השבועיים שבין ה-27.3.21 ל- 8.4.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- נשלמה הגשת רשימות המועמדים לבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית. מול רשימה חזקה ומגובשת של החמא"ס, מגיעה הפת"ח עם 3 רשימות יריבות, לצד מספר רב של רשימות חמולתיות, שרובן ממאגר התמיכה של התנועה, מה שמנבא נצחון חמא"סי כמעט בודאות.

*- על רקע זה, מנסים בפת"ח להעלות מחדש את נושא הבחירות בירושלים, שעשוי לשמש עילה לדחיית הבחירות. בחמא"ס ובשמאל, מדגישים שלא יסכימו לביטול הבחירות בשום עילה.
*- הקורונה ממשיכה להתפשט באיו"ש וברצועה ומאלצת את השלטונות בשני האזורים לנקוט בצעדי חירום.
*- הרש"פ ממשיכה לעודד הפגנות ועימותים במוקדי החיכוך עם ההתיישבות היהודית. הרס מאחז ליד כוכב השחר מוצג כ"נצחון" הנאבקים הפלסטינים. בזה צויין "יום האדמה", שהוא גם יום השנה לתחילת "מצעדי השיבה", לאורך קו התפר, בצל איומים לחדש פעילות זו.
*- קצין במשטרת החמא"ס מרפיח נעצר לאחר שהפעיל בית בושת לטובת פעילים בתנועה.
*- חודש הרמדאן יחל בשבוע הבא.

ובהרחבה:

השבוע נסגרה ופורסמה רשימת המפלגות המבקשות להתמודד בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית, הכוללת 36 רשימות, מהן 7 המייצגות זרמים פוליטיים, והיתר מייצגות חמולות או קבוצות עצמאיות.
בראש רשימת החמא"ס עומדים ח'ליל אלחיה ונזאר עודאללה מעזה ועימם, מחמד אבו טיר מירושלים, ולמא ח'אטר מחברון. הרשימה נקראת:"ניפגש בירושלים", וניכר שהיא נבנתה כמעט ללא סכסוכים ומאבקים פנימיים, תוך הקדשת מחשבה, מי יכול להביא את מירב התמיכה. בין חברי הרשימה נמנה חסן סלאמה, המחבל שתיכנן את שורת פיגועי האוטובוסים בירושלים, לאחר חיסול המהנדס יחיא עיאש בתחילת 1996, ומרצה עונש של 65 מאסרי עולם. מועמדותו של סלאמה נפסלה ע"י ועדת הבחירות, בנימוק שהוא לא נכלל בספר הבוחרים, כאנשי החמא"ס תקפו את ההחלטה, בטענה שמי שתרם כה רבות למולדת, חייב להיות כלול בספר הבוחרים.

הנה תמונות של הגשת רשימת החמאס לועדת הבחירות:

לעומת החמא"ס הגיעה הפת"ח לבחירות שסועה לחלוטין, כאשר לצד הרשימה הרשמית, הנקראת "אלעאצפה" (הסופה – כינוי הזרוע הצבאית של הפת"ח בראשית פעילות הארגון), הוגשו גם רשימת "אלחוריה", החירות, בראשות נאצר אלקדוה, אחיינו של ערפאת, ופדוא ברגותי, אשתו של מרואן ברגותי, המוחזק בכלא, ומבקש להתמודד משם על תפקיד יו"ר הרש"פ. לצידם שותף ברשימה גם פעיל הפת"ח, עבד אלפתאח חמאיל מכפר מאלכ שממערב לראמאללה, מי שכיהן בעבר גם כמושל מחוז בית לחם.
לצד רשימות אלו, מתמודדת גם רשימת אנשי מחמד דחלאן, שבראשה עומד סמיר משהראוי, מראשי המחנה, וכן שותפים בה סרי נסיבה ממזרח ירושלים, נשיא אוניברסיטת "אלקדס", וג'האד טומליה, ראש הפת"ח במחנה הפליטים אלאמערי.
בראש רשימת הפת"ח הרשמית הוצב מחמוד עאלול, סגנו של אבו מאזן בהנהגת הרשמיתפארס, שנחשב מנאמני ברגותי, אבל בשל מעמדו ברש"פ לא יכל שלא להיכלל ברשימה. לעומת זאת פרשו מהרשימה שניים מהצירים במחאה על ייצוג לא הולם למחוז ח'אן יונס ברשימה.
לא רק הפיצול מאפיין את רשימת הפת"ח, אלא גם תחושת חוסר השליטה בפעילי השטח, כאשר עם היוודע זהות חברי הרשימה, הביעו פעילים רבים ברחבי איו"ש מורת רוח, תוך ביצוע ירי באויר, וירי לעבר בתים של חברים ברשימה ואיום על חייהם.
מה שברור מכל התנהלות הפת"ח שהארגון משוסע, וסיכוייו לנצח בבחירות אפסיים אם בכלל, אלא אם כן יצליחו אנשיו לזייף את התוצאות בהיקף נרחב.

