דו"ח מודיעין אמריקני מנבא עתיד שחור בסוריה בשנים הקרובות

אתמול, יום שלישי, פרסם ה- CIA דו"ח מודיעיני בו הוא מעריך כי צפוי המשך המלחמה בסוריה בשנים הקרובות, אשר יחמיר את המשברים הכלכליים וההומניטריים במדינה, ויגרום לגל הגירה חדש.  

החלק הלא-סודי של  הדו"ח שפורסם על ידי מנהל המודיעין אבריל היינס, בתיאום עם ראשי קהילת המודיעין האמריקאית, המוקדש להערכת איומים גלובליים, הוגש לקונגרס האמריקאי וועדות השירותים המזוינים של בית הנבחרים והסנאט. 

הדו"ח בן 27 העמודים עוסק באיומים הגלובליים הבולטים ביותר על ביטחונה הלאומי של ארה"ב, משברים בנוסף להערכות באשר מהלכים רוסיים ואיראניים.

בגזרת המזרח התיכון הקדיש הדו"ח סעיף לסוריה. 

הדו"ח מתאר את המצב בסוריה באופן כללי, ומנבא "את המשך הסכסוך, ההידרדרות הכלכלית והמשברים ההומניטריים במהלך השנים הקרובות, מה שיגביר את האיומים על הכוחות האמריקניים באזור."

הדו"ח הוסיף, "בשאר אסד שולט היטב במרכז סוריה ויילחם להחזיר את השליטה במדינה כולה, נגד גורמי המרד שנותרו, – כלשון הדו"ח – כולל הכוחות הטורקיים המחזקים את כוחם של האסלאם הקיצוני והאופוזיציה במחוז אידליב. "

הדו"ח ציין כי משטר אסד "יפסיק את המשא ומתן המשמעותי בתמיכת רוסיה ואיראן בכך", בהתייחס למו"מ עם ועדת המשא ומתן העליונה בנושא החוקה.

 הדו"ח אמנם אישר כי "הכורדים, בהתייחס למיליציית "קסד" במזרח סוריה, יתמודדו עם לחץ הולך וגובר מצד משטר אסד, הרוסים והטורקים", במיוחד עם הידרדרות התנאים הכלכליים וההומניטריים בשורותיהם אם ארצות הברית תיסוג מהאזור. 

הדו"ח ציין גם כי הכוחות האמריקניים במזרח סוריה יתמודדו לרוב עם איומים מצד איראן וקבוצות הקשורות למשטר אסד באמצעות התקפות אפשריות, והצביעו על כך שהמחבלים ,"מבלי להתייחס למפלגה ספציפית", ינסו לצאת למתקפות על המקלטים הבטוחים של המערב במזרח התיכון.

הדו"ח קבע כי גידול הלחימה, הקריסה הכלכלית והידרדרות המצב ההומניטרי "יביאו לעידוד גל חדש של הגירה ועקירה", וכי הגבלות התנועה עקב נגיף הקורונה החדש יגבירו את דיכוי זרמי המהגרים בשנה זו.

על השליטה במדינות התומכות במשטר אסד, נכתב בדו"ח: "איראן נחושה לשמור על השפעתה בסוריה, ומבקשת נוכחות צבאית קבועה ועסקאות כלכליות שם בסיום הסכסוך, כדי להגביר את השפעתה האזורית תוך המשך התמיכה בחיזבאללה. "

לדבריו, רוסיה מרחיבה את השפעתה במזרח התיכון ומשתמשת במעורבותה בסוריה ולוב כדי להגביר את השפעתה, לערער את ההגמוניה האמריקאית, להציג עצמה כמתווכת הכרחית ולהשיג זכויות גישה צבאיות והזדמנויות כלכליות.

בחלק של הדיווח על הטרור העולמי הוא נגע בנושא דאעש ובאתגרים העומדים בפני הארגון לאחר שארה"ב ערערה את תנועותיו ונלחמה בו, והצביע על כך שדאעש ינסה להרחיב את פעילותו בעירק ובסוריה ויפתח במתקפות אפשריות נגד מנהיגים מקומיים בולטים, גורמי ביטחון ותשתית.

בדו"ח נאמר כי "המזרח התיכון יישאר אזור המאופיין בסכסוכים נרחבים, המשך הטרור וההתקוממויות הפעילות, בעוד חוסר שביעות רצון עממי ואי שקט חברתי וכלכלי ימשיכו להיתגבר, במיוחד כשהאזור נלחם בהשלכות הכלכליות של מגיפת הקורונה."

בגלל העימותים שהשתוללו על אש נמוכה, יתכן שמדינות מסוימות יתמודדו עם תנאים העלולים לדחוף אותן להתמוטטות, במיוחד אם רוסיה, טורקיה ומדינות אחרות יתערבו.