מאמץ אמריקאי למניעת הסלמה בין ישראל לאיראן

ההתקדמות המתמשכת בשיחות הגרעין האיראניות בווינה עשויה לסכל כל הסלמה או מלחמה משמעותית בין ישראל לאיראן, אם ישראל תאמין שניסיון לערער הסכם כלשהו יעלה לה הרבה במערכת היחסים עם וושינגטון, כך כותב כתב העת " פוריין אפיירס ". 

אך תאונות המתרחשות כעת בצורה מפחידה עלולות להוביל לפיצוץ גדול בין שתי המדינות .

המגזין אומר: "פיצוץ 11 באפריל במתקן הגרעיני בנתנז – אות מאשימה איראן כי ישראל ביצעה – היה מכה דרמטית במלחמת הצללים על תוכנית הגרעין האיראנית." 

בתגובה להתקפה, איראן הגבירה את יכולת ההעשרה שלה. טיל סורי נחת בסמוך לכור דימונה בישראל ב- 22 באפריל, אז הגיבה ישראל נגד אתר שיגור הטיל בסוריה. 

משרד החוץ סבור כי השתלשלות אירועים כזו עשויה להוביל, אפילו שלא בכוונה, להסלמה גדולה ולהתחלת הסכסוך.

"במוקדם או במאוחר, ישראל תשתמש ככל הנראה בכוחה הצבאי כדי לנסות למנוע מאיראן נשק המבוסס על אורניום מועשר", אמר.

מנגד, "ממשל הנשיא ג'ו ביידן, העסוק בפוליטיקה הפנימית, הביע את כוונתו לחזור להסכם הגרעין האיראני מ -2015, אך נראה כי הוא לא ממהר לעשות זאת". 

ארצות הברית פרשה מההסכם בשנת 2018 והטילה מחדש את הסנקציות על איראן במהלך נשיאותו של דונלד טראמפ. איראן הגיבה לכך, מאז 2019 ,בהפרת מגבלות רבות שהעסקה הציבה על פעילותה הגרעינית.

המגזין סבור כי ללא דיפלומטיה נרחבת של ארה"ב שתרסן את ישראל ואת איראן, הממשל יכול למצוא את עצמו בקלות נגרר לסכסוך שהוא לא רצה ולא נזקק לו ויערער את סדר העדיפויות האמיתי שלו בבית.

בתדרוך לקונגרס ב- 14 באפריל זיהה מנהל המודיעין הלאומי אבריל היינס את איראן כאחד מארבעת האיומים הראשונים העומדים בפני ארצות הברית. 

"אנו מעריכים כי איראן יכולה להסלים את המתיחות ולאיים על האינטרסים של ארצות הברית ובעלות הברית שלנו בשנה הבאה," אמרה. 

הערכה זו נובעת בחלקה מהתסכולים ההולכים וגדלים של איראן בבית ומחוצה לה, על פי המגזין, שהצביע על כך שהסנקציות הרסו את כלכלת איראן, וסם הנדבקים בקורונה רק  גוברים. סירובה להתמודד ישירות עם וושינגטון הפך את ההקלה בסנקציות לאפשרות שעדיין לא מעשית .

"עד כה טהרן נמנעה מלקחת סיכונים בתגובה לתקיפות ארה"ב וישראל, כולל חיסול של מדען איראני בכיר וחבלה באתרי הגרעין האיראניים. אך עמדה זו עשויה להשתנות", מוסיף המגזין.

האתר הסביר כי ההחלטה של ​​איראן להתחיל להעשיר אורניום בשיעור של 60 אחוזים היא עדות ברורה ליכולתה להגיע ל -90 אחוז, ובכך לייצר נשק גרעיני יחסית מהר.

מנקודת המבט הישראלית, ההסלמה עם איראן עשויה להיות אטרקטיבית עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו מכיוון שהוא נתקל בבעיות פנימיות, כולל האשמות בשחיתות ומשבר פוליטי.

כדי להתמודד עם זה, אומר המגזין כי אין אפשרויות קלות העומדות בפני ארצות הברית להסיט את נתניהו מדרך ההסלמה שלו. 

"נתניהו חושב שהוא יודע להתמודד עם וושינגטון. יש לו תמיכה רבה במפלגה הרפובליקנית ובקרב דמוקרטים רבים. הוא גם חישב שממשל ביידן לא ירצה לסכן את סדר היום החקיקתי הפנימי שלו על ידי מעורבות בסכסוך עם ישראל", הוסיף כתב העת.

המגזין סבור כי "המדיניות האמריקנית היחידה שעשויה להרתיע את נתניהו מהדרך המובילה למלחמה תהיה דחייה נחרצת ודיפלומטיה תקיפה." 

האתר מסביר ואומר כי "וושינגטון תצטרך לגרום לנתניהו להבין כי הסלמה נוספת עם איראן תפגע ביחסי ארה"ב וישראל, וכי הממשל לא ייסוג לנוכח הלחץ הפוליטי הפנימי."

בינתיים, הממשל יצטרך ללחוץ על יתר החתומים על הסכם הגרעין לומר לאיראן במונחים חד משמעיים כי פעולותיה פרובוקטיביות, שחלק מעמדותיה בשיחות וינה אינן סבירות וכי הזמן חלף ויש לחזור לעמידה מלאה בתנאי הסכם הגרעין משנת 2015 .

כתב העת מציין כי העמדה הנחרצת עם ישראל והדיפלומטיה הקשוחה בנוגע להסכם הגרעין של האמריקאים עשויים למנוע הדרדרות להסלמה מסוכנת בין ישראל לאיראן.

تقارير: إيران تهدد إسرائيل ... لن نبقى صامتين على هجماتكم في سورية - ANHA |  HAWARNEWS | العربية