מציאות זו אכן מדירה שינה מעיני ראשי הארגון, שגם כעת מנסים לשכנע את מרואן ברגותי ונאצר אלקדוה לחזור בהם ולותר על ההתמודדות. אלקדוה מצידו, הגן על ריצתו העצמאית כשהכריז שדוקא זו הדרך לחסום את האסלאם הפוליטי והותקף מכל עבר בשל גישתו העויינת לאסלאם.
לצד הפת"ח והחמא"ס, מתמודדות גם רשימות מטעם מרבית ארגוני השמאל העיקריים: חזית עממית, דמוקרטית, מפלגת העם, היוזמה הדמוקרטית ועוד. רשימה נוספת הינה בראשות סלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר המורכבת בעיקר מאנשי אקדמיה לצד מספר אסירים משוחררים בולטים כמו ג'בר ושאח, מי שהיה חברו הקרוב של המחבל סמיר קונטאר בכלא.
החזות הקשה הצפויה לפי כלל הפרשנים לרשימת הפת"ח, מביאה חלק מבכירי הארגון לחפש דרך לביטול הבחירות, כשעל רקע זה, חוזרים אנשי פת"ח בולטים על הכרזות לפיהן, לא יסכימו לבחירות שאינן נערכות גם בירושלים, אלא שמדובר בתרגיל שקוף, שאין ברחוב הפלסטיני מי שקונה אותו. בחמא"ס והחזית העממית, הגיבו על הדברים ואמרו שאכן אסור לקיים בחירות ללא ירושלים, ולכן על הפלסטינים לקבוע עובדות בשטח, ולקיים בחירות בעיר, גם תוך התעמתות עם ישראל, תוך הדגשה שאין סיבה שצעדים ישראליים ימנעו את קים הבחירות בפועל.

ועדת הבחירות המרכזית, הודיעה, כי תאפשר לתושבי מזרח ירושלים להצביע בקלפיות בישובי עוטף ירושלים, במידה וישראל לא תאשר קיום הצבעה בשטח המוניציפלי. במקביל, סוכל מפגש של הנהגת הפת"ח במזרח ירושלים, שנועד להתקיים במלון אמבסדור בעיר, כדי לבחון דרכים לקיום בחירות בירושלים, למרות ההתנגדות הישראלית.
ובשולי הדברים יצא אבו מאזן לטיפול רפואי בגרמניה, באמצעות מסוק ירדני שהוציא אותו מן האזור. יציאה זו מעוררת מחדש את שאלת הירושה, למרות שב32 יולי אמורות להתקיים בחירות לתפקיד יו"ר הרש"פ. הפלסטינים טוענים שמדובר בבדיקות שגרה ומצבו של אבו מאזן תקין לחלוטין, אך לשונות עקשנית טוענות ששהות היו"ר עימנו לא תארך עוד זמן רב.
ובהקשר אחר: משלחת בטחונית מצרית ביקרה בעזה וישראל בנסיון מחודש לקדם עסקת חליפין. כל הצדדים טוענים שאין התקדמות.
לצד הבחירות, שבה מגיפת הקורונה לעורר עניין ציבורי ותקשורתי, לנוכח התפשטות מחודשת של המגיפה, וריבוי התמותה בשני האזורים. למרבה השמחה, לקחה עימה המגיפה לעולם שכולו זוועה את עומר ברגותי מראשי החמא"ס באיו"ש, ומי שלפני תקופה קצרה ביצעו שניים מבניו פיגועי רצח באזור בנימין. בין הסופדים לברגותי היה אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס שטען שברגותי היה ממייסדי גדודי אלקסאם באיו"ש לצד צאלח עארורי.
יצויין, כי מגיפת הקורונה מכה לא רק באיו"ש, אלא גם ברצועת עזה, אם כי בהיקף קטן משמעותית. ועדיין הודיעו השלטונות ברצועה על עוצר לילה, הגבלות על פעילות השווקים, וקיום תפילות רק בשטחים פתוחים. אונר"א בעזה, כמו גם המוסדות להשכלה גבוהה עברו ללמידה מרחוק.

הנה כתבה על התגברות הקורונה בעזה וצעדי הריסון שננקטו באזור:

גם באיו"ש ננקטו צעדי ריסון, והואץ מבצע החיסונים, המתקרב כבר למאה אלף איש, בנוסף לעשרות אלפי פועלים בישראל וההתיישבות שחוסנו גם הם. שרת הבריאות של הרש"פ טוענת שהחלה ירידה בהתפשטות המגיפה, אך המספרים נכון להיום לא מראים זאת. נציין, שעל רקע העומס המוטל עליהם פתחו הרופאים באזור בעיצומים.
גם בשבועיים האחרונים ממשיכה הרש"פ בסיוע ארגוני שמאל לעודד עימותים מול ההתנחלויות בשורה של מוקדים, כשבולט במיוחד אזור הכפר בית דג'ן, לאחר מות אחד המפגינים לפני כשבועיים, אך גם במספר רב של מוקדים נוספים, דוגמת הכפר קדום, אזור כוכב השחר, סוסיא העתיקה ועוד.

