר אילת, בקצה הדרומי של ישראל, נמצאת רק 1,100 מייל מאזור השיגורים של הח'ותים, ושאר ישראל (יחד עם אזורים שונים במצרים וירדן) נמצאים בטווח של 1,250 מיילים", והוסיף "במילים אחרות, עם גידול נוסף בטווח של 20% בלבד, טילי הח'ותים יוכלו לפגוע בישראל – מה שעשוי להסביר מדוע נפרסו סוללות כיפת ברזל ופטריוט ליד אילת".