דיווחי מודיעין באירופה: איראן חיפשה אמצעי לחימה גרעיניים בשנה שעברה

סוכנויות הביון ההולנדיות, השבדיות והגרמניות דיווחו כי איראן עשתה ניסיונות מרובים בשנת 2020 להשיג טכנולוגיה לתוכנית נשק להשמדה המונית ולא הפסיקה את מאמציה לפתח נשק אטומי, על פי פוקס ניוז .

בדו"ח צוין כי סוכנות הביון ההולנדית הצליחה לסכל ניסיונות איראניים להשיג את החומרים הדרושים לפיתוח נשק להשמדה המונית. 

הדו"ח ציין כי מלבד איראן, מדינות כמו סוריה, פקיסטן וצפון קוריאה ניסו להשיג מוצרים וטכנולוגיות כאלה בשנה שעברה.

סוכנות הביון לא מסרה פרטים על הניסיונות המרובים של מדינות אלה לאבטח אמצעי לחימה להשמדת המונים. הדו"ח גם לא הזכיר אם המשטר האיראני רכש באופן בלתי חוקי את הטכנולוגיה והציוד הדרוש לתוכנית הגרעין שלו.

סוכנות הביטחון השבדית חשפה גם בדו"ח המודיעיני שלה לשנת 2020 כי איראן ביקשה להשיג טכנולוגיה שוודית לתוכנית הנשק הגרעיני שלה. על פי המסמך, איראן מבצעת גם פעולות ריגול שמכוונות בעיקר לתעשיית ההיי-טק ולמוצרים שבדיים, שיכולים לשמש בתוכניות נשק גרעיני. 

המסמך בן 88 העמודים מצביע על כך שהמשטר האיראני מנהל ריגול תעשייתי נגד המדינה הסקנדינבית ומתמקד בתעשייה שלה.

באפריל האחרון כתב המשרד הבווארי להגנת החוקה, סוכנות הביון המקומית של מדינת דרום גרמניה, בדו"ח משנת 2020: "מדינות כמו איראן, צפון קוריאה, סוריה ופקיסטן עושות מאמצים להרחיב את יכולות הנשק הקונבנציונלי ואת ארסנל הנשק שלהן תוך כדי ייצור או מודרניזציה מתמשכת של כלי נשק להשמדה המונית. ".

סוכנות הביון הגרמנית ציינה כי "על מנת להשיג את הידע הדרוש ואת הרכיבים המתאימים, מדינות אלה מנסות ליצור קשרים מסחריים עם חברות במדינות הייטק כמו גרמניה."

ארצות הברית מנהלת משא ומתן עקיף עם איראן בווינה, כדי לחזור להסכם הגרעין משנת 2015, ממנו פרש הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. 

ג'ייסון מ' ברודסקי, אנליסט ראשי במזרח התיכון באיראן אינטרנשיונל, אמר לפוקס ניוז: "אני חושב שהתוצאות הללו מאששות את הסביבה הנוחה שאירופה מספקת לאיראן לנהל ריגול תעשייתי ושלל פעילויות מודיעיניות אחרות." 

הוא הוסיף, "זה מדגיש את הצורך שקבוצת שלוש המדינות [בריטניה, צרפת, גרמניה] וארצות הברית ידרשו הסברים אמינים מטהרן לגבי עקבות האורניום שנמצאו באתרים לא מוכרזים ברחבי הארץ כחלק מהבהרות נוספות בנושאים צבאיים בולטים מול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

Iran, the United States, and Nuclear Weapons: Questions and Answers - Union  of Concerned Scientists