הנה תמונות מהכפר אלמע'יר צפונית מזרחית לראמאללה:

ברקע לדברים תצויין הריסת מאחז שהוקם מערבית לכוכב השחר לזכר הנער אהוביה סונדק ז"ל, נקודה שהיוותה מוקד הפגנות קבוע של תושבי האזור בדגש על הכפר דיר ג'ריר. תושבי הכפר הביעו סיפוק רב מההריסה, בה הם רואים נצחון של מאבקם, וכעת מתכננים להשליט נוכחות קבועה בשטח.
לצד זאת, בלט השבוע פיגוע דריסה במהלך פעילות צה"ל בכפר ביר נבאללה בעוטף ירושלים. המפגע, בן 42 מהכפר בידו הסמוך חוסל, ואשתו שהיתה לצידו נפצעה. נציין, כי לגרסת הפלסטינים לא מדובר בפיגוע, אלא בתקלה, כאשר הנהג סבר בטעות שנאמר לו לנסוע, ואז נפתחה לעברו אש.

בעזה צויין השבוע "יום האדמה", המהווה גם יום השנה לתחילת "מצעדי השיבה", שנמשכו קרוב לשנה, והופסקו רק עם התפרצות מגיפת הקורונה. המפגינים איימו לחדש את המצעדים, אם יימשך מה שכינו "המצור" על הרצועה.

הנה כתבה על הארוע:

במישור הפנים תצויין שערוריה ברצועה, כאשר קצין משטרה חמא"סי מרפיח נתפס כמפעיל בית בושת ששירת את בכירי החמא"ס. על פי הדיווחים, כדי להשיג עובדות הפעיל הקצין אמצעי סחיטה כלפי נשים נשואות, מה שיצר את התסיסה והביא לחשיפת הפרשה.
ועוד ברצועה, נמשכים קרבות החמולות בסג'עיה, קרבות שכבר גבו מספר הרוגים, ומעורבים בהם פעילי מנגנוני החמא"ס.
ובאיו"ש, בלטו קרבות ירי בין פעילי פת"ח בשיוח' וסעיר, שבגזרת חברון, לצד שורה של מתקפות ירי על בתי מועמדי פת"ח בבחירות ברחבי איו"ש.

והנה תמונות של אנשי משמר אוניברסיטת אלנג'אח חוגגים את יציאת מפקדם מבית החולים לאחר שהחלים מקורונה. כן גם שם יורים באויר:

במישור הכלכלי: נמשך גל מחאות בעזה נגד אונר"א בעקבות קיצוץ משרות הוראה, קיצוץ חלוקת מזון ותמיכה בשיפוץ מבנים. במקביל, נמשכת מחאה נגד הרש"פ על אי תשלום משכורות מלאות לעובדי המנגנון הציבורי, אי הכרה בעובדים שנקלטו במנגנון לאחר שנת 2005, והוצאת עובדים רבים לפנסיה מוקדמת בעל כרחם. חסין אלשיח', הממונה על התיאום האזרחי ברש"פ, ומראשי הפת"ח התחייב בראיון עתונאי שסוגיות אלה תזכינה לטיפול מהיר ע"י ממשלת הרש"פ.

ברקע לדברים, נציין, כי הן הרש"פ והן אונר"א נהנות מזרם כספים גדול, בעקבות החלטת הממשל האמריקאי לחדש את הסיוע הכלכלי עבורן. החלטה זו, חורגת מהמשמעות הישירה של הזרמת הכסף האמריקאי, אלא מהווה איתות ברור למדינות נוספות, שכדאי לשלם לרש"פ על מנת להתקרב לממשל האמריקאי החדש. ואכן, גם האיחוד האירופי וגם יפן העבירו לאחרונה סיוע כלכלי נרחב לרש"פ. כאשר זה מצטרף לכספי המיסים שמעבירה ישראל לפלסטינים, לא פלא שלרש"פ יש הרבה כסף לביצוע פרוייקטים בשטחי C, כמו גם לשלם למשפחות "שהידים" ומחבלים.
ולסיום בשבוע הבא יחל חודש הרמדאן ביום שלישי או רביעי 13 או 14 אפריל. חודש שלם של צום מעלות השחר ועד השקיעה, שבסופו יחגגו המוסלמים את חג עיד אלפטר. במרבית הערים הוצבו קישוטים ותאורה מיוחדת, בשווקים מורגשת תנועה ערה למרות הקורונה, ומאידך, צפויים שינויים בשעות העבודה, במיוחד במגזר הציבורי, לצד שינויים בשעות העומס בכבישים.

זה הזמן לאחל : رمضان كريم صياما مقبولا وافطارا شهيا.

במקביל חגגו הנוצרים באזור את חג הפסחא, והימים הקשורים אליו, כאשר החגיגות העיקריות מתמקדות בירושלים העתיקה, ובכנסיית הקבר.

הנה תמונות מטקסי "שבת האור בכנסיה:

שבת שלום וחג עצמאות שמח.
עקב החג לא תתפרסם סקירה בשבוע הבא.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש