רוסיה במאמצים להתבסס בדרום סוריה. התמונה היותר מלאה

השבוע דיווחו אמצעי תקשורת סורים על סיכסוכי שכנים בדרום סוריה שהרוסים ניסו ליישב , לא תמיד בהצלחה יתרה.

הדיווח היה כדלקמן:

פגישה התקיימה בעיירה בוסרה אלשאם, מזרחית לעיר המחוז דרעא, ביום שלישי, 13 באפריל, בין נכבדי העיר לנכבדי העיירה "אל-קוראיה" באזור הכפרי של מחוז אלסווידה בכדי לשים קץ לבעיות שהחלו לאחרונה ואיימו להחזיר את המתיחות בין שני השכנים.

אתר החדשות הסורי "זמן אלוואסל" מדווח כי התקיימה פגישה בחסות רוסיה, ומטרתה העיקרית הייתה לפתור את נושא הבדואים העקורים מהעיירה "אל-קוראיה" שנסו לעבר הכפר דרעא.

שורשי הבעיה החלו להופיע בשנה שעברה, אז התפתחו עימותים בין חטיבה 8 מגייס 5  של צבא סוריה אך הנאמנה לרוסים לבין המיליציות העממיות של הדרוזים  בסווידא בפאתי העיירה "אל-קוראיה".

באותה תקופה האשימו המיליציות הדרוזיות את הבדואים בתמיכה בחטיבה 8, ואילצו יותר מ -35 משפחות לברוח לעבר העיר דרעא.

האתר ציין כי הפגישה לא הניבה את הפירות הרצויים ולא נתנה פתרונות להחזרת המשפחות לבתיהם.

הוא ציין כי הנכבדים  ב"אל קוראיה "האשימו את הבדואים בהתקפות על החקלאים, והאשימו אותם בחבלה בשטחים נרחבים של אדמות חקלאיות בעונה שעברה.

הידיעה כמובן אינה מציירת את התמונה המלאה של הנעשה בדרום סוריה ואת המאמצים הכבירים שהרוסים משקיעים באזור הן על מנת להחזיר את השקט לגזרה זאת של המדינה והן כדי לדחוק את האיראנים והחיזבאללה מהאזור.

גם האיראנים וגם החיזבאללה משקיעים מצידם מאמצים גדולים על מנת להתבסס בשטח ולא רק כדי להקים חזית פעילה מול גבול הגולן הישראלי אלא כל דרום סוריה וגבולה עם הירדן מהווה תחנה חשובה בדרך הסמים המוביל מצפון לבנון וסוריה לעבר מדינות המפרץ שם הם מנסים למכור את הסמים שהם מייצרים יחד עם התרופות המזוייפות שהם מפיקים במעבדות שלהם.

גם הרוסים וגם האיראנים גייסו בשנים האחרונות מאות צעירים מאזורי דרום סוריה כדי לשרת במיליציות החמושות המקומיות שמקבלות את פקודותיהן מהגוף שמשלם להם את משכורתם ולא ממש משנה להם שצבא המולדת שלהם , צבא סוריה , סובל ממחסור חמור בחיילים עקב מחזורי גיוס חסרים ביותר.

יש לציין כי לאחרונה ישנה מתיחות קשה בין הדרוזים במחוז סוידאא למשטר אסד והרוסים פועלים להגן על הדרוזים מפני תקיפות הצבא הסורי המנסה לרדות בהם. גם החיזבאללה והאיראנים מתייחסים בזלזול וביד קשה נגד הדרוזים מה שגורם לתקריות אש רבות שבצידן נפגעים רבים בין הצדדים.

החיזבאללה מנסה אף להפיץ סמים בקרב צעירי הדרוזים בדרום סוריה למגינת להם של נכבדי העדה.

הפיקוד הרוסי בסוריה, הנמצא בבסיס חיל האוויר חמיימים בצפון מערב המדינה פועל, על פי הוראה מלמעלה, לבסס את כוחובדרום סוריה ומול גבול ישראל ולדחוק באופן אגרסיבי את האיראנים והחיזבאללה מכל האזור, לא תמיד בהצלחה יתירה.

הניסיון להיות מעורב בנושאים אזרחיים בדרום סוריה הוא פרי רצון רוסי למצוא חן בעיני תושבי האזור מתוך הבנה שרק שיתוף פעולה מקומי יביא לתוצאות מוכחות שיקלו על הרוסים להשתלט על כל דרום סוריה ולכפות את מרותה גם שם, כחלק מכוונה כוללת להשתלט בלעדית על כל שטח סוריה ומשאביה.

יש עוד לציין כי בתחילת המרד בדרום סוריה וניסיון של דאעש להשתלט על כל דרום סוריה, הצטרפו הבדואים החיים באזור לכוחות דאעש וניסו לסלק את מאות אלפי הדרוזים מכל דרום סוריה אך רק מאמץ של מדינות זרות, כולל ישראל, סיכל כוונה זאת . זרעי הפורענות והשנאה נטעו כבר אז בין הבדואים והדרוזים שאינם מפספסים הזדמנות כדי להיפרע מהבדואים על מה שרצו לעשות להם . הרוסים מנסים לפשר ולתווך בין הצדדים הניצים.